ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سایه حمله نظامی اسراییل

آیا کشورهای غربی با وجود مخالفت روسیه و چین، موفق خواهند شد تا مسئله ایران را دوباره در شورای امنیت مطرح کنند؟

بیست‌و‌چهار ساعت پس از انتشار گزارش تازه “آژانس بین‏المللی انرژی اتمی” در مورد هدف‏های برنامه اتمی ایران، واکنش دولت‏های غربی و آمریکا، از اعمال فشار بیشتر و تحریم‏های گسترده‏تر نسبت به ایران حکایت می‏کنند.

چین و روسیه هم‏چنان رغبتی به افزایش تحریم‏ها نشان نمی‏دهند. اسراییل ضمن ابراز نگرانی، پس از انتشار گزارش، از آمادگی نظامی خود برای انجام یک حمله احتمالی می‏گوید. به این ترتیب پرونده‏ وارد پیچیدگی‏های تازه‏ای شده است. انگلیس و فرانسه در بیانیه‏ای مشترک، خواهان اعمال تحریم‏های بیشتر بر ایران شده‏اند. آمریکا هم گفته که فشار بر ایران را بیشتر می‏کند.

روزنامه فرانسوی لوموند نوشته است: “اگر در هفته‏های آینده معلوم شود که شورای امنیت قادر به رسیدن به نظری مشترک در مورد تصمیم‏گیری در گسترده‏ کردن تحریم‏ها در جهت وادار کردن ایران به توقف برنامه‏های هسته‏ای‏اش نیست، آن‏گاه تردیدی نباید داشت که اسراییل حمله نظامی را در دستور کار خود قرار می‏دهد.”

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، هم‏زمان با انتشار گزارش آژانس گفت: “کشورش آماده‏ی همکاری با هر کشور دیگری است که مایل به همراهی در اعمال تحریم‏های گسترده و بی‏سابقه‏ علیه ایران باشد.”

سخنان آلن ژوپه نشان می‏دهد چنان‏چه کشورهایی با گسترده شدن تحریم‏ها مخالف باشند، کشورهای غربی، خارج از چهارچوب شورای امنیت، می‏توانند به تحریم‏های بی‏سابقه علیه ایران دست بزنند.

در بررسی شرایط جدید، از مصطفی دانش، کارشناس سیاسی و متخصص امور خاورمیانه در امریکا، پرسیده‌ایم: آیا کشورهای غربی با وجود مخالفت روسیه و چین، موفق خواهند شد تا مسئله ایران را دوباره در شورای امنیت مطرح کنند؟

مصطفی دانش: تا به حال چین و روسیه موافقتی با تحریم‏های بیشتر در شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان نداده‌اند، ولی این امر بستگی به آن دارد که در آینده نزدیک، کشورهای غربی و به‏خصوص آمریکا چه فعالیت‏های شدیدی را در این رابطه انجام بدهند و چه نوع تحریم‏هایی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کنند.

اگر همانطوری که تاکنون صحبت شده، تحریم‏ها در پیوند با فروش گاز و نفت ایران باشد و بخواهند جلوی فروش آنها را بگیرند یا این‏که تحریم بانک مرکزی ایران در شورای امنیت مطرح باشد، بسیار بعید به‏نظر می‏رسد که چین و روسیه در این شورا با چنین تحریم‏هایی موافقت کنند و در واقع این مطلب به شورای امنیت سازمان ملل واگذار بشود.

به نظر من، در آن صورت، کشورهای اروپایی و آمریکایی، همانطوری که وزرای امور خارجه این کشورها گفته‏اند، به تحریم‏های خودشان، بدون توافق چین و روسیه و بدون تصویب قطعنامه‏ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه خواهند داد.

