ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: اسد تروریست است

رئیس جمهور ترکیه و یک پای مذاکرات صلح ابداعی مسکو در رقابت با سازمان ملل، می‌گوید با بشار اسد نمی‌توان کنار آمد و هیچ راهی هم جز کناره‌گیری او باقی نمانده.

اردوغان، بشار اسد را تروریستی خواند که علیه مردم خود حکومت تروریستی اعمال کرده است. او گفت با اسد ادامه راه غیرممکن است و صلح در این کشور برقرار نخواهد شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه ۲۷ دسامبر / ۶ دی در نشست خبری مشترک با همتای تونسی خود، محمد باجی قائد سبسی به مسئله سوریه اشاره کرد و گفت: «کاملاً واضح می‌گویم، بشار اسد تروریستی است که به تروریسم دولتی متوسل شده و ما نمی‌توانیم بگوییم "اسد کار خود را انجام دهد". اگر چنین کنیم، بی‌عدالتی است.»

او افزود: «ممکن نیست بتوان راه را با بشار اسد ادامه داد، چرا؟ زیرا نمی‌توان با فردی که نیم میلیون نفر از مردم خود را کشته به پیش رفت.»

ترکیه از مخالفان رژیم سوریه حمایت می‌کند اما با روسیه و ایران، دو متحد بشار اسد در زمینه پیشبرد صلح و مذاکره با شورشیان سوریه در مذاکرات آستانه همکاری می‌کند.

موضع سرسختانه اردوغان تنها چند روز پس از فراخوان مشترک روسیه، ایران و ترکیه برای برگزاری  «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» اعلام می‌شود. این کنگره قرار است از ۲۹ تا ۳۰ ژانویه در شهر سوچی روسیه برگزار شود اما ۴۰ گروه مخالف حکومت اسد آن را تحریم کرده‌اند. قرار است در «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» قانون اساسی تازه‌ای برای جمهوری عربی سوریه به بحث گذاشته شود.

اردوغان در ادامه سخنان خود افزود: «آیا ملت سوریه قبول می‌کنند که چنین فردی در رأس قدرت باشد؟ صادقانه می‌گویم: اسد تروریستی است که تروریسم دولتی را اعمال می‌کند.»

او همچنین با اشاره تلویحی به حضور کردهای سوریه در شمال این کشور گفت: «شمال سوریه به جولانگاه ترور تبدیل شده است. صلحی در سوریه وجود ندارد و این صلح با اسد به‌دست نخواهد آمد.»

این در حالی است که نیروهای دموکراتیک سوریه ائتلافی از نیروهای کرد و عرب به رهبری کردهای «یگان‌های مدافع خلق»، مهم‌ترین شریک آمریکا در جنگ داخلی سوریه هستند و روسیه برای شرکت در «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» از جمله کردهای شمال سوریه را نیز دعوت کرده بود.

خبرگزاری رویترز چهارشنبه ۲۷ دسامبر/ ۶ دی گزارش داده که سیپان حمو، فرمانده یگان‌های مدافع خلق اعلام کرده که کردهای شمال سوریه در مذاکرات صلح سوچی شرکت دارند. مسکو می‌گوید از ۱۵۵ گروه مختلف مخالف اسد برای شرکت در کنگره «گفت‌وگوهای ملی سوریه» دعوت کرده است. کردهای سوریه به مذاکرات صلح آستانه و ژنو دعوت نشده بودند.

موضوع برکناری بشار اسد از قدرت از جمله موارد اختلاف هیئت‌های نمایندگی رژیم سوریه و مخالفان رژیم اسد در مذاکرات ژنو است که در هشتمین دوره آن نیز بازتاب داشت. دولت سوریه آماده پذیرش انتخابات تحت نظارت سازمان ملل است اما حاضر به بحث در مورد سرنوشت بشار اسد نیست. مذاکره‌کنندگان اپوزیسیون در دور اخیر گفت‌وگوها به محض ورود به ژنو، این درخواست را تکرار کردند و موجب خشم دمشق شدند که تصمیم گرفت ورود هیئت خود را یک روز به تأخیر بیندازد.

پس از شکست هشتمین دوره مذاکرات ژنو بود که مسکو، تهران و آنکارا طرح برگزاری «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» را به‌شکل رسمی اعلام کردند.

برخی حامیان سنتی مخالفان سوریه کمتر مشتاق اصل کناره‌گیری بشار اسد به‌عنوان پیش‌شرط مذاکرات هستند و دولت سوریه نیز قصد دارد این پیش‌شرط را از دستور مذاکرات خارج کند.

سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، در واکنش به اظهارات اردوغان به نقل از یک منبع ارشد وزارت خارجه سوریه نوشته است که اردوغان «همچنان تلاش می‌کند افکار عمومی ترکیه را با استفاده از روش‌های معمول خود از جنایاتی که علیه مردم سوریه از طریق حمایت از گروه‌های تروریستی مختلف مرتکب شده، منحرف کند.»

بحران سوریه که در سال ۲۰۱۱ با تظاهرات مسالمت‌آمیز مخالفان آغاز شد به سرکوب‌های رژیم سوریه و دخالت کشورهای دیگر و نیروهای تندرو به جنگ کشیده شد که این جنگ بیش از ۳۴۰ هزار کشته و میلیون‌ها پناهجو و آواره برجای گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.