ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهران لرزید – یک کشته و ۹۷ مصدوم

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر تهران را لرزاند. این زلزله که مرکز آن در مشکین‌‌دشت در استان البرز بود، علاوه بر تهران و البرز در استان‌های قم، مرکزی و گیلان نیز احساس شد

مرکز لرزه‌نگاری ایران اعلام کرد زلزله‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر تهران را لرزاند. این زلزله که مرکز آن در مشکین‌‌دشت در استان البرز بود، علاوه بر تهران و البرز در استان‌های قم، مرکزی و گیلان نیز احساس شد. مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان دقیق وقوع زلزله را ساعت ۲۳: ۲۷ دقیقه شامگاه چهارشنبه ۲۹ آذر در عمق ۷ کیلومتری زمین اعلام کرده است. در این زلزله در محموع ۹۷ نفر مصدوم شدند: ۵۰ نفر در البرز، ۳۴ نفر در تهران، ۱۲ نفر در ساوه و یک نفر در قزوین. یک نفر هم جان خود را از دست داد.

شب ناآرام در تهران پس از زلزله ازدحام در پمپ‌ بنزین‌ها

در نخستین دقایق بعد از وقوع زلزله روابط عمومی مرکز اورژانس از مردم تهران خواست خونسردی خود را حفظ کنند و از تجمع در محل‌های غیر ایمن بپرهیزند.

استان‌های قزوین، قم، مرکزی، مازندران، البرز و تهران به حالت آماده‌باش درآمدند.

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که در بخش‌هایی از جاده چالوس کوه ریزش کرده است. از مردم خواسته شده بود از تردد در این جاده بپرهیزند.

محمد مختاری، رئیس «مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله» به خبرگزاری مهر گفته بود که نمی‌توان زمین لرزه‌های بعدی را پیش‌بینی کرد و اگر پس‌لرزه‌ای رخ دهد بزرگی آن کمتر از ۵.۲ ریشتر است.

به گفته این کارشناس گسلی که باعث این زمین‌لرزه شده گسل اشتهارد در ادامه گسل شمال تهران بوده است.

این کارشناس همچنین گفته است: اگر زلزله‌ای دور از زمین‌لرزه فعلی رخ دهد، پس‌لرزه نیست بلکه زلزله جدید است. معمولا پس لرزه‌ها در حوالی زمین‌لرزه اصلی رخ می‌دهند.

مهدی زارع عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله اعلام کرده که یک چهارم جمعیت ایران زلزله ۵.۲ ریشتری ملارد را حس کردند.

وحشت از پس‌لرزه‌ها

تهران، پس از زلزله، مردم در خیابان

پس از وقوع زمین‌لرزه در تهران مردم خانه‌هایشان را ترک کردند و به خیابان‌ها پناه آوردند. ترافیک سنگینی در مسیرهای خروجی تهران مانند بزرگراه شهید حکیم گزارش شده‌ بود. صف‌های طویلی هم مقابل جایگاه‌های سوخت تشکیل شد و برخی خطوط تلفن همراه هم از کار افتاد.

به دلیل وحشت از پس‌لرزه‌ها، بسیاری از شهروندان تهرانی شب را در بوستان‌های پایتخت و در خیابان‌ها به صبح رساندند. برخی در خیابان‌ها چادر زده بودند و آتشی روشن کرده بودند که در کنار آن گرم شوند.

مسعود سلطانی‌فر اعلام کرده بود که درهای ورزشگاه‌ها در شهر کرج، استان البرز و همچنین اسلامشهر به روی مردم باز است و آن‌ها می‌توانند در این مکان‌ها شب را به صبح برسانند.

عده‌ای هم به مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی رفتند و در آنجا مستقر شدند.

شهرداری تهران اعلام کرده که بلافاصله بعد از زلزله، ستاد مدیریت بحران تصمیم گرفت درهای بوستان‌ها و سوله‌های مدیریت شهر را به روی مردمی که از ترس به خیابان‌ها آمده بودند باز کند.

تمامی واحدهای شهرداری تهران همچنان در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.

