ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهران کانادا را به دخالت در امور داخلی‌اش متهم کرد

کانادا می‌گوید به حمایت از حقوق بنیادین ایرانیان ادامه می‌دهد. رهبر محافظه‌کاران کانادا اما از جاستین توردو به خاطر تلاش برای عادی‌سازی روابط با تهران انتقاد کرد. ترامپ نیز دوباره توئیت زد.

وزارت امور بین‌الملل کانادا در بیانیه‌ای از اعتراض‌های روزهای اخیر ایران حمایت کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش این بیانیه را مصداق مداخله‌جویی و نقض تعهدات حقوقی و بین‌المللی خواند. ایران و کانادا در پنج‌ سال اخیر روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند، اما دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران امیدوار بود تا با انتخاب دولت جدید کانادا روابط دو کشور بهبود یابد. کانادا همواره یکی از منتقدان اصلی ایران در زمینه حقوق بشر بوده است.

موج اعتراض‌های اخیر با تظاهراتی غافلگیرکننده در مشهد آغاز شد

وزارت امور بین‌الملل کانادا در بیانیه‌ای که شنبه ۹ دی / ۳۰ دسامبر منتشر کرد، چنین نوشت:

اینکه ایرانیان در حال استفاده از حق بنیادین خود برای اعتراض صلح‌آمیز هستند، مایه دلگرمی کانادا است. کانادا به حمایت از حقوق بنیادین ایرانیان از جمله حق آزادی بیان ادامه می‌دهد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به بیانیه وزارت امور بین‌الملل کانادا آن را «مداخله‌جویانه» خواند و گفت که «جمهوری اسلامی ایران مواضع مداخله‌جویانه دولت کانادا را ناقض تعهدات حقوقی و بین‌المللی آن کشور و فاقد هر گونه وجاهت می‌داند.»

قاسمی دولت کانادا را به نادیده‌گرفتن «مطالبات و درخواست‌های به حق ایرانیان مقیم کانادا به منظور برخورداری از حقوق اولیه کنسولی و اقامتی به رغم پیگیری‌های مستمر ایرانیان» متهم کرد و گفت:

این‌گونه مواضع دولت کانادا با اظهارات مقامات عالیه آن کشور در خصوص تعامل و گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران هم‌خوانی ندارد. متاسفانه این ادبیات دولت کانادا تکرار ادبیات غلط، غیرمنطقی و ناکار آمد دولت‌های قبلی کانادا علیه مردم ایران بوده و مردود است.

    محافظه‌کاران و حمایت از اعتراض‌ها در ایران

    همزمان رهبر محافظه‌کاران کانادا، آندرو شیر نیز در پستی فیس‌بوکی از اعتراض‌ها حمایت کرد و خواهان تحریم ایران شد. او تهران را به «حمایت از تروریسم» متهم کرد و از جاستین توردو، نخست‌وزیر این کشور خواست تا «به جای تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم سرکوب‌گر ایران، از خواسته مردم آن کشور برای آزادی حمایت کند.»

    روابط سیاسی ایران و کانادا ۲۰۱۲ قطع شد و دو کشور سفارتخانه‌هایشان را در خاک یکدیگر تعطیل کردند. با انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری ایران و به قدرت رسیدن جاستین توردو از حزب لیبرال در کانادا امیدها به ازسرگیری این روابط افزایش یافت. ۳۰۰ هزار ایرانی‌ـ‌کانادایی تحت تاثیر قطع روابط این دو کشور قرار گرفته اند.

    همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری محافظه‌کار ایالات متحده نیز بار دیگر در یک پیام توئیتری از اعتراض‌های ایران حمایت کرده و همچون رهبر محافظه‌کاران کانادا، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

    او نوشته: «مردم دارند نهایتاً به هوش می‌شوند که چه طور پول و ثروتشان برای تروریسم دزدیده و حیف‌و‌میل می‌شود. انگار دیگر تحمل‌اش را ندارند. آمریکا به دقت مراقب نقض حقوق بشر است.»

    — Donald J. Trump (@realDonaldTrump) December 31, 2017


    تهران همواره اتهام حمایت از تروریسم را رد کرده است.

    محافظه‌کاران آمریکا پیش از این نیز از اعتراضات ایران حمایت کرده بودند.

      معترضان ایرانی شنبه ۹ دی برای سومین بار در شهرهای بسیاری به خیابان‌ها آمدند. تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از اعتراض‌ها در تهران، کرمانشاه، شهرکرد، مشهد، تبریز، بندرعباس، اهواز، آمل، ایذه، اراک، زنجان، کرمان، لاهیجان، بهبهان، دورود، خرم‌آباد، گرگان، شیراز، ساوه، ملایر و هشتگرد حکایت داشت.

      این اعتراض‌ها به خشونت کشیده شد و مقام‌های ایرانی کشته‌شدن دو تن در دورود لرستان بر اثر اصابت گلوله را تأیید کردند. با این حال، معترضان محلی نام چهارتن را در شبکه‌های اجتماعی به عنوان قربانیان تیراندازی در دورود منتشر کرده‌اند.

      در همین زمینه

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        • naseem

          جمهوری اسلامی ۳۸ سال است که هر ۸ سال یک‌بار اصولگراها را سر کار می‌اورد و مردم را در تنگنای اقتصادی قرار می‌دهد و ۸ سال به اصطلاح اصلاح‌طلب‌ها را علم می‌کند که مردم را دوباره پای صندوق‌های رای بکشاند و به نظام خودش در پیش جهانیان مشروعیت بدهد و چند صباحی به عمرش اضافه کند. کسانی مثل اسحاق جهانگیری و عارف و ظریف و روحانی و خاتمی و رفسنجانی و علی مطهری و زیباکلام و کروبی و یزدی و الا آخر و این روند و بازی سیاسی ادامه خواهد داشت تا زمانی که مردم به این نتیجه برسند که اصلاح طلب‌ها اپوزیسیون ظاهری و خودساختۀ جمهوری آخوندی به رهبری خامنه‌ای هستند!