ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تبادل اسرا بین کی‌یف و جدایی‌طلبان اوکراین

بیش از ۳۰۰ اسیر آزاد شدند. از آغاز درگیری‌های شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ تاکنون این دومین تبادل اسرا بین دو طرف است. قرار است اسرای دیگری نیز در مراحل بعدی آزاد شوند.

صدها تن از اوکراینی‌های نظامی و غیرنظامیان چهارشنبه شب و بامداد پنج‌شنبه در فرودگاه کی‌یف در جریان تبادل گسترده زندانیان با شورشیان طرفدار روسیه از اسارت آزاد شدند.

اوکراین و جدایی‌طلبان بیش از ۳۰۰ اسیر را آزاد کردند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات اوکراین و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه که کنترل بخشی از شرق اوکراین را در دست دارند در یک اقدام مهم در طول چهار سال درگیری در این منطقه، بیش از ۳۰۰ اسیر را آزاد کردند.

این مبادله اسرا که درست قبل از آغاز سال جدید میلادی و کریسمس مسیحیان ارتودوکس (۷ ژانویه) انجام می‌شود، پیشرفتی نادر در اجرای توافق‌نامه‌های صلح فوریه ۲۰۱۵ است که به کاهش درگیری‌ها منجر شد، اما به یک توافق سیاسی درمورد مناقشاتی که بیش از ۱۰ هزار نفر کشته بر جای گذاشت، نرسید.

بستگان و نزدیکان کسانی که آزاد شده بودند با دسته‌گل‌هایی در دست به استقبال آن‌ها به فرودگاه کی‌یف آمده بودند. برخی از اسرا بیش از سه سال در اسارت بودند.

این اقدام نتیجه مذاکرات دشواری بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای چندین هفته انجام داد. ۷۳ زندانی در دو «جمهوری» اعلام‌شده توسط شورشیان، و ۲۳۳ زندانی در اوکراین، در جریان مبادله اسرا آزاد شدند.

پیش از این، پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین به‌همراه ایزابل دومون، سفیر فرانسه و یک دیپلمات آلمانی در نزدیکی خط مقدم از اسرای اوکراینی که آزاد شده بودند، پیش از پرواز با هلیکوپترهای آن‌ها به سمت خارکف استقبال کردند. خارکف مرکز بزرگ منطقه‌ای تحت کنترل کی‌یف در شرق اوکراین است.

این اولین تبادل اسرای دو طرف در ۱۵ ماه اخیر و دومین تبادل اسرا از آغاز درگیری‌های شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ است که در نزدیکی گرلیوکا، حدود ۴۰ کیلومتری شمال شرق دونتسک «پایتخت» جدایی‌طلبان شروع شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دو کشور هم‌پیمانی که در روند صلح اوکراین شرکت داشتند، در بیانیه مشترکی از آزادی اسرای دو طرف استقبال کرده و خواهان ادامه این روند «برای زندانیان باقی مانده» شدند که بر اساس منابع گوناگون شمار آن‌ها متفاوت است.

آزادی اسرا یکی از اهداف اصلی توافق‌نامه‌ صلح مینسک در فوریه ۲۰۱۵ با میانجی‌گری آلمان و فرانسه است. اقدام شب گذشته و بامداد امروز (پنج‌شنبه) نخستین گام در مبادله همه زندانیان دو طرف است.

ویکتور مدوِدچوک، نماینده کی‌یف در این مذاکرات که گفته می‌شود از نزدیکان پوتین است، روز چهارشنبه اعلام کرد که در دومین مرحله از تبادل اسرا که تاریخ آن هنوز مشخص نشده است، ۲۹ اسیر اوکراینی توسط جدایی‌طلبان و ۷۴ اسیر جدایی‌طلب توسط کی‌یف آزاد خواهند شد.

پارلمان اوکراین روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود ۱۰۰ اوکراینی در دست جدایی‌طلبان اسیر هستند.

در تنشِ شرق اوکراین، کشورهای غربی از کی‌یف حمایت می‌کنند و روسیه از جدایی‌طلبان. درگیری‌ها در این منطقه بدترین تنش بین روسیه و غرب را از زمان جنگ سرد به این سو ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.