ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس قانون عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر را تصویب کرد

بر اساس قانون جدید که باید به تایید شورای نگهبان برسد، اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی می‌توانند در همان شهر یا روستای محل سکونت خود، نامزد انتخابات شوراها شوند.

نمایندگان مجلس ایران، شرایط عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا را تعیین کردند. این مصوبه که پیشینه آن به ماجرای تعلیق سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد از عضویت در این شورا با حکم دیوان عدالت اداری باز می‌گردد، برای اجرا باید به تایید شورای نگهبان برسد.

شورای نگهبان با این استدلال که عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر به معنی «سبیل کفار بر مسلمین» است، بر این نظر اصرار می ورزد و بعید است طرح جدید نمایندگان مجلس در این شورا به تایید برسد.

مجلس ایران- عکس از آرشیو

در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۱ آذر مجلس شورای اسلامی اما طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، بررسی و ماده یک این طرح با ۱۵۲ رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس تصویب شد.

در ماده یک این طرح، دو تبصره به عنوان تبصره‌های یک و دو به ماده ۳۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، مصوب سال ۷۵ الحاق و شماره تبصره‌های این ماده اصلاح شد.

در تبصره یک این ماده آمده است:

«اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.»

در تبصره دو این ماده نیز ذکر شده است اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام، باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

نمایندگان ماده دو این طرح را با ۱۵۶ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و هفت رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان تصویب کردند.

در ماده دو این طرح آمده است:

«یک تبصره به ماده ۶۳ این قانون به عنوان تبصره یک الحاق و شماره تبصره‌های این ماده اصلاح می‌شود.»

در طرحی که امروز به تصویب نمایندگان رسید، همچنین آمده است:

«دبیرخانه دائمی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده ۵۳ این قانون با امکانات موجود مجلس شورای اسلامی مستقر می‌شود. کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور موظف است مطابق آیین نامه مجلس شورای اسلامی ساختار سازمانی را تدوین و به تصویب برساند و حداکثر ظرف مدت شش ماه به منظور تصویب در اختیار کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قرار دهد.»

فروردین سال ۹۶، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با استناد به سخنان روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی حکم داده بود که نامزدی غیرمسلمانان در مناطقی که در اقلیت هستند خلاف شرع است. دیوان عدالت اداری هم بعد از شکایت علی اصغر باقری که در انتخابات شورای شهر یزد شکست خورده بود، با استناد به حکم احمد جنتی، عضویت نیکنام را به تعلیق درآورد.

شورای نگهبان در چند نوبت اعلام کرده رأی این شورا به لحاظ شرعی الزام‌آور است.

شورای نگهبان با تکیه بر قاعده فقهی «نفی سبیل» (نهی تسلط کفار بر مسلمانان) با عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا مخالفت می‌کند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.