ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت اردوغان از دولت روحانی در رویارویی با اعتراضات سراسری در ایران

اردوغان در تماس با روحانی حمایت خود را از این‌ گفته روحانی که شهروندان ایران آزادند تا به شکل مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را بیان کنند، اعلام کرد. ترکیه «مداخله خارجی» در ایران را نیز محکوم می‌کند.

اردوغان و روحانی تلفنی صحبت کرده‌اند و اردوغان از این‌که روحانی گفته شهروندان ایران آزادند تا به شکل مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را بیان کنند حمایت کرده است. وزارت خارجه ترکیه پیش از این از «مداخلات خارجی» در رویدادهای ایران گفته بود.

رجب طیب اردوغان و حسن روحانی، رؤسای جمهور ترکیه و ایران ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ۳ ژانویه / ۱۳ دی تلفنی با هم گفت‌وگو کردند.

به‌گفته منابع دفتر ریاست جمهوری ترکیه، رؤسای جمهور دو کشور در مورد اعتراضات سراسری ایران که از پنج‌شنبه ۲۸ دسامبر / ۷ دی آغاز شده صحبت کردند.

اردوغان در این تماس تلفنی بر «ثبات و صلح اجتماعی» در ایران تأکید و حمایت خود را از سخنان حسن روحانی مبنی بر این‌که شهروندان ایران آزادند تا به شکل مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را بیان کنند، اعلام کرده است.

مقامات حکومت ایران در پی گسترش اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف کشور تلاش دارند از یک سو معترضان را «آشوبگر» بنامند و از سوی دیگر بگویند که با «اعتراضات مسالمت‌آمیز» مردم مسئله‌ای ندارند و مردم «حق دارند» اعتراض کنند.

روحانی نیز در تماس تلفنی با اردوغان از او به‌دلیل حساسیتی که در این‌باره نشان داده است تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که در چند روز آینده آرامش به کشور بازگردد.

اعتراضات سراسری در شهرهای ایران تا شب گذشته، سه‌شنبه ۱۲ دی ادامه داشت. در این چند روز بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند و بر اساس آن‌چه که رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند، شمار کشته‌شدگان به دست‌کم ۲۲ نفر رسیده‌ است.

اردوغان و دولت ترکیه در مورد رویدادهای اخیر ایران از مواضع حسن روحانی و دولتش حمایت می‌کنند و حتی از نقش «مداخلات خارجی» در اعتراضات سراسری ایران سخن می‌گویند.

پیش از این وزارت خارجه ترکیه نیز نگرانی خود از اوضاع ایران را ابراز داشته و گفته بود که «لفاظی‌های تحریک‌آمیز و مداخلات خارجی در ناآرامی‌های اخیر ایران باید متوقف شود».

وزارت خارجه ترکیه در همین حال افزوده بود: «ما اعتقاد داریم ضروری‌ست از برخوردهای خشونت‌آمیز و تحریک معترضان اجتناب شود.»

دولت ترکیه از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر به‌عنوان دولتی سرکوبگر و ناقض حقوق بشر شناخته شده است. پس از کودتای نافرجام ترکیه در ژوئیه سال گذشته میلادی، ۵۰ هزار نفر در این کشور بازداشت و ۱۵۰ هزار نفر از استادان دانشگاه‌ها، قاضی‌ها، وکلا، نظامیان و دیگر کارمندان خدمات عمومی از کار خود برکنار شده‌اند. در جریان «جنبش گزی» در مه ۲۰۱۳ نیز دولت ترکیه با معترضان به شدت برخورد و صدها نفر را بازداشت کرد.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوین

    خلاصهء مذاکرات فی مابین : " بده من لبو ... "