ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل سازمان ملل: راهی برای دیپلماسی با کره شمالی بگذارید

گوترش در دیدار از ژاپن نسبت به ورود به جنگ با کره شمالی هشدار داد. دبیر کل سازمان ملل گفت مایل نیست درباره پیشنهاد تیلرسون که دولت ترامپ با آن مخالفت کرده نظر بدهد.

آنتونیو گوترش در سفر خود به ژاپن از خطر ورود کشورها به جنگ با کره شمالی سخن گفت. او خواستار توجه بیشتر به پیشبرد دیپلماسی در بحران شبه‌جزیره کره شد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل سازمان ملل پنج‌شنبه ۱۴ دسامبر / ۲۳ آذر در دیدار از توکیو گفت: «بدترین چیز ممکن آن است که ما بی‌اراده همچون خواب‌گردی وارد جنگی شویم که می‌تواند نتایج فاجعه‌باری به‌بار آورد.»

شورای امنیت سازمان ملل چندین بار قطعنامه‌هایی علیه کره شمالی تصویب کرده تا این کشور برنامه‌های بالستیکی و هسته‌ای ممنوعه خود را کنار بگذارد.

آنتونیو گوترش تأکید کرد که این تحریم‌ها «در وهله نخست باید توسط کره شمالی و همچنین توسط تمام کشورهای دیگر که نقش آن‌ها بسیار مهم است» به‌منظور برقراری «خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیر کره»، رعایت شود.

او افزود: «وحدت شورای امنیت ضروری است (...) اما این نیز بسیار مهم است که امکان برقراری ارتباطات دیپلماتیک برای خلع سلاح هسته‌ای به‌طریقی مسالمت‌آمیز حفظ شود.»

تنش در شبه‌جزیره کره در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. کره شمالی ۲۹ نوامبر / ۸ آذر موشک بالستیک تازه‌ای به نام «هواسانگ ۱۵» را آزمایش کرد که به‌گفته پیونگ‌یانگ با آن می‌تواند سراسر خاک آمریکا را هدف قرار دهد. این آزمایش موشکی بار دیگر نگرانی کشورهای منطقه و جامعه جهانی را برانگیخت. در پی آن، آمریکا هشدار داد که اگر جنگی در بگیرد رژیم پیونگ‌یانگ به‌طور کامل نابود خواهد شد و کره شمالی این موضع آمریکا را تهدیدات تازه این کشور قلمداد کرد.

یک هفته پس از آزمایش موشک بین قاره‌ای کره شمالی، آمریکا و کره جنوبی بزرگ‌ترین رزمایش هوایی مشترک خود را آغاز کردند. در این مانور نظامی حدود ۱۲ هزار سرباز نیروهای آمریکایی شرکت کردند و ۲۳۰ هواپیمای جنگی نیز عملیات آزمایشی انجام دادند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: «این مهم است که تمام طرف‌ها دریابند که یافتن یک راه حل فوریت دارد.»

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز به نوبه خود خواهان «اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل» و «گفت‌وگوی مفید در چشم‌انداز خلع سلاح هسته‌ای» شد.

۹ روز پیش، در روز ۵ دسامبر / ۱۴ آذر جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاست خارجی و یکی از مقام‌های سابق وزارت خارجه آمریکا برای یک دیدار چهار روزه به پیونگ‌یانگ رفت.

فلتمن پس از سفر خود به کره شمالی ضمن اعلام این‌که این سفر مهم‌ترین مأموریت دوران کاری او بوده، اعلام کرد که مقامات کره شمالی «موافقند که جلوگیری از بروز جنگ اهمیت دارد».

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاست خارجی گفت برای حل بحران شبه‌جزیره کره «ما به یک راه حل سیاسی و کاهش تنش نیاز داریم.» او تأکید کرد که نباید زمان را از دست داد.

روز سه‌شنبه ۱۲ دسامبر / ۲۱ آذر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست شورای آتلانتیک در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا حاضر است به‌شکل مستقیم و بدون قید و شرط با کره شمالی وارد مذاکره شود.

دبیرکل سازمان ملل در مورد اظهارات تیلرسون گفت مایل نیست در مورد «سخنانی که گاهی اوقات ممکن است دقیقاً همان فکری نباشد که دولت آمریکا دارد»، نظر دهد.

گوترش گفت: «گفت‌وگو باید هدف داشته باشد و هدف ما این است که به‌طور مسالمت‌آمیز به خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره دست پیدا کنیم.»

به‌فاصله یک روز پس از اظهارات رکس تیلرسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا موضع او را رد کرد و گفت مذاکره با کره شمالی در صورت «تغییر رفتار اساسی» رژیم این کشور انجام‌پذیر است.

دبیرکل سازمان ملل در مورد این‌که آیا حاضر است با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کند، گفت: «ملاقات‌ها اگر دلیلی نداشته باشند معنا ندارند. من آماده‌ام که در هر زمان به هر جایی بروم به‌شرطی که مفید باشد. (...) ما در دسترس هستیم، اما تنها زمانی می‌توانیم چنین کنیم که طرفین با میانجی‌گری ما موافقت کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.