ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات توأمان مخالفان و طرفداران حکومت همزمان با تداوم بازداشت‌ها

طرفداران جمهوری اسلامی در مشهد، ارومیه، اردبیل و شیراز تجمعاتی برگزار کردند. مخالفان در اصفهان، بروجرد و تهران. ابراهیم رئیسی خواهان سختگیری بیشتر قوه قضائیه شد.

تظاهرات طرفداران حکومت در شهرهای مشهد، ارومیه، اردبیل و شیراز و تظاهرات مخالفان جمهوری اسلامی در اصفهان، بروجرد، کرمانشاه و تهران. همزمان موج تازه‌ای از دستگیری‌ها. خبرهای تأیید نشده‌ای از بازداشت سها مرتضایی (دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران)، سینا عمران (دانشجوی زبان آلمانی در دانشگاه تهران)، امین اصانلو و پیمان گراوند (دو فعال دانشجویی) و سهیل آقازاده (دانشجوی دانشگاه تهران) حکایت دارد.

تهران ۹ دی (عکس: آرشیو)

تظاهرات مخالفان

پنجشنبه ۱۴ دی پیش از تاریک شدن هوا شماری از معترضان در شمس‌آباد اصفهان در خیابان‌ها راهپیمایی کردند. آن‌ها شعار می‌دادند: نه غره، نه لبنان، جانم فدای ایران. در زرین‌شهر اصفهان نیز تظاهرات مشابهی اما با حضور عده بیشتری از مخالفان حکومت برگزار شد.

در بروجرد تظاهرکنندگان که با تاریک شدن هوا به خیابان آمده بودند شعار می‌دادند: نترسید، نترسید ما همه با هم هستیم.

در کرمانشاه مأموران انتظامی موفق شدند مانع از برگزاری تجمع مخالفان حکومت شوند. مردم اما در خودروهایشان با بوق‌زدن‌های ممتد اعتراض خود را بیان کردند.

در سنندج نیز نیروی انتظامی و بسیج در معابر و میدان‌های شهر مستقر شده و آمد و شد مردم را زیر نظر گرفته است. کوادکوپترهایی بر فراز میدان آزادی سنندج مشغول تصویربرداری بودند.


Protesters chanting: "neither Gaza No Lebanon - my life for Iran" and "Don't be afraid,Don't be afraid,we are all together"#IranProtests #IranUprising #تظاهرات_سراسري #freeinternet4iran #freeinternetforiran pic.twitter.com/bLEEo2SVeU\n— ALI (@AliSalari1965) 4. Januar 2018


فضای تهران همچنان مانند دو روز گذشته امنیتی‌ست. با این حال در خیابان کریمخان تا میدان هفت‌تیر جمعیت زیادی گرد آمده بود. گزارش‌ها از تهران از جو سنگین امنیتی در میدان انقلاب تا چهارراه ولی‌عصر حکایت دارد. یگان ویژه و آتش نشانی هم در اطراف مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی مستقر شده است.

در شبکه‌های اجتماعی خبرهای تأیید نشده‌ای از درگیری مأموران امنیتی با معترضان در خیابان محمدآباد قرچک منتشر شده است.

تحصن بستگان زندانیان

در همان حال گروهی از بستگان بازداشت‌شدگان مقابل زندان اوین تجمع کردند. از آغاز تظاهرات سراسری در ایران بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند. خبرهای تأیید نشده‌ای از بازداشت سها مرتضایی (دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران)، سینا عمران (دانشجوی زبان آلمانی در دانشگاه تهران)، امین اصانلو و پیمان گراوند (دو فعال دانشجویی) و سهیل آقازاده (دانشجوی دانشگاه تهران) حکایت دارد.

