ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمان سرکوب خطیبان جمعه: اشد مجازات، سانسور شدیدتر

تظاهرات و فضای امنیتی در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد. نهادهای حکومتی حامیان خود را برای محکوم کردن آنچه که «اغتشاش» می‌خوانند به خیابان آوردند. خطیبان جمعه خواستار برخورد شدید با معترضان و سانسور بیشتر اینترنت شدند.

همزمان با تشدید فضای امنیتی در بسیاری از شهرهای ایران، خطیبان نماز جمعه اعتراضات سراسری اخیر را «توطئه دشمنان نظام» نامیدند و خواستار «کنترل بیشتر دولت بر فضای مجازی» شدند.

مراسم راهپیمایی حکومتی ۱۵ دی تهران

اعتراض‌های خیابانی در ایران همچنان ادامه دارد. شامگاه پنجشنبه ۱۴ دی شهرهای رشت، کامیاران، سنندج، بوکان، اهواز و دزفول شاهد اعتراض‌های مردمی و درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان بود. همزمان با ادامه اعتراض‌ها فضای امنیتی بر بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک در ایران حاکم شده است. شاهدان عینی از استقرار گسترده نیروهای نظامی در تهران، قزوین، شیراز، کرمانشاه و چند شهر دیگر از شامگاه دیروز تا عصر جمعه ۱۵ دی خبر می‌دهند.

در همین حال سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای حکومتی برای آنچه که «محکومیت اغتشاشات» خوانده‌اند، حامیان خود را به حضور در راهپیمایی فراخواند. راهپیمایی که ظهر جمعه با حضور کارکنان نهادهای حکومتی که پیشتر با صدور بخشنامه به حضور در این مراسم ملزم شده بودند، برگزار شد.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی ناآرامی‌های اخیر در ایران را «توطئه» و «انتقام دشمنان نظام» برای خدشه‌دار کردن آنچه که «اقتدار و امنیت ایران» توصیف کردند و خواستار برخورد با معترضان دستگیر شده شدند.

در ادامه این مراسم حکومتی که رسانه‌های داخلی حضور مردم در آن را «گسترده» توصیف کردند، سخنرانان مراسم نماز جمعه نیز از دستگاه‌ قضائی خواستند که با معترضان دستگیر شده با اشد مجازات برخورد کند.

احمد خاتمی خطیب جمعه تهران معترضان را «اغتشاشگر» و «اراذل و اوباش» خواند که بر «موج اعتراض‌های به حق گروهی از مردم» سوار شدند.

او ایالات متحده امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی را عامل «ایجاد فتنه جدید» در ایران دانست و گفت: «پول را عربستان داد و آمریکا طراحی کرد».

خاتمی در حالیکه اعتراض سپرده‌گذاران موسسه‌های مالی و اعتباری و کارگران را «به‌حق» دانست، در ادامه «کسانی که به مساجد و دفاتر ائمه جمعه حمله کردند» را «ضد انقلاب» نامید و از دستگاه قضائی خواست که «با آنهایی که معاندانه وارد شدند با اشد مجازات برخورد کند».

احمد علم‌الهدی خطیب جمعه مشهد هم که پیشتر از سوی برخی از حامیان دولت به فراخواندن مردم به اعتراض خیابانی متهم شده بود، معترضان را «ساختارشکن‌هایی که ناهنجاریی‌هایی را به راه انداختند» نامید و گفت: این افراد «پیاده نظام امریکا و اسرائیل بودند».

علم‌الهدی آتش زدن پرچم ایران را «بی‌سابقه» و «توهین به مقدسات» خواند و گفت که « «مسئله از اهانت به قرآن و دین و اسلام گذشته است».

او نیز از نهادهای امنیتی و دستگاه قضائی خواست که « با جریان‌های سرشاخه این حرکت که اکثر آن‌ها شناسایی و بازداشت شدند برخورد کنند.»

نمایندگان ولی فقیه در دیگر شهرها هم معترضان را «فریب‌خورده» و یا «عامل کشورهای خارجی» معرفی کردند. کاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان معترضان را «تحریک شده از سوی آمریکا و اسرائیل» خواند که «به اموال عمومی آسیب زده‌اند». او گفت: این افراد «با اساس نظام مخالفند و باید به اشد مجازات برسند».

علیرضا اعرافی خطیب جمعه قم هم با تکرار وابسته بودن معترضان به «دشمنان نظام»، گفت که آنها می‌خواستند «ایران امن و مقتدر را تبدیل به یک کشور آشوب زده کند».

«دولت باید فضای مجازی را محدود‌تر کند»

نمایندگان ولی‌فقیه در شهرهای مختلف همچنین خواستار اعمال محدودیت بیشتر دولت در «فضای مجازی» شدند. خاتمی در تهران فضای مجازی را «آتش‌بیار معرکه» خواند و گفت: ایران با فضای مجازی که «کلیدش در دست امریکا باشد، موافق نیست».

او خواستار استفاده از «اینترنت ملی» شد و گفت: باید سرورهای فضای مجازی در داخل باشد.

ابوالحسن مهدوی هم در اصفهان فضای مجازی را «فضای فتنه» خواند و از مسئولان دولتی به دلیل عدم عزم جدی در «راه‌اندازی شبکه ملی» انتقاد کرد.

