ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمخانی در توجیه اعتراضات سراسری در ایران: آمریکا و عربستان توطئه کرده‌اند

دبیر شورای عالی امنیت ملی معتقد است که مشکلات اقتصادی تنها مختص ایران نیست و در رویدادهای اخیر، آمریکا و متحدانش به‌دلیل شکست در خاورمیانه دست به توطئه زده‌اند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌گوید مشکلات اقتصادی هست اما این مشکلات مختص ایران نیست. او می‌گوید آمریکا و متحدانش به‌دلیل آن‌که در خاورمیانه شکست خورده‌اند دست به توطئه زده‌اند و عربستان سعودی در رویدادهای اخیر ایران جنگ هشتگی به‌راه انداخته است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی: سعودی‌ها از ایران پاسخ مناسبی دریافت خواهند کرد.

علی شمخانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین همچون دیگر مسئولان حکومتی ایران پذیرفته است که «مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ، تحریم و ناشی از برخی نقاط ضعف مدیریتی» هست او می‌گوید «ما به این‌ها واقف هستیم و می‌دانستیم که این مسائل به‌طور قطعی و به‌صورت طبیعی می‌تواند مورد سئوال مردم واقع شود.»

با این حال او گفته است که «مشکلات اقتصادی تنها مختص ایران نیست. (...) شما ببینید کجای جهان مشکل ندارد. (...) همانطور که در آمریکا مشکلات اقتصادی وجود دارد، در ایران نیز مشکلات اقتصادی هست.»

بدین ترتیب او علت اصلی اعتراضات اخیر را نه این «مشکلات اقتصادی» و «ضعف مدیریتی» که در جای دیگر می‌بیند: «آمریکا هرچه در منطقه خاورمیانه کاشته بود به شکل کامل از دست داد و به قول خودشان بیش از دو تریلیون دلار هزینه کردند اما امروز شما ببینید افغانستان، عراق، سوریه و لبنان چه وضعی دارند و هم‌پیمانان آمریکا در چه وضعی به سر می‌برند. پس طبیعی است که با ما دشمنی کنند.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز روز دوشنبه ۱۱ دی در دومین واکنش خود به اعتراضات اخیر گفت: «شرایط ما از شرایط متوسط دنیا بهتر است. چرا نباید بگوییم؛ وضع اقتصادی ما از وضع اقتصادی متوسط دنیا بهتر است.»

او با برشمردن این شرایط افزود: «این مجموعه، دشمن ما را عصبانی کرد، وحدت ما تیری بود بر چشم آن‌ها، پیشرفت ما برای آن‌ها غیرقابل تحمل بود، موفقیت ما در دنیای سیاست و در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای آن‌ها غیرقابل تحمل بود. موفقیت ما در منطقه برای آن‌ها غیرقابل تحمل بود. شما می‌خواهید آن‌ها انتقام نگیرند؟ شما می‌خواهید یک عده افراد را تحریک نکنند؟»

علی شمخانی در گفت‌وگوی خود با المیادین، علت دیگر نارضایتی مردم را «رفتار رسانه‌های داخلی» دانسته و بدون آن‌که توضیح بیشتری ارائه دهد گفته است که «اینترنت و هشتگ‌ها» یک «جنگ نیابتی» علیه ایران است. «جنگ نیابتی» اصطلاحی است که درباره قدرت‌نمایی ایران و عربستان سعودی در رویدادها و تنش‌های منطقه به کار می‌رود.

او گفته است که «۲۷ درصد از هشتگ‌هایی که جدیداً به‌راه افتاده متعلق به سعودی‌هاست» و «دولت محمد بن سلمان این هشتگ‌ها را به‌راه می‌اندازد و عوامل اجرایی این کار، اسرائیلی و غربی هستند. هشتگ‌ها در خصوص اوضاع ایران از آمریکا، انگلیس و عربستان به راه افتاده است.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی اما منبع یا منابع این بررسی‌ها را ارائه نداده است.