شامگاه چهارشنبه ۱۳ دی هم  بستگان زندانیان مقابل زندان اوین تجمع کرده بودند، اما مأموران انتظامی خانواده‌ها را متفرق کردند. شکوفه یدالهی، مادر کسری نوری (یکی از فعالان حقوق دراویش که در اوین زندانی‌ست) به کمپین حقوق بشر گفته است:

«ما از همان شب اول جلوی زندان اوین می‌آییم و سؤال می‌کنیم اما هیچ جوابی نمی‌دادند. امشب کلی نیرو آورده‌اند برای جمع ۷۰ – ۸۰ نفره ما خانواده‌ها که در اعتراض به بازداشت فرزندان‌مان تحصن کرده‌ایم. به ما گفتند یا از اینجا بروید یا همه را بازداشت می‌کنیم. ما هم گفتیم ما آماده هستیم ما را هم ببرید داخل پیش بچه‌هایمان. ما هیچ کجا نمی‌رویم و همین جا می‌نشینیم تا خبری از فرزندان‌مان بگیریم.»

در تبریز گروهی از دانشجویان هنر در اعتراض به بازداشت دانشجویان دانشگاه تبریز تحصن کرده‌اند.

۲۲ شورای صنفی دانشگاه‌های سراسر ایران پنج‌شنبه ۱۴ دی در نامه‌ای به وزیر علوم خواستار آزادی بی‌قید و شرط دانشجویانی شدند که در تجمع‌های چند روز اخیر بازداشت شده‌اند.

در نامه این شوراهای صنفی اسامی ۲۵ دانشجوی بازداشتی درج شده. شش تن از آنها دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۸ تن دانشجوی دانشگاه تهران، و یک نفر هم دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف است.

تظاهرات طرفداران حکومت

خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده‌اند که شماری از طرفداران جمهوری اسلامی در ارومیه (یا: اورمیه)، مشهد، شیراز و اردبیل تظاهراتی برپا کرده‌اند.

از پنجشنبه ۷ دی در پی انتشار فراخوان تجمع «نه به گرانی»، صدها نفر از معترضان به گرانی، ابتدا در شهرهای مشهد، نیشابور، کاشمر و یزد دست به تجمع زدند و سپس این تجمعات به دیگر شهرهای ایران سرایت کرد و دامنه اعتراضات گسترده‌تر شد. ابراهیم رئیسی، متولی آستان قدس رضوی و معاون اول سابق قوه قضائیه در تجمع حامیان حکومت در مشهد گفت:

«دشمن به‌دنبال سوءاستفاده و موج‌سواری است، یک روز سوار بر رأی می‌شود با این عنوان که "رای مردم چه شد؟" یک روز سوار بر نان می‌شود. نه رأی مردم و نه نان و معیشت مردم دغدغه دشمن نیست، بلکه به‌ دنبال تسلط دوباره بر ایران است.»

او از قوه قضائیه خواست «ریشه ناامنی را بخشکاند» و برای همیشه به «اقدامات کودکانه‌»‌ای مانند تظاهرات سراسری در اعتراض به جمهوری اسلامی خاتمه دهد.

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یک بیستم

    تحریم صادرات منابع ثروت ملی ایران که توسط حکومت غارت میشود (توسط شرکتهای خصولتی و دولتی) مانند نفت و فراورده ها و ... / این دلار خرج دیکتاتوری و رانت و تروریسم و سرکوب مردم منطقه میشود، و به قول احمدی نژاد حتی یک بیستمش به مردم عادی نمیرسد.

  • سکولاریسم خائن

    با مماشت و حمایهای لفظی بی اثر از اروپا و امریکا و مزدوران نقوذی نظام دیکتاور ی جنایتکار اخوندی در غرب و خیانت دایمی نظام های سک,لار چین و روسیه ، این بار هم قیام سکولار دموکراسی خواهان در ایران شکست میخورد. حق غرب و شرق سکولار است که با مواجهه با ترویسم اسلام گرا باشد. البته سرمایه داران ناجو.انمرد خائین به تش سک.لاریسم دلان اسلحه خوشحال هستند که مترسک تئوکراسی همچنان بر ایران سلطه دارد. ننگ بر جهان سکولاریسم خائن. . این سزای خیانت دنیا سکولار است . بزودی آناین تئراسی جنایتکار دامن کشورهای شما سکولارهای شرقی لیبرال و شرقی کمونیست را خواهد گرفت. آه مظلومان سرکوب شده توسط نظام تئو کراسی ایران ، شما خائنان شرقی-غربی به سکولاریسم خواهد گرفت. ننگ بر اروپا و بر چین و بر روسیه..