سازمان مدیریت بحران صبح پنجشنبه ۳۰ آذر اعلام کرد که از وقوع زلزله تاکنون در مجموع ۱۲ پس‌لرزه اتفاق افتاده است. بزرگ‌ترین این پس‌لرزه‌ها ۲.۶ ریشتر قدرت داشت.

در حوالی مرکز زلزله

شامگاه چهارشنبه ۲۹ آذر شهریار

مرکز زلزله در نزدیکی شهریار قرار داشت.

محمد محمودی شاه‌نشین، نماینده مردم شهریار، پنجشنبه ۳۰ آذر در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی وضع شهریار در شامگاه زلزله را به این شکل وصف می‌کند:

«مردم در لحظات اولیه به صورت ناخودآگاه از خانه بیرون آمدند و بخش عمده‌ای نیز شب را در خیابان‌ها گذراندند و عده‌ای نیز به استحکام بناهای منازل‌شان اطمینان داشتند و به مکان‌های‌شان برگشتند. در لحظات اول اضطراب در بین مردم وجود داشت، بعضی از شایعات نیز سبب حضور بیش از حد مردم در پمپ بنزین‌ها شد اما در حال حاضر شرایط به حالت عادی باز گشته است. در ساعات اولیه ترافیک سنگینی در شهر ایجاد شد اما این مساله نیز بعد از چند ساعت رفع گردید.»

یک کشته و ۹۷ مصدوم

سد امیر کبیر در زلزله شامگاه چهارشنبه آسیب ندید و به همین جهت تأمین آب و برق نیز با مشکل مواجه نشد.

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات به خبرگزاری‌های داخلی گفته است در مجموع در زلزله شامگاه چهارشنبه ۹۷ نفر مصدوم شده‌اند: ۵۰ نفر در البرز، ۳۴ نفر در تهران، ۱۲ نفر در ساوه و یک نفر در قزوین.

یک نفر هم در استان البرز جان خود را از دست داد.

آلودگی هوا

سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرده است که پنجشنبه ۳۰ آذر تمام مراکز اجرایی و آموزشی استان‌های تهران، قم و البرز تعطیل‌اند.

با وجود آنکه تعطیلی سراسری اعلام شده، اما هوای تهران همچنان آلوده است.

شرکت کنترل کیفیت هوا، شاخص آلودگی هوای تهران را روی عدد ۱۷۹و ناسالم قرار دارد.

شب گذشته نیز به دلیل هجوم شهروندان تهرانی به خیابان‌ها و تردد خودروها در سطح شهر، وضع آلودگی هوای پایتخت بدتر شد.

زیبا اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی صبح پنجشنبه ۳۰ آذر گفته است توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران از زمان وقوع زلزله تا ساعت ۶ صبح امروز بالغ بر ۱۰ میلیون لیتر بوده که دوبرابر میزان مصرف در روزهای عادی است.

خطر وقوع زلزله ۷ ریشتری

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی احتمال داده است که گسل ماهدشت سبب زلزله بزرگ‌تری در استان‌های تهران و البرز شود.

محمد شکرچی‌زاده پنجشنبه ۳۰ آذر در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی هشدار داده است:

«زلزله نتیجه فعال شدن گسل ماهدشت در جنوب کرج بود.‌ گسل ماهدشت در کنار گسل‌های ایپک و اشتهارد با بزرگی ۷ تا ۸ ریشتر واقع شده و احتمال زیادی وجود دارد که آنها را فعال کند.»

شهرداری تهران صبح پنجشنبه ۳۰ آذر اعلام کرد: تانکرهای آب بارگیری شده و در نقاط مختلف شهر مستقر خواهد شد. در تعدادی از پارک‌ها و بوستان‌ها امکان استقرار شهروندان فراهم است.

محمد حسین مقیمی، استاندار تهران هم اعلام کرده که هیچیک از مدیران استان حق ندارند تا پایان بحران، تهران را ترک کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رهبر ضد ایران پیش الله ست امروز

    آقا جون تلویزیون ایران همین الان از سه کشته خبر د اد و حدود یمصد کشته. ممنون