ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس دفتر روحانی: آشوب‌ها ربطی به مسائل گرانی و اقتصاد ندارد

محمود واعظی گفته که برای مدیریت کردن اعتراضات سراسری اخیر در ایران «وحدت و همدلی» میان همه ارکان‌های نظام وجود دارد. او این اعتراضات را به مسائل اقتصادی بی‌ربط دانست.

محمود واعظی گفته که برای مدیریت کردن اعتراضات سراسری اخیر در ایران «وحدت و همدلی» میان همه ارکان‌ نظام وجود دارد. او این اعتراضات را به مسائل اقتصادی بی‌ربط دانست.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری روز چهارشنبه ۱۳ دی در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران در پاسخ این‌که در جریان رویدادهای اخیر در ایران، آیا دولت از سوی نهادهای خاص تحت فشار قرار گرفته است، گفت: «خیر؛ دولت خود برای مدیریت کردن شرایط محور است و طی روزهای گذشته که من مستقیماً در جریان جزئیات مسائل بودم، شاهد وجود وحدت و همدلی میان همه نهادها و ارکان به ویژه اعضای شورای امنیت کشور چه در سطح ملی و چه در سطح استانی بودم.»

واعظی مطالبات کنونی مردم را چیز تازه‌ای ندانست و گفت «از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ دولتی نتوانسته با سیاست‌های خود مردم را راضی کند».

اعتراضات اخیر در ایران از روز پنج‌شنبه ۷ دی با شعارهایی علیه وضعیت اقتصادی، فقر، فساد و اختلاس آغاز شد و سپس شعارها سیاسی و علیه حکومت و رهبر آن را شدند. این اعتراضات تا شب گذشته، سه‌شنبه ۱۲ دی ادامه داشت. در این چند روز بیش از یک‌هزار نفر بازداشت شده‌اند و بر اساس آن‌چه که رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند، شمار کشته‌شدگان به دست‌کم ۲۲ نفر رسیده‌ است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در این‌باره گفت: «این‌که در برخی شهرها عده‌ای به خیابان می‌آیند و آشوب می‌کنند و با حمله به مقدسات، حسینیه‌ها و مساجد را آتش می‌زنند و به منزل امام جمعه می‌روند و بانک‌ها را تخریب می‌کنند (...) چه ربطی به این دارد که بخواهیم مسائل گرانی و اقتصاد را محور قرار دهیم؟»

او در این زمینه به گرانی تخم مرغ اشاره کرد و گفت این گرانی در «زمانی بسیار کوتاه» و دلیل آن آنفولانزای مرغی بوده است. واعظی با مقایسه تلویحی ایران با اروپا افزود: «زمانی که در فرانسه و اروپا جنون گاوی شایع شد، مردم آمدند و اعلام کردند تا برطرف شدن این مشکل دیگر از گوشت گاو استفاده نمی‌کنند.»

در روزهای اخیر قیمت تخم‌مرغ در ایران دو برابر شده بود که دولت تلاش کارد با وارد کردن ده‌ها تن تخم‌مرغ این مشکل را حل کند.

محمود واعظی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ نان به قیمت ثابت [با در نظر گرفتن تورم] ۱۶۰ درصد گران شده، قیمت متوسط قند و شکر ۴۵ درصد و قیمت شیر ۳۹ درصد بالا رفته و گوشت قرمز و ماهی هم ۱۳ درصد گران‌تر شده‌اند. حداقل حقوق یک کارگر ایرانی ۹۳۰ هزار تومان است. حتی اگر اقشار کم‌درآمد جامعه روزی سه وعده نان و تخم مرغ و گوجه‌فرنگی بخورند، یک خانواده چهار نفره می‌بایست  ۸۱۰ هزار تومان در ماه هزینه کند.

در بودجه دولت نیز کم کردن یارانه‌ها و گرانی سوخت نیز آمده است که مجلس باید در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری کند.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    اتفاقا اقتصاد و سیاست کاملا بهم ربط دارد هر دولتی براساس باور سیاسی اش برنامه های اقتصادیش را می ریزد و. در مقابل اثرات و نتایج سیاستهای اقتصادی منجر به اعتراضات سیاسی شده و در یک فضای کاملا بسته که. مردم نه اجازه تشکیلات صنفی. یا سیاسی ( اتحادیه های گارگری یا کارمندان یا معلمان. یا دانشجویان والخ ) یا احزاب. با گرایشات مختلف. وجود مدارد یا نه رسانه ای آزاد یا حق تظاهرات قانونی برسمیت شناخته و سرکوب میشود در نهایت. پاسخ این سرکوبها به اعتراضات. خیابانی و در تهایت. به واژگونی نظامهاب خودکامه ختم مبشود. خود شما مدیون همینگونه اعتراضات در سال ۵۷ هستید. مگر کم سینما و بانک و مشروب فروشی و دکه روزنامه فروشی یا خانه ها و مغازه های. افرادی که به عامل ساواک بودن متهم میکردید. آتش زدید . آن زمان خوب بود الان نه؟ دزدهای میلیاردی از مال مردم از بانکها توسط. وابستگان. نظام اوکی است ولی آتش زدن دوتا سطل اشغال یا. یک موتورسیکلت نیروی سرکوبگر که با چوب و چماق به مردم. حمله میکند غلط است؟!!! راه حلش ساده است اجازه تظاهرات مسالمت آمیز به مخالفان رژیم ملایان. با هر شعاری که دلشان خواست. اگر کسی یک شیشه شکست مردم خودشان این عامل شما را دستگیر کرده به نزدیکترین مرکز پلیس تحویل میدهند.