ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شروط روحانی برای مذاکره با عربستان: پایان جنگ یمن، قطع ارتباط با اسرائیل

روحانی ریاض را به «زیاد حرف‌زدن» و «بی‌منطقی» متهم کرد و گفت: «ما دو قطع را از عربستان می‌خواهیم؛ بمباران یمن را قطع کند و التماس برای رابطه دوستانه با صیهونیزم را قطع کند.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی معرفی لایحه بودجه ۱۳۹۷ به مجلس شورای اسلامی به رابطه با عربستان اشاره کرد و مدعی شد که ایران با این کشور «مشکل» ندارد.

روحانی در مجلس ایران: عربستان رابطه با اسرائیل را قطع کند

روحانی یکشنبه ۱۹ آذر در مجلس ایران گفت که برقراری رابطه مجدد بین ریاض و تهران منوط به عملی‌شدن دو شرط از سوی عربستان است. او ریاض را به «زیاد حرف‌زدن» و «بی‌منطق حرف‌زدن» متهم کرد و گفت: «ما دو قطع را از عربستان می‌خواهیم؛ عربستان بمباران یمن را قطع کند و التماس برای رابطه دوستانه با صیهونیزم را قطع کند. آنها باید آغازگر این کار باشند.»

در سال‌های اخیر ایران و عربستان رابطه متشنجی را پشت سر گذاشته بودند. روابط دیپلماتیک بین این دو کشور پس از اعدام یک روحانی ناراضی شیعه در عربستان و حمله گروهی از معترضان بسیجی به سفارت‌ و کنسول‌گری این کشور در تهران و مشهد قطع شد.

جنگ یمن که از ۲۰۱۵ با کودتای شیعیان حوثی گروه «انصارالله» علیه عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری این کشور آغاز شد، به صحنه اصلی رویارویی ایران و عربستان در منطقه خاورمیانه بدل شده است.

عربستان در رأس ائتلافی عربی از مارس ۲۰۱۵ مداخله نظامی در یمن به نفع منصور هادی را آغاز کرد. این کشور ایران را به ارسال سلاح‌ها و تجهیزات نظامی، از جمله موشک برای حوثی‌ها متهم می‌کند.

ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده و گفته حضوری «مستشاری» در یمن دارد.

    «ما پیمان‌شکن نیستیم»

    حسن روحانی در جلسه یکشنبه مجلس ایران، به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی گروه ۱+۵ نیز اشاره کرد و با تکرار موضع پیشین ایران درباره حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) گفت: «به اروپا و امریکا و دیگر کشورها می‌گوییم تا آنها پای عهد هستند ما هم پای عهدمان می‌ایستیم. ما آغازگر نقض برجام نه هستیم و نه خواهیم بود. البته اگر آنها نقض کنند، غصه‌ای نداریم و مسیر لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم.»

    روحانی ادعا کرد که ایران همچون آمریکا «پیمان‌شکن» نیست، چراکه «ما مسلمان و ایرانی و دارای فرهنگ بلند هستیم.»

    سرنوشت برجام پس از سرکار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به خطر افتاده است. او اکتبر امسال از تأیید پایبندی تهران به برجام سرباز زد و سرنوشت آن را به کنگره آمریکا سپرد.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.