محمد شاهچراغی نیز در سمنان فضای مجازی را «مسموم به نقشه‌های دشمن» دانست و گفت: «برای تامین سلامت و امنیت جامعه باید فضای مجازی مدیریت شود».

پیش از این نیز مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان در قم از دولت خواسته بود که هیچ‌گاه تلگرام را دوباره رفع فیلتر نکند.

دولت جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش پس از گسترش اعتراض‌های مردمی دسترسی به پیام‌رسان اینترنتی تلگرام و شبکه مجازی اینستاگرام را محدود کرد.

وزیر ارتباطات ایران یک روز پیش وعده کرد که با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی از برخی از شبکه‌های پیام‌رسان رفع فیلتر خواهد شد.

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خیانت به سکولاریسم را پایان دهید

    ما تشکر میکینم از دولت و ملت امریکا بخاطر حمایت از جنبش خودجوش و تماما مردمی ستمدیدگان ایران، اما لطفا بد دفاع نکنید، اگر میدانستم این جلسه مهم اینقدر بد تنها کشور حامی (آن هم فعلا در حرف! ننگ بر اروپای سکولار حتی یک دهم امریکا هم از جنبش ضد تئوکراسی حمایت نکرد! ننگ بر اروپای خائن به سکولاریسم، ننگ بر کمونیستهای ضد بشری که با حکومت رسما دیین و ضد کمونیست متحد شده! یعنی هر دوی شان دروغ میگیوند؟ چه طور ممکن است یک دولت کمونیست مانند چین یا کره شمالی ... با یک حکومت تئکراسی دوست و متحد باشد؟!) ما برگزار میکند یک دفاعیه مینوشتم برای خانم هیلی ، لااقل اطلاعات دقیق تری از حجم جنایت و فساد ضد بشری نظام ولایی میگفت، من دلایل بیشماری درام این نظام علیه صلح و امنیت جهان اقدام میکند، مهمترنیش ماهیت تئوکراسی و ضد سکولار دموکراسی اشت، این نظام میخواهد امپراتوری تئوکراشی شیعی ولایی در جهان درست کند و تاکنون کشورهای عراق و سوریه لبنان و یمن در چنبره رگرفته و عامل اصلی الام بخش تروریسم اسلام گرا در جهان است چرا هم از نظر عقیده مروجشان است و هم نمونه ای 40 سال بقای ننگین داشته، بقیه تروریستهای اسلام گرا میگویند وقتی تروریستهای جاعش ایران توانستمد 40 سال کشور بزرگ و زرخیز مثل ایران در تسلط داشته باشند (هر جنایت دنی مانند قتل و قطع دست و شلاق.... انحام دهند و اقدام برای ساخت بمب هسته ای و شیمیایی و میکروبی و موشک قاره پیما و زیردریایی دوربرد اتمی !) پس ما هم میتوانیم! // اشتباه استراتژیک تمام دولتهای سکولار جهان از جمله چین و کره شمالی و ویتنام.. تا اروپایی و ... این است که گمان میکنند با کارت ایران میتوانند بازی کنند! اما زهی خیال باطل!، هر رانت و آوانسی که به تئوکراسی شیعی ولایی حاکم بر ایران داده میشود، یک تیرزهراگین و کشنده به سکولاریسم جهانشمول است، این خیانت را روزی نسلهای آینده نخواهند بخشید از اجداد سکولار غافلشان !!! امثال سران چین و روسیه و اروپا خائن به سکولاریسم و تمدن جهانشمول هستند!

  • خیانت به سکولاریسم را پایان دهید

    خانم هیلی با انتقاد از اقدامات ایران در حمایت از گروه های تروریستی گفت: حکومت ایران شش میلیارد دلار به بشار اسد و دولت اسد کمک کرده است./// باعث تاسف است خانم هیلی اینقدر مبلغ کمک (حاتم بخشی از جیب بیتالمال فقرای ایران) نظام ولایی کم گفته است! رژیم دیکتاتوری و جنایتکار اسد در سوریه بیش از شش سال است بدون درآمد خاصی و عمدتا با کمک نظام ایران اصلا نمیتوانست یک روز هم دوام بیاورد / در همه جنایات جنگی و نقض حققو بشر در منطقه نظام ولایی ایارن شریک جرم اصلی است و عامل شارز مالی و تسلیحاتی است. شما بروید سایتهای میلیتاریستی داخل ایارن مطالعه کنید، رژیم اسد تنها بنا بر برخی منابع تا هزار تانک جدید طی این سالها گرفته از روسیه و انبوه سلاح از موشک و بمب و نفربر و خودرو تا مهماتی که روزانه استفاده میکند... که اصلا نه پولش از قبل داده و نه برنامه، این رژیم نه درامد دارد و نه ذخایر ارزی! ، آیا اینها روسها مجانی بهشان دادند؟! خانم هیلی متاسفانه اشتباه کرده و شاید به جای شصت میلیارد دلار گفته شش ! خانم هلی حتا فقیر ترین کشور دنیا هم نمیتواند بالغ بر 400 هزار نیروی سرکوبگر و مزدور با سالی شش میلیارد دلار اداره کند؟! خانم هیلی سوریه اسد این جمعیت لااقل ده میلیون نفری در مناطق تحت کنترلش را از کجا تغذیه و لجستیک میکرده؟ سوریه ای تمام منابع نفتی اش دست داعش و مخالفان بوده تا همین اواخر؟! //