ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایندگی ایران در سازمان ملل: شواهد ارسال موشک به یمن جعلی‌‌ست

یک طرف مسأله «موشک» را در برابر «برجام» قرار داده، دیگری «موشک» را در برابر «بیت‌المقدس». طرفین نقش یکدیگر را مخرب می‌خوانند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اتهام دولت آمریکا مبنی بر ارسال موشک به یمن را رد کرده و مدارکی را که نیکی هیلی (نماینده آمریکا در سازمان ملل) با نمایش بقایای موشک شلیک شده انصارالله به ریاض در پنتاگون عرضه کرد، جعلی خوانده است. یک طرف مسأله «موشک» را در برابر «برجام» قرار داده، دیگری «موشک» را در برابر «بیت‌المقدس». طرفین نقش یکدیگر را مخرب خوانده‌اند.

عکس: آرشیو

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل پنجشنبه ۱۴ دسامبر در یک نشست خبری که در پنتاگون برگزار شد، ایران را به ارسال موشک‌ و تسلیحات برای حوثی‌های یمن متهم کرد و از جامعه جهانی خواست که اقدامات لازم علیه ایران را انجام دهد. هیلی در این نشست خبری بقایای موشکی را به خبرنگاران نشان داد که از ریاض به واشنگتن منتقل شده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای که فقط چند ساعت بعد از کنفرانس خبری نیکی هیلی در پنتاگون منتشر شد، اتهام ارسال موشک برای انصارالله یمن را رد کرد و در مقابل ایالات متحده آمریکا را متهم کرد که نقشی «مخرب، تحریک‌آمیز و غیر مسئولانه» ایفا می‌کند و مسأله «موشک» را با مسأله «بیت‌المقدس» مرتبط دانست:

«تصادفی نیست که این اتهامات سفیر آمریکا در سازمان ملل، درست دو روز پس از ادعای نامبرده در مصاحبه با سی ان ان صورت می‌گیرد که وی طی آن مدعی شد جنگ مشترک ما و متحدان منطقه‌ای ما علیه ایران بسیار مهم‌تر از مصائب فلسطینیان و شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل است.»

استدلال مشابهی هم در طرف مقابل می‌توان سراغ گرفت. ارتباط مسأله «موشک» با مسأله »برجام». نیکی هیلی در نشست خبری ۱۴ دسامبر در پنتاگون گفته است:

«ایران قطعنامه شورای امنیت و برجام را نقض کرده و اکنون کشورهای دنیا مشاهده می‌کنند که برجام رفتار ایران را عوض نکرده و ایران به رفتارهای "بی‌ثبات‌‌کننده"‌اش در یمن، عراق، سوریه و لبنان ادامه می‌دهد.»

نیکی هیلی در این نشست خبری گفته است که بقایای به جای مانده از موشکی که حوثی‌ها به ریاض شلیک کردند، نشان گروه صنعتی «شهید باقری» از مجموعه‌های وابسته به وزارت دفاع را داشته است. این مجموعه را وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم کرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل پاسخ داده که ایران موشکی برای یمن ارسال نکرده و طرح چنین اتهاماتی با هدف «سرپوش نهادن بر جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن با مشارکت و حمایت همه جانبه آمریکا» و انحراف توجه جامعه جهانی از  گرسنگی و وبا و نابودی زیرساخت‌های اجتماعی در این کشور مطرح شده است.

فقط یک روز پیش از برگزاری نشست خبری نیکی هیلی در پنتاگون، سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، اعلام کرد که انقلاب اسلامی با موفقیت به خارج از ایران صادر شده و پیروزی‌هایی به دست آورده و به شکل «شگفت‌انگیزی» در حال تثبیت شدن است. فرمانده سپاه پاسداران گفته است در آینده نزدیک «شاهد پیروزی در یمن خواهیم بود.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای که در واکنش به نشست خبری نیکی هیلی در پنتاگون منتشر کرده اما چهره دیگری از ایران را عرضه می‌کند:

«ایران اعلام می‌کند بحران یمن به هیچ وجه راه حل نظامی ندارد. جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری ارائه طرح صلح‌اش به دبیرکل سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ برای حل مسالمت‌آمیز بحران یمن، مجدداً آمادگی خود را برای هرگونه کمک جهت تحقق این هدف اعلام می‌دارد.»

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران هم ۵ آذر گفته بود:

«جمهوری اسلامی ایران هیچ ارتباط نظامی با یمن ندارد و توانمندی‌های دفاعی و موشکی این کشور موضوعی کاملاً داخلی و صرفاً مربوط به خود آن کشور است.»

سازمان ملل ۱۰ آذر اعلام کرد این احتمال وجود دارد که موشکی که حوثی‌ها به ریاض شلیک کردند ساخت ایران باشد. عربستان سعودی هم از این گزارش سازمان ملل استقبال کرده و هم از نشست خبری نیکی هیلی در پنتاگون و خواهان اقدام فوری شورای امنیت علیه ایران شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    در ظاهر هارت و هورت میکنند و در خفا با خواهش و تمنا دستورات وارده را اجرا میکنند. موشک پرانی میکنند تا همه کشورهای منطقه از ۵ + ۱ اسلحه بخرند. هرموقع لازم شد و دستور صادر شد ٬موشک بازی را هم خاتمه میدهند. و مثل اتم بازی ٬ میلیاردها پول متعلق بمردم ایران را بباد میدهند.

  • naseem

    و باز هم کی بود؟ کی بود؟ منکه نبودم ؟! دروغ و حاشا وکتمان کردن عادتشان شده....