دانش: اگر صحبت از تحریم‏های مهمی مانند گاز و نفت ایران و بانک مرکزی ایران باشد، به معنای فلج کردن کمر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و در این زمینه، خود جمهوری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی در حال سقوط قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه ‏ی فرانسه از “تحریم‏های بی‏سابقه” نام برده است. این تحریم‏های بی‏سابقه همان تحریم‏هایی است که شما به آن‏ها اشاره کردید؟ یعنی در پیوند با فروش نفت و گاز ایران خواهد بود؟

آن‏چه بسیار اهمیت دارد و کشورهای غربی، به‏خصوص آلمان و فرانسه، خواهان آن هستند و از آن صحبت می‏کنند، “تحریم‏های بی‏سابقه” است، ولی می‏دانیم تحریم‏های زیادی در رابطه با ایران اعمال شده و حتی بانک ملی ایران و بانک‏های مختلف تحریم شده‏اند. تا جایی که ایران قادر نیست به کشوری مانند پاکستان، دوهزار بشکه نفت در روز به فروش برساند.

اگر صحبت از تحریم‏های مهمی مانند گاز و نفت ایران و بانک مرکزی ایران باشد، به معنای فلج کردن کمر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و در این زمینه، خود جمهوری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی در حال سقوط قرار خواهد گرفت.

تا به‏حال چنین مطلبی مطرح نشده و با وجود تمام مسائلی که طرح می‏شوند و حتی ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، از “تحریم‏های مرگ‏آور” برای ایران صحبت می‏کند، اما به‏طور دقیق از این‏که در شورای امنیت سازمان ملل متحد یا کشورهای ناتو گاز و نفت ایران و یا بانک مرکزی را تحریم کنند، صحبتی نمی‏شود.

تحریم بانک مرکزی یا تحریم نفت و گاز ایران، در این شرایط بحرانی که اقتصاد جهان در بحران است، خسارات زیادی به بحران اقتصاد جهان خواهد زد و بحران را تشدید می‏کند و به‏نظر نمی‏آید کشورهای اروپایی خواهان چنین بحران شکننده و مرگ‏آوری (به گفته وزیر دفاع اسراییل) در رابطه با ایران باشند و بخواهند ایران را تحریم گاز و نفت کنند و یا بانک مرکزی ایران را تحریم کنند.

به نظر شما، در صورت شکست این اقدامات، احتمال حمله نظامی اسراییل به ایران، قابل پیش‏بینی است؟

باید به این مطلب اشاره کنم که دکترین دفاعی اسراییل بر این مبنا است. این مطلب را چند روز پیش نخست‏وزیر اسراییل، آقای نتانیاهو، در پارلمان اسراییل مطرح کرد. آقای نتانیاهو دکترین دفاعی اسراییل را جمع‏بندی و خلاصه کرد به یک جمله. او گفت: “کسی که می‏خواهد تو را به قتل برساند، قبلاً او را به قتل برسان.” یعنی صحبت از این است که یک حمله پیشگیری به ایران انجام بشود.

متأسفانه رهبران جمهوری اسلامی و اشخاصی مانند احمدی‏نژاد نیز در اول شهریور، در یک سخنرانی به مناسبت “روز صنعت دفاعی ایران” چنین گفته بود: “ما باید به گونه‏ای عمل و برنامه‏ریزی کنیم که تجهیزات دشمن را از کار بیاندازیم تا قادر به عمل کردن نباشد” و ادامه می‏دهد: “تجهیزات دفاعی دشمن و یا خود دشمن باید در نقطه حرکت زمین‏گیر شود، نه در آسمان تهران.”

صحبتی که آقای احمدی‏نژاد می‏کند، در واقع تهدید حمله نظامی پیشگیرانه به اسراییل است. با این‏که نامی از اسراییل نمی‏برد، اما این خطر بزرگی برای ایران به‏وجود می‏آورد اگراسراییل حمله‏ی پیشگیرانه بکند و حتی اگر لازم باشد، از بمب اتمی یا مینی‏بمب‏های اتمی علیه ایران استفاده کند.

