ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"بعد از احمدی‌نژاد، نظام پارلمانی شکل می‌گيرد"

<p>محسن غرويان از روحانيون محافظه&zwnj;کار می&zwnj;گويد: &quot;بعد از آقای احمدی&zwnj;نژاد، ما شاهد نظام پارلمانی خواهيم بود.&quot;</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>غرويان درباره تغيير نظام سياسی ايران از رياستی به پارلمانی به تارنمای &quot;عصر ایران&quot; گفت: &quot;حسن اين شيوه اين است که مجلس توان بازخواست از رئيس جمهور را دارد زيرا خودش رئيس قوه مجريه را برگزيده است.&quot;</p> <p>وی افزود: &quot;&zwnj;الان دولت و مجلس با هم اصطحکاکاتی دارند و هر دو هم می&zwnj;گويند ما از پشتوانه رأی مردم برخورداريم، در شرايط کنونی قدرت بازخواست رئيس&zwnj;جمهور توسط مجلس ضعيف شده است.&quot;</p> <p>به گفته غرويان، اختلاف&zwnj;هايی چند سال گذشته بين محمود احمدی&zwnj;نژاد، رئیس&zwnj;جمهوری ایران و مجلس&nbsp; باعث شد تا آيت&zwnj;الله علی خامنه&zwnj;ای، رهبر جمهوری اسلامی از تغيير نظام سياسی دفاع کند.</p> <blockquote> <p>محسن غرویان: الان دولت و مجلس با هم اصطحکاکاتی دارند و هر دو هم می&zwnj;گويند ما از پشتوانه رأی مردم برخورداريم، در شرايط کنونی قدرت بازخواست رئيس&zwnj;جمهور توسط مجلس ضعيف شده است</p> </blockquote> <p>آيت&zwnj;الله خامنه&zwnj;ای روز يکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ در کرمانشاه گفته بود: &quot;در شرايط فعلی، نظام سياسی کشور، رياستی است و رييس&zwnj;جمهور با انتخاب مستقيم مردم برگزيده می&zwnj;شود که شيوه خوب و موثری است، اما اگر روزی در آينده احتمالاً دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسوولان قوه&zwnj;مجريه بهتر است، هيچ اشکالی در تغيير سازوکار فعلی وجود ندارد.&quot;</p> <p>علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران يز چند روز پس از سخنان آيت&zwnj;الله خامنه&zwnj;ای گفت: &quot;استقرار نظام پارلمانی&quot; و &quot;انتخاب رئيس&zwnj;جمهور از سوی نمايندگان مجلس&quot; ساختار کشور را &quot;منظم&lrm;تر&quot; می&zwnj;کند و مجلس می&zwnj;تواند برخی اختيارات رئيس&zwnj;جمهور را &quot;محدود&quot; کند.</p> <p>اما اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلت نظام، دوشنبه دوم آبان ۱۳۹۰ در ديدار با شماری از روزنامه&zwnj;نگاران تغيير نظام سياسی ايران از رياستی به پارلمانی را &quot;تغيير در جمهوريت نظام و محدودکننده قدرت انتخاب مردم&quot; دانست.</p> <p>پيشنهاد حذف پست رياست&zwnj;جمهوری را شهريور سال جاری، حميدرضا کاتوزيان از نمايندگان مجلس ايران مطرح کرد.</p> <p>وی گفت: &quot;اخيراً نظريه&zwnj;ای بين صاحب&zwnj;نظران سياسی مطرح شده، مبنی بر اينکه کشور ما با توجه به اينکه از نعمت ولايت فقيه و رهبر انقلاب برخوردار است، نيازی به وجود رئيس&zwnj;جمهور در کشور نيست.&quot;</p> <p>در تاريخ ۳۳ ساله جمهوری اسلامی ايران، پنج نفر به سمت نخست&zwnj;وزيری رسيده&zwnj;اند. &quot;مهدی بازرگان، محمدعلی رجايی، محمدجواد باهنر، محمدرضا مهدوی&zwnj;کنی (به&zwnj;طور موقت) و ميرحسين موسوی&quot; پنج نخست&zwnj;وزيری بودند که از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۸ عهده&zwnj;دار سمت نخست&zwnj;وزيری بودند.</p> <p>اما در سال ۱۳۶۸ با تغيير قانون اساسی ايران، اين مقام از نظام سياسی ايران حذف شد و رياست&zwnj;جمهوری که تا پيش از اين سمتی تشريفاتی بود، بالاترين مقام اجرايی و رئيس هيأت وزيران شد.</p> <p>از سال ۱۳۶۸ تاکنون &quot;اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی&zwnj;نژاد&quot; سه رئيس&zwnj;جمهور ايران بوده&zwnj;اند.</p> <p>&nbsp;</p>

محسن غرويان از روحانيون محافظه‌کار می‌گويد: "بعد از آقای احمدی‌نژاد، ما شاهد نظام پارلمانی خواهيم بود."

