ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۸ آذر، سالگرد قتل محمدجعفر پوینده

محمدجعفر پوینده، مترجم، نویسنده و عضو سرشناس کانون نویسندگان ایران آذرماه ۱۳۷۷ در جریان قتل‌های زنجیره‌ای سیاسی به دست مأموران وزارت اطلاعات ایران به قتل رسید.

محمدجعفر پوینده، مترجم، نویسنده و عضو سرشناس کانون نویسندگان ایران آذرماه ۱۳۷۷ در جریان قتل‌های زنجیره‌ای سیاسی به دست مأموران وزارت اطلاعات ایران به قتل رسید.

پوینده (چپ) در کنار بزرگ علوی (مرکز)

پوینده ۱۸ آذر از خانه‌اش خارج شد و هرگز بازنگشت. او عازم قرار ملاقاتی با دفتر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بود. جسد او را ۱۰ روز بعد در روستای بادامک شهرستان شهریار یافتند.

پوینده زمانی ناپدید شد که جسد محمد مختاری، دیگر قربانی قتل‌های زنجیره‌ای در حوالی شهریار کشف شد.

این دو عضو کانون نویسندگان هر دو به دست مأموران وزارت اطلاعات خفه شدند. او در کنار مختاری در امام‌زاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

سنگ قبرهای مختاری و پوینده

عکس زیر از مراسم تشییع جنازه اوست:

پوینده آثاری از انوره دو بالزاک، رمان‌نویس سرشناس فرانسوی، گئورگ لوکاچ، فیلسوف مارکسیست مجارستانی، میاخئیل باختین، متفکر و منتقد ادبی روس و دیگر چهره‌های سرشناس فلسفه و جامعه‌شناسی را ترجمه کرده است.

تاریخ و آگاهی طبقاتی لوکاچ به ترجمه پوینده

او «اعلامیه جهانی حقوق بشر و تاریخچه آن»، اثر گلن جانسون را نیز به فارسی برگرداند.

او در در مقدمهٔ کتاب «تاریخ و آگاهی طبقاتی»، اثر لوکاچ می‌نویسد:

«ترجمه کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی را در اوج انواع فشارهای طبقاتی و در بدترین اوضاع مادی و روانی ادامه دادم و شاید هم مجموعهٔ همین فشارها بود که انگیزه و توان به پایان رساندن ترجمهٔ این کتاب را در وجودم برانگیخت؛ و راستی چه تسلاّیی بهتر از به فارسی درآوردن یکی از مهم‌ترین کتاب‌های جهان در شناخت دنیای معاصر و ستم‌های طبقاتی آن؟ تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.»

ویدئوی زیر از مراسم تشییع جنازه او در آذر ۱۳۷۷ است:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.