ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض فعالان فرهنگی و اجتماعی به حکم مرضيه وفامهر

<p>&quot;در واقع صدور حکم شلاق برای ايفای نقش يک هنرپيشه، تنها بدن او را نشانه نرفته است. اين تازيانه&zwnj;ای است که بسيار بيشتر از تاب شانه&zwnj;های نحيف سينمای ايران است.&quot;</p> <!--break--> <p><br /> اين، بخشی از بيانيه نزديک به ۲۸۰ تن از فعالان فرهنگی و اجتماعی است که در پشتيبانی از مرضيه وفامهر، بازيگر فيلم &quot;تهران من حراج&quot; و برای اعتراض به حکم شلاق او منتشر شده است. </p> <p><br /> در اين بيانيه آمده است : &quot;سئوالی ساده از خود بپرسيم: مرضيه وفامهر چه کرده است؟ علت بازداشت او چيست؟ و چرا در برابر ستمی که بر او می&zwnj;رود همه دندان بر لب گزيده&zwnj;ايم اما سخنی در چرايی اين ستم بر او نمی&zwnj;کنيم؟&quot;</p> <p><br /> مرضيه وفامهر، بازيگر، کارگردان، طراح لباس و نمايشنامه&zwnj;نويس به دليل بازی در فيلم &quot;تهران من، حراج&quot; ساخته گراناز موسوی، شاعر و فيلم&zwnj;ساز ساکن استراليا، پس از گذراندن بيش از سه ماه و نيم بازداشت، حکم يک سال حبس تعزيری و ۹۰ ضربه شلاق دريافت کرده است.</p> <p><br /> فيلم &quot;تهران من، حراج&quot; ابتدا مجوز وزارت ارشاد برای فيلمی ۴۰ دقيقه&zwnj;ای را دريافت کرد اما سپس فيلم طولانی&zwnj;تری شد و پس از توليد، در سطح شهر به فروش رسيد.</p> <blockquote> <p><br /> &quot;مجازات&zwnj;هايی چنين، بعد از طی شدن همه بايدها و نبايدها، جز ايجاد نااميدی و دل&zwnj;سردی در جامعه سينمايی و هنری، تأثير ديگری نخواهد داشت&quot;</p> </blockquote> <p>اين فيلم به مشکلات و آسيب&zwnj;های اجتماعی موجود در ايران می&zwnj;پردازد و مرضيه وفامهر ايفاگر نقش هنرمندی است که به&zwnj;شکل مستقل در تهران زندگی می&zwnj;کند.</p> <p><br /> فعالان فرهنگی و اجتماعی در بيانيه خود نسبت به نوع برداشتی که از فعاليت هنرمندان سينما در حکم اين هنرمند شده است نيز اعتراض کرده و گفته&zwnj;اند: &quot;مرضيه وفامهر در همه زندگی هنری و کاری&zwnj;اش هنرمندی بی&zwnj;حاشيه و در جست&zwnj;و&zwnj;جوی جوهره هنر در کارش بوده است.&quot;</p> <p><br /> آن&zwnj;ها افزوده&zwnj;اند: &quot;فراموش نکنيم که فارغ از اين&zwnj;که ما از آزادی شخصی و فردی چه تعبيری داشته باشيم، تصوير پرده سينما، تصوير &laquo;سينمايی شده&raquo; است که پس از مونتاژ و افکت&zwnj;های معمول دنيای سينما، بر پرده، نمايش داده می&zwnj;شود.&quot; </p> <p><br /> اين بيانيه همچنين به محدوديت&zwnj;های سينما اشاره کرده و گفته است: &quot;چارچوب&zwnj;های تعيين شده دولتی به قدر کافی مسيرهای حرکت اهل فرهنگ و هنر را خط کشی و تعيين مسير کرده است. بنابراين مجازات&zwnj;هايی چنين، بعد از طی شدن همه اين بايدها و نبايدها، جز ايجاد نااميدی و دل&zwnj;سردی در جامعه سينمايی و هنری، تأثير ديگری نخواهد داشت.&quot;</p> <p><br /> به&zwnj;جز مرضيه وفامهر، هم&zwnj;اکنون چند تن ديگر از سينماگران ايران از جمله مجتبی ميرطهماسب، کارگردان، کتايون شهابی، تهيه&zwnj;کننده و پخش&zwnj;کننده فيلم، به اتهام &quot;همکاری با شبکه بی&zwnj;بی&zwnj;سی&quot; و رامين پرچمی، بازيگر سينما و تئاتر به جرم شرکت در تظاهرات اعتراضی روز ۲۵ خردادماه ۱۳۸۹ در زندان به&zwnj;سر&zwnj;می&zwnj;برند.</p> <p><br /> همچنين حکم شش سال زندان و ۲۰ سال محروميت جعفر پناهی، فيلم&zwnj;ساز، و يک سال زندان محمد رسول&zwnj;اف، کارگردان سينما نيز قطعی شده است.<br /> &nbsp;</p>