غرويان درباره تغيير نظام سياسی ايران از رياستی به پارلمانی به تارنمای "عصر ایران" گفت: "حسن اين شيوه اين است که مجلس توان بازخواست از رئيس جمهور را دارد زيرا خودش رئيس قوه مجريه را برگزيده است."

وی افزود: "‌الان دولت و مجلس با هم اصطحکاکاتی دارند و هر دو هم می‌گويند ما از پشتوانه رأی مردم برخورداريم، در شرايط کنونی قدرت بازخواست رئيس‌جمهور توسط مجلس ضعيف شده است."

به گفته غرويان، اختلاف‌هايی چند سال گذشته بين محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران و مجلس  باعث شد تا آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از تغيير نظام سياسی دفاع کند.

محسن غرویان: الان دولت و مجلس با هم اصطحکاکاتی دارند و هر دو هم می‌گويند ما از پشتوانه رأی مردم برخورداريم، در شرايط کنونی قدرت بازخواست رئيس‌جمهور توسط مجلس ضعيف شده است

آيت‌الله خامنه‌ای روز يکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ در کرمانشاه گفته بود: "در شرايط فعلی، نظام سياسی کشور، رياستی است و رييس‌جمهور با انتخاب مستقيم مردم برگزيده می‌شود که شيوه خوب و موثری است، اما اگر روزی در آينده احتمالاً دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسوولان قوه‌مجريه بهتر است، هيچ اشکالی در تغيير سازوکار فعلی وجود ندارد."

علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران يز چند روز پس از سخنان آيت‌الله خامنه‌ای گفت: "استقرار نظام پارلمانی" و "انتخاب رئيس‌جمهور از سوی نمايندگان مجلس" ساختار کشور را "منظم‎تر" می‌کند و مجلس می‌تواند برخی اختيارات رئيس‌جمهور را "محدود" کند.

اما اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلت نظام، دوشنبه دوم آبان ۱۳۹۰ در ديدار با شماری از روزنامه‌نگاران تغيير نظام سياسی ايران از رياستی به پارلمانی را "تغيير در جمهوريت نظام و محدودکننده قدرت انتخاب مردم" دانست.

پيشنهاد حذف پست رياست‌جمهوری را شهريور سال جاری، حميدرضا کاتوزيان از نمايندگان مجلس ايران مطرح کرد.

وی گفت: "اخيراً نظريه‌ای بين صاحب‌نظران سياسی مطرح شده، مبنی بر اينکه کشور ما با توجه به اينکه از نعمت ولايت فقيه و رهبر انقلاب برخوردار است، نيازی به وجود رئيس‌جمهور در کشور نيست."

در تاريخ ۳۳ ساله جمهوری اسلامی ايران، پنج نفر به سمت نخست‌وزيری رسيده‌اند. "مهدی بازرگان، محمدعلی رجايی، محمدجواد باهنر، محمدرضا مهدوی‌کنی (به‌طور موقت) و ميرحسين موسوی" پنج نخست‌وزيری بودند که از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۸ عهده‌دار سمت نخست‌وزيری بودند.

اما در سال ۱۳۶۸ با تغيير قانون اساسی ايران، اين مقام از نظام سياسی ايران حذف شد و رياست‌جمهوری که تا پيش از اين سمتی تشريفاتی بود، بالاترين مقام اجرايی و رئيس هيأت وزيران شد.

از سال ۱۳۶۸ تاکنون "اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد" سه رئيس‌جمهور ايران بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    يك عضو هيئت رئيسه مجلس گفت 29 نماينده امضاهاي خود را از طرح سؤال از رئيس جمهور پس گرفته اند. محمد دهقان در گفتگو با مهر در خصوص طرح سؤال از رئيس جمهور گفت: با بررسي و پيگيري هاي انجام شده مشخص شد 29 نفر از نمايندگان امضاء خود را از اين طرح پس گرفتند. اين عضو هيئت رئيسه در خصوص علت پس گرفتن امضاي برخي نمايندگان از طرح سؤال از رئيس جمهور گفت: با توجه به مهلت يك هفته اي نايب رئيس مجلس براي تعيين تكليف امضاهاي اين طرح، برخي نمايندگان با توجه به شرايط كنوني كشور سؤال از رئيس جمهور را در شرايط فعلي صلاح ندانسته و امضاء خود را پس گرفتند، به همين علت طرح سؤال از رئيس جمهور فعلاً منتفي است. مصلحت ؟ ‫‫http://www.kayhannews.ir/900803/2.htm#other201

  • عباس

    تبدیل جمهوری نیم بند اسلامی به نظام سلطانی را خدمت روحانیت معظم (سلطان و نوچه هاش) تبریک میگویم.