ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار واشنگتن نسبت به تعطیلی دادگاه ویژه جنایات جنگ استقلال کوزوو

رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان کوزوو هر سه از فرماندهان شبه‌نظامی جنگ استقلال بوده‌اند و در معرض اتهام قرار دارند.

آمریکا به مقام‌های جمهوری کوزوو هشدار داد که تعطیل‌کردن دادگاه ویژه رسیدگی به جنایات جنگی یوگوسلاوی سابق به وخیم‌شدن روابط این منطقه با متحدان غربی خود منجر خواهد شد.

از راست به چپ: نخست‌وزیر راموش هارادینای، رئیس‌جمهوری هاشم تاچی، و رئیس پارلمان کادری وسلی که همگی از فرماندهان شبه‌نظامی جنگ استقلال بوده اند

هشدار واشنگتن به کوزوو پس از آن صورت می‌گیرد که نمایندگان ائتلاف حاکم که اکثریت پارلمان کوزوو را در اختیار دارند، در حال مهیاکردن رأی‌گیری بر سر تعطیل‌کردن این دادگاه ویژه هستند.

«نهاد قضایی ویژه کوزوو» سال ۲۰۱۵ در لاهه هلند تشکیل شد تا به جنایت‌های جنگی رخ‌داده در جنگ کوزوو (۱۹۹۸-۱۹۹۹) برای استقلال از صربستان رسیدگی کند.

این دادگاه با وجود داشتن قضات خارجی، تحت قیمومیت قضایی کوزوو است و می‌تواند با رأی پارلمان این کشور تعطیل شود.

نخست‌وزیر راموش هارادینای، رئیس‌جمهوری هاشم تاچی، و کادری وسلی، رئیس پارلمان کوزوو هر سه از فرماندهان شبه‌نظامی جنگ استقلال بوده‌اند و در معرض اتهام قرار دارند.

جمعیت کوزوو از ۹۵ درصد آلبانیایی‌ها و پنج درصد صرب‌تبارها تشکیل شده. ۱۱۰ کشور از جمله آمریکا و کشورهای اروپای غربی کوزوو را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسند، اما صربستان و متحدانش، چین و روسیه با اعطای استقلال به این ناحیه مخالفند.

مرزهای کوزوو هنوز با نقطه‌چین در نقشه‌ جهان نشان داده می‌شود.

دادگاه بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق (ICTY) چهارشنبه ۲۹ نوامبر ۲۰۱۷ آخرین دادگاهش را برگزار کرد و در آن، واپسین حکم قضایی را علیه فرجام‌خواهی در پرونده شش فرمانده کروات صادر کرد.

ICTY پس از نزدیک به ربع قرن فعالیت اعلام کرده است که تا آخر سال جاری میلادی، یعنی یک‌هفته دیگر رسماً منحل خواهد شد، زیرا به هدف خود برای تعقیب جنایتکاران جنگ‌های پس از فروپاشی یوگوسلاوی سابق دست یافته است.

اما دادگاه‌های وابسته به دولت‌های ملی هنوز در حال رسیدگی به اتهام‌های مربوط به آن دوران هستند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.