ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آمریکا: با تصحیح برجام در آن می‌مانیم

وزیر خارجه آمریکا از اتحادیه اروپا به خاطر حمایت ناکافی از اعتراض‌ها در ایران انتقاد کرد. او گفت که تحریم‌های غیرهسته‌ای بیشتر علیه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران در راه است.

به گفته رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، دولت و کنگره در حال نهایی‌کردن قانونی هستند که در صورت تصویب ایالات متحده در توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران باقی خواهد ماند. تیلرسون در ادامه حمایت مقام‌های ارشد آمریکایی از اعتراض‌های اخیر ایران، به پشتیبانی از آنها پرداخت و از اتحادیه اروپا به دلیل حمایت ناکافی از این اعتراض‌ها انتقاد کرد.

وین، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) − عکس یادگاری تولد "برنامه جامع اقدام مشترک " (برجام) − امضا کنندگان در حال اعلام پیمان موافقت. از راست به چپ جان کری، فیلیپ هموند، محمد جواد ظریف، فدریکا موگرینی، فرانک والتر اشتاین‌مایر، لوران فابیوس و وانگ یی
وین، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) − عکس یادگاری تولد "برنامه جامع اقدام مشترک " (برجام)

وزیر خارجه آمریکا جمعه پنجم ژانویه در دو گفتگوی جداگانه با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» و شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به مسئله سیاست خارجی کشورش در قبال ایران پرداخت. او مدعی تلاش مشترک کاخ سفید و کنگره برای «تصحیح» توافق هسته‌ای موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) شد و به آسوشیتدپرس گفت: «رئیس‌جمهوری گفته که یا برجام را تصحیح می‌کند یا آن را لغو می‌کند. ما در فرآیند عمل به وعده او برای تصحیح برجام هستیم.»

اشاره او به وعده‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا است که اکتبر سال گذشته از تأیید پیروی ایران از برجام سرباز زد. ترامپ که این توافق را «بدترین توافق تاریخ» خوانده، تا هفته آینده، ۱۲ ژانویه باید بار دیگر نظرش را درباره پیروی ایران از برجام ارائه دهد.

به گفته تیلرسون، نسخه تصحیح‌شده قانون داخلی آمریکا در رابطه با برجام موسوم به «قانون بازبینی توافق هسته‌ای با ایران» نیز هفته آینده یا کمی بعدتر از آن ارائه خواهد شد. او گفته که کاخ سفید و کنگره «به صورت بسیار فعالانه» برای رسیدن به نسخه نهایی این قانون تصحیح‌شده در حال تلاش هستند هر چند به گفته او «هنوز از خط پایان عبور نکرده‌اند».

به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ از اینکه باید هر سه‌ماه یکبار رژیم ایران را «تأیید» کند، ناراضی است و احتمال برداشته‌شدن این وظیفه از دوش او وجود دارد.

شاید ترامپ به دلیل مذاکرات انجام‌شده با کنگره این بار پایبندی ایران به برجام را تأیید کند. او اکتبر گذشته پس از عدم تأیید پایبندی ایران، تحریم‌های هسته‌ای رفع‌شده را بازنگرداند و اکنون نیز تیلرسون می‌گوید که در صورت آماده‌شدن قانون تصحیح‌شده کنگره، رئیس‌جمهوری آمریکا آماده تمدید دوباره رفع تحریم‌ها است. او در عین حال تأکید کرده که پس از تصحیح قانون داخلی آمریکا، واشنگتن رایزنی با شرکای اروپایی برای تصحیح برجام به طور کلی، به‌ویژه برای گنجاندن بندهای مربوط به مخالفت با برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران را ادامه خواهد داد.

ترامپ تصمیم‌گیری درباره برجام را به کنگره واگذار کرده بود و گفته بود که اگر کنگره کاری انجام ندهد، او خود با استفاده از اختیاراتش این توافق را لغو می‌کند. مهلت بازنگری کنگره در قانون برجام چندی پیش به سر آمد.

    تحریم‌های بیشتر

    تیلرسون در گفتگو با سی‌ان‌ان نیز به مسئله برجام اشاره کرد، اما این‌بار از افزایش تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران سخن گفت. او گفت که دولت کنونی آمریکا بر خلاف دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین تمرکز سیاست خود درقبال ایران را بر برجام قرار نداده است:

    ما به تمامیت رفتارها و اقدامات ایران نگاه می‌کنیم. برخی تصمیمات به تمدید رفع تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای باز می‌گردد، برخی نیز درباره اعمال تحریم‌های اضافه است که به توافق هسته‌ای مربوط نیستند ... حمایت ایران از حوثی‌های یمن، پشتیبانی از اقدامات بی‌ثبات‌کننده در سوریه، حمایت مالی از شبه‌نظامیان، ارسال سربازان خارجی، ارسال اسلحه برای سازمان‌های تروریستی در منطقه ــ باید با همه اینها برخورد کرد. هرچند ما تمام تلاش‌مان را برای تضمین این که ایران هرگز به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا نکند، ادامه می‌دهیم.

    هرچند ایران اتهام‌ بی‌ثبات‌کردن منطقه و حمایت از تروریسم را همواره رد کرده است، اما وزیر خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان گفت که باید انتظار اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای بیشتری را علیه تهران داشت، حتی اگر ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کند.

      اعتراضات سرتاسری ایران

      تیلرسون در هر دو گفت‌و‌گوی خود به اعتراض‌های سرتاسری در ایران اشاره کرد؛ اعتراض‌هایی که با حمایت مقام‌های ارشد آمریکایی همراه شده است.

