ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«یلدا»ی زلزله در کوهبنان کرمان

در بلندترین شب سال زلزله جنوب شرقی استان کرمان را لرزاند. خانه‌ها و مغازه‌های قدیمی کوهبنان تخریب و ۴۲ نفر هم مجروح شدند. ۲۳ پس لرزه بر وحشت مردم افزود.

شب یلدا در کرمان باز هم زلزله آمد: این بار در سمت جنوب شرقی استان. قدرت این زلزله ۵.۲ ریشتر و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین گزارش شده است. کانون زلزله هم در سه کیلومتری کوهبنان قرار داشت. کیانشهر و راور هم در نزدیکی کانون زلزله واقع شده‌اند. خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده‌اند که در زلزله شب یلدا در جنوب شرقی استان کرمان دست‌کم ۴۲ نفر مصدوم شده‌اند. کسی در این زلزله جان خود را از دست نداد.

کوهبنان بعد از زلزله

دقایقی بعد از وقوع زلزله برق کوهبنان قطع شد و تعدادی از خانه‌ها و مغازه‌های قدیمی کوهبنان هم تخریب شدند. خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که بعد از زلزله اهالی کوهبنان که از پس‌لرزه‌ها و وقوع زلزله بزرگ‌تری وحشت داشتند سراسیمه به خیابان‌ها پناه آوردند. محسن صیفوری فرمانده نیروی انتظامی شهرستان کوهبنان از شهروندان خواسته بود که آرامش خود را حفظ کنند.

اقلیم کوهبنان و ارتفاع بسیار زیاد این شهر، کوهبنان را به بام کرمان معروف کرده است.

شامگاه گذشته در «بام کرمان» هوا سرد بود و زلزله‌زدگان به چادر و امکاناتی برای گرم کردن خود نیاز داشتند. با وجود تقاضای مکرر مردم چادر بین آن‌ها توزیع نشد. در همان حال تعداد زیادی از خانه‌ها دچار ترک‌خوردگی‌های عمیق شده‌اند و سکونت در برخی از این خانه‌ها خطرآفرین است.

۲۸ پس‌لرزه‌ای که جنوب شرقی استان کرمانرا لرزاند، سبب شد که مردم سرما را به جان بخرند. رضا فلاح، مدیر عامل هلال احمر استان فارس به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که گروه‌های امدادگر از نیمه شب گذشته ارزیابی‌ها را خانه به خانه آغاز کرده‌اند و اگر لازم بوده، چادرهایی را در اختیار زلزله‌زدگان قرار داده‌اند.

— خبرگزاری فارس (@FarsNews_Agency) 22. Dezember 2017

زلزله کوهبنان فقط یک روز بعد از زلزله تهران اتفاق افتاد. از ۱۰ آذر سال جاری که زلزله سراسر استان کرمان را لرزاند تاکنون چندین بار در کرمان زلزله آمده است. ۲۱ آذر برای دمین بار هجدک کرمان با زلزله‌ای به قدرت ۶.۲ ریشتر به لرزه درآمد.

کوهبنان بزرگ‌ترین گسل استان کرمان است که از آن به عنوان «مار خفته» شمال کرمان یاد می‌شود و بسیاری از زلزله‌های کرمان در دهه‌های اخیر از جمله سه زمین‌لرزه بالای شش ریشتر روزهای اخیر ناشی از فعالیت گسله‌های گسل بزرگ کوهبنان بوده‌اند.

گسل کوهبنان سابقه زمین لرزه‌های بالای ۷ ریشتر را دارد و چرخه زمانی این گسل به سر آمده است. این گسل از یزد آغاز می‌شود و پس از گذر از شمال کرمان از کوهبنان، زرند، راور و کرمان می‌گذرد و به بم می‌رسد.

۱۴ سال پیش زلزله‌ای با قدرت ۶.۶ ریشتر در کرمان اتفاق افتاد. در آن زمان ۳۱ هزار نفر کشته شدند و ارگ بم هم ویران شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.