"در واقع صدور حکم شلاق برای ايفای نقش يک هنرپيشه، تنها بدن او را نشانه نرفته است. اين تازيانه‌ای است که بسيار بيشتر از تاب شانه‌های نحيف سينمای ايران است."

اين، بخشی از بيانيه نزديک به ۲۸۰ تن از فعالان فرهنگی و اجتماعی است که در پشتيبانی از مرضيه وفامهر، بازيگر فيلم "تهران من حراج" و برای اعتراض به حکم شلاق او منتشر شده است.

در اين بيانيه آمده است : "سئوالی ساده از خود بپرسيم: مرضيه وفامهر چه کرده است؟ علت بازداشت او چيست؟ و چرا در برابر ستمی که بر او می‌رود همه دندان بر لب گزيده‌ايم اما سخنی در چرايی اين ستم بر او نمی‌کنيم؟"

مرضيه وفامهر، بازيگر، کارگردان، طراح لباس و نمايشنامه‌نويس به دليل بازی در فيلم "تهران من، حراج" ساخته گراناز موسوی، شاعر و فيلم‌ساز ساکن استراليا، پس از گذراندن بيش از سه ماه و نيم بازداشت، حکم يک سال حبس تعزيری و ۹۰ ضربه شلاق دريافت کرده است.

فيلم "تهران من، حراج" ابتدا مجوز وزارت ارشاد برای فيلمی ۴۰ دقيقه‌ای را دريافت کرد اما سپس فيلم طولانی‌تری شد و پس از توليد، در سطح شهر به فروش رسيد.

اين فيلم به مشکلات و آسيب‌های اجتماعی موجود در ايران می‌پردازد و مرضيه وفامهر ايفاگر نقش هنرمندی است که به‌شکل مستقل در تهران زندگی می‌کند.

فعالان فرهنگی و اجتماعی در بيانيه خود نسبت به نوع برداشتی که از فعاليت هنرمندان سينما در حکم اين هنرمند شده است نيز اعتراض کرده و گفته‌اند: "مرضيه وفامهر در همه زندگی هنری و کاری‌اش هنرمندی بی‌حاشيه و در جست‌و‌جوی جوهره هنر در کارش بوده است."

آن‌ها افزوده‌اند: "فراموش نکنيم که فارغ از اين‌که ما از آزادی شخصی و فردی چه تعبيری داشته باشيم، تصوير پرده سينما، تصوير «سينمايی شده» است که پس از مونتاژ و افکت‌های معمول دنيای سينما، بر پرده، نمايش داده می‌شود."

اين بيانيه همچنين به محدوديت‌های سينما اشاره کرده و گفته است: "چارچوب‌های تعيين شده دولتی به قدر کافی مسيرهای حرکت اهل فرهنگ و هنر را خط کشی و تعيين مسير کرده است. بنابراين مجازات‌هايی چنين، بعد از طی شدن همه اين بايدها و نبايدها، جز ايجاد نااميدی و دل‌سردی در جامعه سينمايی و هنری، تأثير ديگری نخواهد داشت."

به‌جز مرضيه وفامهر، هم‌اکنون چند تن ديگر از سينماگران ايران از جمله مجتبی ميرطهماسب، کارگردان، کتايون شهابی، تهيه‌کننده و پخش‌کننده فيلم، به اتهام "همکاری با شبکه بی‌بی‌سی" و رامين پرچمی، بازيگر سينما و تئاتر به جرم شرکت در تظاهرات اعتراضی روز ۲۵ خردادماه ۱۳۸۹ در زندان به‌سر‌می‌برند.

همچنين حکم شش سال زندان و ۲۰ سال محروميت جعفر پناهی، فيلم‌ساز، و يک سال زندان محمد رسول‌اف، کارگردان سينما نيز قطعی شده است.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهاب شهیدی

    بی شرافتی را هم حد و مرزی هست، جز برای شمایان که معلوم نیست چگونه بر خشت افتاده اید.