ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راهپیمایی فرمایشی در واکنش به اعتراضات سراسری

صدا و سیما راهپیمایی امروز هواداران حکومت در ایلام، کرمانشاه و گرگان را به طور زنده پوشش داد. حاضران در این راهپیمایی‌ها پرچم‌ ایران و عکس‌ رهبر این کشور را در دست داشتند.

حکومت ایران در واکنش به اعتراضات سراسری شش روز گذشته در این کشور، چهارشنبه ۱۳‌ام دیماه،  راهپیمایی‌هایی در چند شهر این کشور برگزار کرد.

تظاهرات حکومتی در گرگان، چهارشنبه ۱۳‌ دیماه

صدا و سیما راهپیمایی امروز هواداران حکومت در ایلام، کرمانشاه، گرگان را به طور زنده پوشش داد. این راهپیمایی‌ها در شهرهای دیگری از جمله اراک، نهاوند و بوشهر هم برگزار شد. حاضران در این راهپیمایی‌ها پرچم‌ ایران و عکس‌ رهبر این کشور را در دست داشتند.

ناآرامی‌های شش روز گذشته در ایران را می‌توان جدی‌ترین چالش پیشروی جمهوری اسلامی در حدود یه دهه گذشته به شمار آورد. این ناآرامی‌ها تا شب گذشته، ۱۲ تیرماه ادامه یافت. در ویدیوهایی که شهروندان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، پلیس ضد شورش در بسیاری از شهرهای ایران حضور پررنگی دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته در واکنش به اعتراض‌ها و ناآرامی‌های اخیر "دشمنان" را مسئول این رویدادها دانست.

هواداران حکومت در راهپیمایی چهارشنبه ۱۳ تیرماه شعار می‌دادند «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست».

تظاهرات سراسری شش روز گذشته در ایران ابتدا با اعتراض به مشکلات اقتصادی کشور آغاز شد اما بعدتر سویه سیاسی بی‌سابقه پیدا کرد و خیلی زود جوانان معترض شعارهای تندی بر ضد رهبر و حکومت این کشور سر دادند.

تا کنون ۲۱ تن در جریان این اعتراضات کشته شدند. دو تن از کشته‌شدگان مأمور امنیتی بودند.

در روزهای اخیر تنها در تهران، پایتخت دستکم ۴۵۰ تن دستگیر شدند. در دیگر نقاط ایران نیز صدها معترض بازداشت شده بودند.

مقامات قضایی می‌گویند برخی از این افراد ممکن به اعدام محکوم شوند.

حامیان حکومت هم در راهپیمایی چهارشنبه ۱۳ دی خواستار اعدام اغتشاشگران وابسته به اسرائیل شدند.

دولت ایران در روزهای گذشته برای کنترل اعتراضات اخیر، دسترسی به شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام -که پیش از این در ایران آزاد بودند- را محدود کرده است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی و فساد در دستگاه‌های حکومتی از جمله عوامل اعتراضات اخیر خوانده شدند.

در سال ۲۰۱۵ ريیس جمهوری ایران، حسن روحانی موفق شد در مذاکره با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور به توافق برسد. بر اساس این توافق ایران برنامه اتمی خود را محدود می‌كند و  در ازای آن تحريم‌های بين المللی به شکل تدریجی کاهش می‌یابند.

اما در عرصه داخلی روحانی از اجرای وعده‌هایش مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی و رفاه بازماند. سال گذشته، آماری بیکاری در میان جوانان این کشور نفت‌خیز به  ۲۸.۸ درصد رسید. همزمان انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا نیز اجرای برجام را با چالشی جدی مواجه کرده است.

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    خونی که در رگ ماست هدیه به جلاد ماست. اگر رژیم دستگیر شده ها رو اعدام (ترور) کنه مطمئنا مردم هم به ترور مقامات. کوچک و بزرگ اینها رو خواهند آورد و جامعه دچار ترور کور میشه. البته بعید. اینکارو در مقیاس وسیع بکنن شاید یکی دوتا. بیشتر ممکن پرو پاگاندا برای ایجاد رعب و وحشت باشه. همین الانش در یکی دو جا مقاومت مسلحانه صورت گرفته. اون ممه رو لولو برد.

  • amir

    بدترازاون اینه که مردم انگار ارواحند..میبینند دلاربالامیره و مثلا میشنوند بدتر میشه سال بعد و دیگه بهنونه هم ندارن " تنهای ک نمیشه تظاهرات کرد یا مشابه.." .ولی بارهم فقط میگن زودتربرن خونه و مابکارمون برسیم....بقیه هم میگن هامنه ای نباشه کشورمیپاشه و حاضرنیستند تا آلتورنتیو نباشه کاری کنند(بزبان بهتر یکچیز اماده میخان نه انتخاب کنند بعدا..درنتیحه مشخص باشه نوع حکومت و تمامی وزرا و رییس اون دولت)...خیلی جومزخرفیه و از فیلمهاهم میبینید مردم رد میشند راحت وبازاریها که حسابی بدبختن بقول خودشون هیچ عکس الهملی نشون ندادن در اعتصاب....کاش مردم باغیرت تر ئ روشنتری داشتیم..الان طبقه پایین هست متوسط و بالانیست..قبلابرعکس بود....کشورمون واقعا...........

  • بابکان

    دربعضی خط های شهری تهران اتوبوس نبود. هرچه ماندیم خبری از اتوبس نشد. گفتند که بردند برای تظاهرات کنندگان حکومتی. سؤاستفاده همیشگی از امکانات و سرمایه های مردم برای خود

  • اروپایی نژاد اصل مشهدی!

    یک سال بعد در چنین روزهایی، یک مراسم باشکوه با شرکت سران اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، به مناسبت کشتار دی ماه 1396 ایران توسط نظام ولایی، و سپس چند روز بعد طبی مراسم باشکوهی قرارداد برجام 6 برای همکاری هیا تسلیحاتی میان اروپا و نظام ولیی برگزار میشود. البته رئیس جمهور فرانسه با تقاضای خرید موشکهای زیردریایی مخالف است و اما حسن روحانی اصار دارد علاوه بر تجهیز نیروهای بسیج بویژه بسیج واحد آلبانی و نیورهای سپاه مستقر در مرز بلزیک و فرانسه! ، چند تا موئشک اتمی هم تحویل بگیرد! رئیس جمهور یکذایی جاعش قول میدهد نیوری قدس در لندن بی طرفی اعلام کند بین نیورهای جبه ازادی بخش اسلامی انلستان با قوای برینانای مسیحی! همچین ارتشبد قامسی اعلام کرده ما حققو اقلیت مسیحی مقیم اریکا به رسمیت مشناسیم و در امپراتروی امام زمانی ما، اهل کتاب به شرط دادن جزیه حق خیات دارند و این اوج حقوق بشر اسلام شیعی را میرساند...