ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برکناری والی بلخ، دولت وحدت ملی افغانستان را به خطر انداخت

دولت اشرف غنی، عطا محمد نور، والی قدر قدرت و از حامیان عبدالله عبدالله را برکنار کرده. توافق سال ۲۰۱۴ که با پادرمیانی آمریکا شکل گرفت، به خطر افتاده است.

ابتدا شایعه شده بود که عطا محمد نور، والی قدر قدرت بلخ استعفا داده اما بعد گفته شد که دولت اشرف غنی او را برکنار کرده است. حزب جمعیت اسلامی افغانستان چهارشنبه ۲۹ آذر با صدور اطلاعیه‌ای، با تأیید برکناری والی بلخ، این اقدام ارگ ریاست جمهوری افغانستان را یک عمل انحصارطلبانه خوانده که حکومت وحدت ملی را به خطر می‌اندازد.

محمد عطا نور، والی قدرقدرت بلخ: کناره‌گیری نمی‌کنم

در بیانیه‌ای که حزب جمعیت اسلامی افغانستان در کابل انتشار داده، آمده است:

 «ارگ ریاست جمهوری به تعهدات موافقت‌نامه حکومت وحدت ملی که از ضمانت اجرایی سازمان ملل متحد و آمریکا برخوردار است، التزام نورزیده و در جهت انحصار بیشتر قدرت گام برداشت که این سیاست‌ها موجب ایجاد موجی از نارضایتی‌ها در سراسر کشور، حتی در سطوح بلند دولتی نیز گردیده است.»

استعفا یا برکناری عطا محمد نور، سیاستمدار ۵۳ ساله تاجیک‌تبار افغانستانی که ۱۶ سال والی بلخ بود، دولت اشرف غنی را اکنون در تنگنای سیاسی قرار داده است.

دفتر رئیس جمهور افغانستان دوشنبه ۲۷ آذر اعلام کرده است که عطا محمد نور سه ماه پیش از منصب خود کناره‌گیری کرده و استعفای او پذیرفته شده بود اما حالا که موعد استعفای او فرارسیده از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند.

اطلاعات روز گزارش داده است که ظاهراً عطا محمد نور در یک پیام ویدیویی که از تلویزیون ولایت بلخ پخش شده اعلام کرده که از مقام خود کناره‌گیری نمی‌کند. او در این پیام ویدیویی گفته است در برابر تصمیم ارگ، در چهارچوب قانون «مبارزه مدنی» خواهد کرد و چنانچه دولت افغانستان به موضع «ظلمانه»اش ادامه دهد، آن‌گاه از «هر گزینه‌ ممکن دیگر» استفاده خواهد کرد.

او در واکنش به پذیرفته شدن استعفایش از سوی رییس جمهوری افغانستان گفته است که این مساله در نزد او، توجیه قانونی و حقوقی ندارد و او از طرف حزبش با اشرف غنی مذاکره کرده و نه از جایگاه مقام دولتی‌اش به عنوان والی بلخ.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان (فرزند برهان‌الدین ربانی، موسس حزب جمعیت اسلامی افغانستان و رهبر کنونی این حزب) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که تصمیم اشرف غنی برای جایگزینی والی بلخ، یک تصمیم «عجولانه» و «غیر مسئولانه» است که ثبات و امنیت افغانستان را به خطر می‌اندازد.

در سال ۲۰۱۴ در رقابت بین محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر ریاست جمهوری افغانستان با پادرمیانی دولت وقت ایالات متحده آمریکا توافقی شکل گرفت: توافق‌نامه حکومت وحدت ملی. در آن زمان، پیش از پادرمیانی جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا اختلاف بین اشرف غنی و عبدالله بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، ناتو را تحت فشار قرار داده بود. عبدالله عبدالله هم به حزب جمعیت اسلامی افغانستان تعلق دارد.

محمد نور عطا که گفته می‌شود ثروت زیادی دارد، در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از عبدالله عبدالله حمایت می‌کرد. او که افراد مسلحی را هم زیر فرمان خود دارد در مناقشه سال ۲۰۱۴ تهدید کرده بود که پس از فتح کابل، برنده انتخابات را خود اعلام می‌کند.

اکنون که با برکناری محمد عطا نور، یک بار دیگر دولت وحدت ملی افغانستان به خطر افتاده، این احتمال وجود دارد که عبدالله عبدالله ناگزیر شود در حمایت از والی بلخ، توافق سال ۲۰۱۴ را زیر پا بگذارد.

دولت اشرف غنی از حمایت دولت آمریکا برخوردار است. رئیس جمهور افغانستان پیش‌بینی کرده که در چهار سال آینده نیروهای امنیتی افغانستان با کمک سربازانی که قرار است ناتو به این کشور اعزام کنند، کنترل مناطقی را که در دست طالبان است، به دست بگیرند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ۲۱ اوت سال جاری اعلام کرد که نظامیان آمریکا در افغانستان می‌مانند و تعداد آنان هم به حسب نیاز و شرایط افزایش می‌یابد. در حال حاضر شمار سربازان آمریکایی در افغانستان حدود ۱۱ هزار نفر است. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در سپتامیر سال جاری گفته بود پنتاگون با کمک ناتو ۳ تا ۳۵۰۰ هزار سرباز دیگر به افغانستان اعزام می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.