ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه‌ی شماری از وکلا و حقوقدانان در خصوص وقایع اخیر

ضمن تاکید بر خواسته‌ی قانونی شهروندان، بر مسالمت آمیز بودن تجمعات و هشیاری عمومی مردم جهت حفظ آرامش و پیگیری مطالبات با استفاده از روش‌های خشونت پرهیز بر رعایت حقوق شهروندان، مندرج در اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و به رسمیت شناختن این حقوق در همه‌ی عرصه‌ها تاکید می‌نماییم.

اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر، در ماده ۲۰ خود، بر حق اجتماعات شهروندان تاکید کرده است، همچنین ماده ۲۱ میثاق حقوق مدنی و سیاسی حق شهروندان بر تجمعات مسالمت آمیزرا مطلق دانسته است و ایران به هر دوی آنها پیوسته است که مطابق ماده ۹ قانون مدنی این معاهدات پس از پیوستن کشور به آن‌ها در حکم قوانین داخلی محسوب می‌شوند.

طبق اصل ۲۷ قانون اساسی ایران نیز حق بر اجتماعات مسالمت آمیز بدون حمل سلاح، حقی است که به هیچ مجوزی احتیاج ندارد و تاکنون مطلقا از ملت سلب شده است.
اکنون اما چند روزی است که شهروندان با استفاده از این حق قانونی بر خواسته‌های مدنی و قانونی شان تاکید می‌کنند. آنان در شعارهایشان خواستار پایان دادن به فساد مالی، اداری و قضایی هستند که بر نهادهای مختلف چنگ انداخته است. این حق در موارد متعددی با مداخله‌ی نیروهای نظامی و انتظامی به خشونت کشیده شده است و متاسفانه به دلیل چنین مداخلات خشونت باری در شهرهای مختلف توسط نیروی انتظامی، تعداد زیادی از هموطنان مان کشته شده‌اند.

ما به خانواده‌های هموطنان مان تسلیت عرض می‌کنیم و مراتب همراهی و همدردی مان را به خانواده‌های کشته شدگان اعلام می‌داریم و از آنجا که معترضان زیادی نیزبه دلیل استفاده از حقوق قانونی شان دستگیر شده‌اند، خواهان آزادی بی قید و شرط آن‌ها هستیم.

از سوی دیگر و از آنجا که اظهارات برخی مسئولان در ایجاد التهاب و به خشونت کشاندن اجتماعات قانونی و مسالمت آمیز شهروندان موثر بوده است، خواهان عزل فوری و محاکمه‌ی آن‌ها با حضور قضاتی مستقل هستیم. بار دیگر تاکید می‌شود خواسته‌ی قانونی مردم که از طرق مسالمت آمیز ابراز می‌شود، باید به رسمیت شناخته شود و نه آنکه ماموران با سوء استفاده از موقعیت نظامی و انتظامی شان، باعث کشته شدن شهروندانی شوند که از حقوق مسلم قانونی شان استفاده می‌کرده‌اند که این رفتارهای غیر قانونی از مصادیق سوء استفاده از مقام دولتی وفق مفاد ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی محسوب می‌شود.

در پایان ضمن تاکید بر خواسته‌ی قانونی شهروندان، بر مسالمت آمیز بودن تجمعات و هشیاری عمومی مردم جهت حفظ آرامش و پیگیری مطالبات با استفاده از روش‌های خشونت پرهیز بر رعایت حقوق شهروندان، مندرج در اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و به رسمیت شناختن این حقوق در همه‌ی عرصه‌ها تاکید می‌نماییم.

محمد اولیایی‌فرد، محمود رحمانی اصفهانی، نسرین ستوده، سید محمد سیف‌زاده، شیرین عبادی، عبدالکریم لاهیجی
———
توضیح: متاسفانه عکس آقای محمود رحمانی اصفهانی در دست نیست!

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.