او با بیان این‌که سعودی‌ها خود چنین توانی ندارند و افرادی را از خارج برای اداره این سازمان آورده‌اند، پای سازمان مجاهدین خلق را هم به میان می‌کشد و می‌گوید: «منافقین نیز مسلماً ابزارها و پیاده‌نظام این سازمان هستند.»

از آغاز اعتراضات پنج روزه اخیر در ایران، محافل حکومتی جمهوری اسلامی، آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی، مجاهدین خلق و سلطنت‌طلب‌ها را «توطئه‌گران پشت پرده» آن عنوان می‌کنند.

علی شمخانی همچنین عربستان سعودی را تهدید کرد و گفت: «سعودی‌ها از ایران پاسخ مناسبی دریافت خواهند کرد و از جایی که نخواهند فهمید این پاسخ را دریافت خواهند کرد. خاندان حاکم بر سعودی به خوبی خطر پاسخ ما را می‌داند.»

او نسبت به شرایط کنونی کشور اظهار اطمینان کرد و افزود: «آن‌چه در ایران رخ داده است طی چند روز پایان می‌یابد و جای هیچ‌گونه نگرانی در این‌باره نیست.»

اعتراضات اخیر در ایران از روز پنج‌شنبه ۷ دی از مشهد آغاز شد و تا شب گذشته، دوشنبه ۱۱ دی، ادامه داشت. دست‌کم ۱۴ نفر در این اعتراضات کشته و بیش از ۴۰۰ نفر نیز بازداشت شده‌اند. بر اساس آن‌چه که رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند، شمار کشته‌شدگان اعتراضات در روزهای اخیر به دست‌کم ۲۲ نفر رسیده‌ است.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوین

    سردارانِ پوشالی ، هیکلِ گنده ولی مغزِ خالی . احسنت ! چه تحلیل های با حالی .

  • ناصر دريادل

    اين همه مردم را در خيابان نمي بيني ! چرا همه ديكتاتوري ها بجاي اينكه به عملكرد خود در طَي ساليان نگاه كنند ، و خود را مقصر بدانند ، ديگران را مقصر قلم داد ميكنند ! آخوندها طَي اين ساليان چه بلاهتي را انجام نداده اند ؟ از روز اول با خميني دروغ رَيَّا شروع شد ( ما برق را مجاني ميكنيم ، أب را مجاني ميكنيم ، اتوبوس را مجاني ميكنيم ) با اعدام و شكنجه زندان و بستن همه روزنامه ها ادامه يافت جنك ٨ ساله هم به مردم ما تحميل كردند ،هم عراق ! صدور نكبت بار انقلاب را تاقدس ميخواستند ادامه دهند ، به جاي مناسك حج به عربستان نيروي صدور لبيك يا خميني و برايت از مشركين راه انداختند، جايي هست كه سردار تان سليماني در آنجا حضور نداشته باشد ؟؟ حالا هم در سوريه و يمن و عراق ،به گونه نظامي و ديگر كشورهاي عربي به گونه سياسي دخالت ميكنند مردم ما را از همه چيز محروم كرديد، خودتان ميكوييد ٤٠ درصد مردم زير خط فقر هستند ، خودتان ميگويد خط فقر نزديك سه مليون است ، خودتان حده اقل حقوق پابه را هفصد هزار تومان بيان كرديد ، خودتان رانت خواري ،روشوه خواري را رواج داديد، خودتان براي هر ايراني يك پرونده در دادگاهايتان درست كرديد، خود تان أب و درياچه و زمين و زمان را در ايران نابود كرديد ، براي اينها همه خيانت بايد كه حساب پس بده ايد ، اين همه درد و رنج را مردم طَي چهل سال گذشته با پوست وگوشت و استخوان درك كردند ، حالا با عوام فريبي تقصير را گردن ديگران مياندازيد ! ننگتان باد