ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کره شمالی حاضر به گفت‌وگو با کره جنوبی شد

مذاکرات دو کره قرار است هفته آینده برگزار شود. ژاپن می‌گوید این مذاکرات به معنای آن نیست که پیونگ‌یانگ از برنامه هسته‌ای خود دست بردارد. رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا نیز به تعویق افتاد.

وزارت وحدت دو کره در کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی پیشنهادهای کره جنوبی را پذیرفته و دو کشور برای نخستین بار پس از دو سال، هفته آینده مذاکرات دو جانبه خود را آغاز خواهند کرد.

به‌گزارش رویترز، این مذاکرات هفته گذشته توسط مون جائه ـ این، رئیس جمهوری کره جنوبی در واکنش به چراغ سبز کیم جونگ یون، رهبر کره شمالی، پیشنهاد شد و با به تعویق انداختن رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا، که برای هفته‌های آینده برنامه‌ریزی شده بود، عملی گردید.

مذاکرات دو کره روز سه‌شنبه آینده ۹ ژانویه / ۱۹ دی در روستای مرزی «پانمونجوم» آغاز خواهد شد. در این روستا بود که قرارداد آتش‌بس در سال ۱۹۵۳ امضا شد و جنگ کره پایان یافت.

بایک تائه ـ هیون، سخنگوی وزارت امور اتحاد کره جنوبی روز جمعه ۵ ژانویه / ۱۵ دی گفت این مذاکرات به‌ویژه درباره مشارکت ورزشکاران کره شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ کره جنوبی، و همچنین «موضوعات دیگر مورد علاقه مشترک»، خواهد بود. بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ از ۹ فوریه تا ۲۵ فوریه برگزار خواهد شد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دوشنبه یکم ژانویه / ۱۱ دی در پیام سال نوی میلادی خود خواهان روابط بهتر با کره جنوبی شد و آمادگی کشورش را برای مذاکره اعلام کرد. او همچنین خواهان به‌رسمیت شناخته شدن کره شمالی به‌عنوان «یک قدرت اتمی» شد.

فردای آن روز، سه‌شنبه ۲ ژانویه / ۱۲ دی، چو میونگ - گیون، وزیر وحدت دو کره در کره جنوبی، در واکنش به سخنان رهبر کره شمالی از گفت‌وگوی رو در رو با این کشور استقبال کرد.

سخنگوی وزارت وحدت دو کره در کره جنوبی افزوده است که ترکیب هیئت‌های مذاکره‌کننده دو طرف هنوز مشخص نشده است و تبادل نظر بین دو کشور برای این منظور به‌شکل رسمی ادامه خواهد یافت.

مون جائه ـ این، رئیس جمهوری کره جنوبی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (پنج‌شنبه) در یک تماس تلفنی توافق کردند که به‌منظور برگزاری «آرام و صلح‌آمیز المپیک زمستانی» رزمایش نظامی خود را تا پایان این بازی‌ها به تعویق بیندازند.

با این حال واشنگتن نسبت به صداقت کیم جونگ اون تردید دارد. شک و تردیدی که دولت ژاپن نیز روز جمعه بیان کرده و یادآور شده است که از سرگیری مذاکرات به معنای آن نیست که پیونگ‌یانگ از برنامه‌های هسته‌ای و بالستیکی خود دست می‌کشد.

ایتسونوری اونوردا، وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد که «کره شمالی مدام مراحل گفت‌وگو و تحریک را جابه‌جا می‌کند اما در هر صورت، همچنان به توسعه سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های خود ادامه می‌دهد.»
او افزود: «ما هرگز قصد نداریم توجه و [فعالیت‌های] نظارتی خود را کنار بگذاریم.»

دولت کره جنوبی نیز تأکید کرده است که این مذاکرات به معنای آن نیست که سئول تلاش‌های خود را برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره متوقف کند.

در ماه دسامبر ۲۰۱۷ بود که کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی در پی گشودن باب مذاکره با آمریکا درباره برنامه تسلیحاتی خود و دستیابی به اشکالی از نزدیکی به سئول در سال آینده میلادی است.

مذاکرات دو کره در حالی انجام خواهد شد که در ماه‌های اخیر تنش زیادی بر سر آزمایش‌های موشکی کره شمالی ایجاد شد. ادامه این آزمایش‌ها منجر به آن شد که در چند ماه اخیر دو بار کره شمالی مورد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد. آخرین بار، در ماه دسامبر گذشته شورای امنیت صدور ۷۵ درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کره شمالی را ممنوع اعلام کرد و از آغاز سال ۲۰۱۸ واردات فرآورده‌های تصفیه‌شده نفتی کره شمالی، از جمله نفت سفید و گازوئیل در حد ۵۰۰ هزار بشکه در سال و واردات نفت خام به ۴ میلیون بشکه در سال محدود شد. همچنین شهروندان کره‌ شمالی که خارج از این کشور کار می‌کنند، باید در مدت ۱۲ ماه به کشورشان بازگردند. بر اساس قطعنامه اخیر شورای امنیت، کشورهای جهان مجازند کشتی‌هایی را که مظنون به حمل کالاهای غیرقانونی به کره شمالی هستند رهگیری کرده، بازرسی و یا توقیف کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.