      صحنه‌ای از تظاهرات اعتراضی در دی‌ماه ۱۳۹۶
      اعتراض‌های سراسری ایران از سوی مقام‌های آمریکایی پشتیبانی شده است

      وزیر خارجه آمریکا سال گذشته در کنگره در توضیح سیاست این کشور در قبال تهران گفته بود که واشنگتن از «عناصری که به انتقال صلح‌آمیز حکومت راه می‌برند» حمایت می‌کند. او در توضیح اینکه آیا با توجه به این جمله، آمریکا به دنبال «تغییر رژیم» در ایران است یا خیر، پاسخ داد که «ما حامی انتقال خشونت‌آمیز قدرت نیستیم، اما از انتقال صلح‌آمیز قدرت دفاع می‌کنیم و بیان چنین خواستی را در سال‌های گذشته در راهپیمایی‌های اعتراضی بزرگ در ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) و نیز اعتراض‌های کنونی می‌بینیم... و مدیریت این گذار صلح‌آمیز برعهده خود ایرانیان است.»

      او به سی‌ان‌ان گفت که شیوه حمایت آمریکا از مردم ایران تقویت و تکرار صدای آنها است:

      ما می‌دانیم که رژیم ایران به جهان گوش فرامی‌دهد و به همان خاطر با دیگران، به‌ویژه شرکای اروپایی‌مان در حال کار برای تقویت صداهای مخالف در ایران هستیم.

      اما تیلرسون در گفتگو با آسوشیتدپرس از اتحادیه اروپا در این زمینه انتقاد کرد: «اینکه اتحادیه اروپا موضع قاطعانه‌تری در حمایت از اعتراض‌ها در ایران نگرفته است، کمی نومیدمان کرده است.»

      دیروز شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا نشستی اضطراری درباره اعتراض‌ها در ایران برگزار کرد. در این نشست که روسیه، چین و بولیوی به حمایت از دولت ایران برخاستند، کشورهای اروپایی موضعی ملایم علیه تهران اتخاذ کردند و ضمن حمایت از معترضان ایران از جمهوری اسلامی خواستند به حقوق مدنی و سیاسی شهروندانش احترام بگذارد.

      در همین زمینه:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • بشریت یاری

        دو کامنت گذاشتم مختصر که بدانید حقیقت ماجرا چیست، اما این دروغ و ادعا سکولاهرای خائن را من میگیوم همه اش بازی است، اصلاح برجام یعنی باز راه افتادن 10 سال دیگر مذاکره! برجام برنامه 25 ساله است، یعنی یانها هیچ جله ای ندارندف نسل حاضر به مانگین میانسالی رسدیه و اینها میخواهند پروژه هیا کذایی بین نسلی راه بیندازند، داستان جنگ سرد 50 سال ادامه دادند! داستان انقلاب شوروی کمونیستی 70 سال، داستان چین و کره و ویتنام وکوبا که انگرای تمامی نداردف داستان سرمایه داری که کنه صدها ساله شده! چرا؟ معلوم است در و تحته ماکیاوبیسم سیاسی جور است، هر کسی دارد کاسبی اش میکند، چرا این نظام ضد بشری جهانی و چرا این بازی کثیف پرسوئد دولتها و احزاب وشکرتها بر هم بخورد1 این سفره تزویر و پنایت ضد بشری نمیخواهند برهم بزنند!

      • بشریت یاری

        مضحکه دوتسی و کسب و کار دنیا سکولار از جمله ملحدهای کمونیست با نظام ولایت فقیه جنایتکار، از عجایبی است که احتمالا نسلها بعد باور نمیکنند و همیشه بهت زده میشوند مگر میشود کمونیست ملحد ماتریلیسا متحد و حامی تئکراسی شیعه ولای سرپات رخافت و جنایت ضد بشری بوشد! مگر اینکه چیزی بارها ثابت شده، کمونیسم ملخد ماترلیاسیم صرفا ابزرای برای دیکتاتروی مشتی موجود فرصت طلب چینی و کره ای روسی و ویتنامی وکوبایی است. کسانی از سوسیالزم و کمونیسم و مارکسیسم ملعبه برای قدرت و ثورت وشهوت های ناشی از ان قرار داده اند و در غرب مدعی سکولاریته و دموکراسی آزادیو حقو بش رهم طور است مشتی نماینده سمرایه داری بیرحم و استثمارگر از این مفاهیم بلند و زیبا و معرفتی سواستفاده میکنند، مردمان جهان توسط اقلیتی ظالم اداه میوشند با اسمی رنگارنگ، یکی کمونیست، یکی ناسیونالیتف کی سکولار، یکی سویال دموکرات.. اما در عمل همه از یک اخور میخورند، اخور دیکتاتور یو تزویر و جنایت ضد بشری، ! پس ایراد نگرید بسیاری از مردمب ه سمت آنارشی میروند و میگوند راه نجات انارشی است. قضیه اخیر ایارن اثبات کرد تمامر اه حل های کذایی صلح امیز و مبارزه مسالمت امیز صرفا برای وقت کشی و زمان خریدن است، هر چه می اندیشیم به حقانیت انارشیسم بیشتر میرسم می بینم دنیا بایست انارشسیم بادش و سیستم هیا حکومتی و نماندگی برای همیهش از بین برود. بایست هیچ حکومتی نباشد مگر ارده جمعی و انی و همیشگی و البته علم و فنارو ی هم دارد کمک میکند که سیستم اراده جمعی آنی (آن لاین) برقررا شود، مردم باید انارشسیم دوباره بازخوانی و باز آفرینی کنند. پاسخ خیانت دنیا سکولار ک.نیستها تا سویال دموکراه ا یکذای اروپایی، انارشیسم است.

      • مسلم یار ی

        عالی