ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی: درباره برنامه موشکی ایران با هیچکس مذاکره نمی‌کنیم

مکرون گفته بود که با ایران باید درباره برنامه موشکی‌اش گفت‌وگو کرد. معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد که به طرف فرانسوی صراحتاً گفته که مسائل دفاعی جای مذاکره ندارد.

عباس عراقچی که برای شرکت در چهارمین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و فرانسه در پاریس به‌سر می‌برد «امنیت ملی» را مهم‌ترین موضوع جمهوری اسلامی دانسته و گفته است در این‌باره هیچ مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.

عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۲۰ دسامبر / ۲۹ آذر به پاریس رفت تا در چهارمین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و فرانسه در پاریس شرکت کند.

این گفت‌وگوها از زمان سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به فرانسه توافق شد و هر شش ماه یک‌بار به طور دوره‌ای در تهران و پاریس برگزار می‌شود.

به‌گفته عراقچی روز گذشته (چهارشنبه) دو طرف از جمله درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

موریس گوردو مونتاین، دبیرکل وزارت خارجه فرانسه مسئول هیئت فرانسوی در این گفت‌وگوهاست.

عباس عراقچی نگرانی‌ها درباره مسائل منطقه خاورمیانه را طبیعی دانست و گفت هیئت ایرانی مواضع جمهوری اسلامی در مورد مسائل منطقه را در گفت‌وگو با هیئت فرانسوی تشریح کرده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سفر ۷ دسامبر / ۱۶ آذر خود به قطر ضمن اعلام پایبندی فرانسه به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) گفته بود: «ما باید با ایران درباره دو مسئله برنامه موشک‌های بالستیک این کشور و نقش ایران در مناقشات منطقه‌ای گفت‌وگو کنیم.»

او همچنین خواهان محدود شدن حضور ایران در مناقشات منطقه شده و افزوده بود که ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن حضور فعال دارد و این مسئله تنش زیادی در منطقه ایجاد کرده است.

عباس عراقچی با بیان این‌که «امنیت ملی مهمترین موضوع برای ماست و هیچ جای مذاکره و بحثی دراین‌باره وجود ندارد»، اعلام کرده که «موضوع تسلیحات دفاعی، برنامه‌های موشکی و دفاعی ما به هیچ وجه موضوع هیچ‌گونه مذاکره و بحثی نیست و این را خیلی صریح به طرف‌های فرانسوی هم گفتیم.»

آمریکا و برخی کشورهای غربی، ادعا می‌کنند که تهران با برنامه موشکی‌اش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است. این قطعنامه که پس از امضای قرارداد هسته‌ای بین ایران و گروه ۵+۱ در شورای امنیت تصویب شد، ایران را از ساختن و در اختیارداشتن موشک‌های دارای توان حمل کلاهک هسته‌ای منع می‌کند.

با حمله‌های موشکی شیعیان مورد حمایت ایران در یمن به خاک عربستان سعودی، ریاض و واشنگتن ایران را متهم به ارسال موشک به شیعیان حوثی کرده‌اند و بدین ترتیب برنامه موشکی ایران بیش از پیش زیر سئوال رفته است. ایران اما این اتهامات را رد می‌کند.

با این حال عراقچی در پاریس گفته است که «مواضع ایران و فرانسه در موضوع برجام خیلی به هم نزدیک است» و دو طرف درباره برجام و سیاست‌های دولت آمریکا درباره آن، «رایزنی‌ها و همفکری‌های خوبی» داشتند.

عباس عراقچی همچنین روز پنج‌شنبه ۳۰ آذر در مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل درباره «برجام، رفتار آمریکا در برجام، نحوه اجرایی شدن برجام، برجام و مسائل منطقه‌ای» بحث کرده است.

روابط فرانسه و ایران به دلیل انتقادهای امانوئل مکرون از برنامه موشکی تهران دچار مناقشه شده است. پاریس حتی از احتمال افزودن بندهای موشکی به برجام خبر داده است.

قرار است ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه برای مذاکره درباره برنامه موشکی ایران و برجام دوشنبه آتی به واشنگتن و اوایل ماه بعد میلادی به تهران سفر کند.

پیش از این، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که «به نفع آقای مکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند؛ این دخالت‌ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد.»

او به رئیس ‌جمهوری فرانسه نسبت به دخالت در امور داخلی ایران هشدار داده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    - فرمانده سپاه در گردهمایی بسیجیان تهران که در مقبره خمینی گفت: «تجربه بسیج به دیگر کشورها هم- منتقل شده است». او حزب‌الله لبنان، شبه نظامیان شیعی حشد الشعبی و شیعیان یمنی را نیروهایی دانست که تجربه و الگوی بسیج به آنها منتقل شده است!. به گفته جعفری، در دیگر کشورها نیز حلقه‌های کوچک مقاومت شکل گرفته که در آینده نزدیک تاثیرگزار خواهند بود!. - رهبر حزب الله: ما خیلی صریح میگوییم. بودجه و هزینه و خرج خورد و خوراک وسلاح و موشک های -حزب الله از جمهوری اسلامی میرسد.! تمام ! هیچ ربطی به بانکها ندارد. تا ایران پول داشته باشد یعنی ما پول داریم !!

  • منهندس هوشیار از جنوب تهران

    جناب عراق چی کیگی. ترا اصلا رهبری به حساب نمی آره تو حالا هر قدر هم خود ت رو به اینها چسب بزنی فایده یوخدی!!! ولایتی اصل کاریه تازه اصل کاری رقاصی بیت رهبری! ایشون گفته بیعععله ما اسلحه دادیم اما موشک، چجیه، ندادسیم!!! ندادیم!!! اماولایتی این دو در صد راست را می گوید تا آن نود و هشت درصد دروغ را پشت آن پنهان کند. اما چرا؟ چون اولا طبق خبر موثق رهبری در وضعیت بحرانی ست و دیگر اینکه ترس از همه طرف نظام مقدس را احاطه کرده است. تا جایی که شما تعجب نکنید از اینکه یک آدمکش قهاری همچون ع ا ض هم به حقوق شهروندی و اقلیتها توجهی لفظی بکند. در بطن نظام مقدس غلیانهایی در جریان است. کسی که خبر بیماری حاد رهبری را برایم آورد می گفت در پشت پرده دارند گناهان را به گردن یکدیگر می اندازند. این نشان فقط از مرگ ناگهانی رهبری نیست نشان از خطرات بسیاری ست همچون تهدیدات خارجی و سیل بیکاران و فقر و اعتیاد و نارضایتی اجتماعی که حکومت اسلام ناب را از همه طرف دوره کرده. من به آن کس که خبر بیماری رهبری را به من داد گفتم از قول من به آنها بگو بهترین کار یک رفراندوم است. رفراندوم مقوله ای ست که قاتلان نیز از آن بهرمند خواهند شد و رستگار. ۲% راست پشت ۹۸%دروغ تهران. زمانه بدان که دوستما آقا رجبیان گفت که سانسور می کنی. باباجون نیکی چه بدی داشت که پیش از این میکردی!!!