به نظر من، چنین خطری وجود دارد. اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد و یا کشورهای اروپایی و آمریکایی، تحریم‏های شکننده و یا به گفته آقای باراک، “مرگ‏آور” علیه ایران انجام ندهند، اسراییل به خاک ایران و جمهوری اسلامی حمله می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمانmansour piry khanghah

    اینطور که معلوم است،امریکا و کشورهای اروپائی و روسیه به این نتیجه رسیده اند که با هل دادن ج.ا.ا و دولت صهیونیستی به سوی یک جنگ تمام عیار،مشکل خاور میانه را حل کنند و صهیونیستها با انهدام مراکز هسته ای و شهر قم و احتمالا جماران ؛ ج.ا.ا را به انهدام "اسرائیل" تحریک و با حمله ایران به رژیم صهیونیستی و ابود ردن ان، این غده سرطانی هم از خاور میانه محو گردد.اگر این حدث من درست باشد،مطمعنا غرب و شرق از شر صیونیستها و آخوندها خلاص میگردند و ناتو و امریکا وارد میدان جنگ شده و با جایگزین کردن شخصیتهای لیبرال و سکولار وابسته به خود و یا دوست خود،نظم جدیدی را در تاریخ ایران بوجود می آورند و فلسطینیان هم از شر اشغالگران احت میشوند.چنانچه اقای خامنه ای علاقمند به شرنوشت خود و مردم در کشور باشد،باید ترتیبی بدهد که اصلاح طلبان مردمی و با وجدان و یا اصولرایان واقع گرا و کاردان و دیپلمات با وجدان به مجلس وارد شوند و نه افرادی فرصت طلب و دزد و متعصب خشک که هر کاری را برای خود زیر نام اسلام حلال و برای دیگران حرام می نامند.دوم اینکه باید و باید و باز هم باید مردم از نظام راضی باشند که نیستند و با حرف و وعده هم راضی نخواهند شد.

  • امیر

    سگی که زیاد واق واق میکنه گاز نمیگیره. اسرائیل جرات همچین کاری رو بدون همکاری کامل آمریکا نداشته ونخواهد داشت

  • ایراندوست

    در تمامی این ۳۲ سال گذشته، ج.ا. با بحران‌زائی و خشونت مستمر سعی‌ در تثبیت اقتدار خود داشته است.ج.ا. با دلارهای نفتی‌ و تشنج در منطقه همراه با نوعی ارتجاع مذهبی‌ در بطن جامعه بمثابه یک ایدئولوژی الهی، ایران را در دنیا منزوی و بدنام کرده است. اپوزسیون پراکنده و منفعل، تحلیل گران خفن و تحصیل کرده داخل و خارج ایران، طبقه متوسط شهری، نسل جوان خواهان فضای آزاد اجتماعی و...همه منتظره معجزه‌ایی امام زمان گونه، برای تغییرات سیاسی در ایران هستند گویا غول سیاه عمامه بسر یا ریشو‌های یقه بسته ایران با چند تظاهرات و شعار یا حسین- میرحسین و خزعبلاتی اینچنین میدان را خالی‌ میکنند. برای شکستن کمر این دیو ، طوری که دیگر از جایش بلند نشود باید تدبیری عملگرا و دقیق از اضاع امروز ایران داشت. حتی اگر لازم شد باید از حمله نظامی کشورهای حامی‌ اپوزسیون منسجم ملی‌- دمکرات ایران در راستای سرنگونی ج.ا. پشتیبانی کرد زیرا مخالفین ج.ا. از تشکلات نظامی بهره‌ماند نیستند و در مقابل سپاه مسلح و نیروهای شبه نظامی مانند بسیج، یارای مقابله نیست. پس برای هر مخالف راستین نظام ج.ا. هرگونه حرکتی که اضمحلال رژیم را سبب شود، گزینه اجتناب‌ناپذیر و تصمیمی منطقی برای آزادی ایران را میتواند بهمراه داشته باشد. بعبارتی "دشمنه دشمن من، دوست من (میتواند) باشد!"

  • arash

    آمریکا و اسرائیل هیچ غلطی نمی توننن انجام بدن بیا تا ببینن چطوری واشینگتن میره تو هوا