ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چالش دولت و قوه قضائیه بر سر مدیریت و کنترل شبکه‌های مجازی

صادق لاریجانی وضعیت شبکه‌های اجتماعی را از جمله عوامل بروز اعتراضات اخیر در ایران دانست. روحانی از مسدودیت دایم این شبکه‌ها انتقاد کرد.‌

رئیس قوه قضائیه می‌گوید مخالف شبکه‌های اجتماعی نیست اما رویدادهای اخیر نشان می‌دهند که این شبکه‌ها باید کنترل شوند. رئیس جمهوری ایران مسدودیت این شبکه‌ها را به دلیل «شرایط خاص» دانست و گفت نباید این محدودیت‌ها برای همیشه باشد.

عکس از آرشیو

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران دوشنبه ۱۸ دی در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت شبکه‌های اجتماعی در اعتراضات اخیر به «مروج خشونت و محرک آشوبگران» تبدیل شدند.

رئیس قوه قضائیه گفت: «ما معتقد نیستیم که فضای اینترنت بسته شود یا پیام‌رسان‌های اجتماعی کلاً مسدود شوند بلکه می‌گوییم فضای مجازی باید فضایی شفاف و با رعایت امنیت اجتماعی و ملی و همچنین در حوزه وقوع جرایم، پاسخگو باشد.»

او برخی پیام‌رسان‌های خارجی را «ابزاری قدرتمند در اختیار دشمن» خواند و افزود: «نمی‌توان به بهانه آزادی اجازه داد که عده‌ای با نقاب و بدون هویت مشخص هر اقدامی که می‌خواهند در فضای مجازی انجام دهند.»

در پی اعتراضات مردمی اخیر در ایران که از پنج‌شنبه ۷ دی در چند شهر استان خراسان رضوی آغاز و به تدریج دامنه آن به بیش از ۷۰ الی ۱۰۰ شهر ایران کشیده شد، شبکه‌های پیام‌رسان «تلگرام» و «اینستاگرام» فیلتر شده‌اند و مقامات ایرانی اعلام کردند که در صورت گسترش اعتراضات، ارتباط اینترنتی به‌صورت منطقه‌ای هم در خطوط ثابت و هم اینترنت همراه (موبایل) قطع خواهد شد. مسئولان دولت روحانی گفته‌اند مسدودسازی این شبکه‌ها موقتی است با این حال محدودیت‌ها با فراز و فرودهایی همچنان باقی است.

صادق لاریجانی خواهان «شناسنامه‌دار شدن» شبکه‌های اجتماعی به‌منظور کنترل آن‌ها شد و با انتقاد از دولت افزود: «ما این را نمی‌پذیریم که دولت (...) در حوزه مدیریت فضای مجازی از مدیر یک پیام‌رسان فقط تقاضا و درخواست کند که اقدامی را انجام دهد و یک کانال را مسدود کند.»

اشاره رئیس قوه قضائیه به پیام محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران به پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام است که در آن جهرمی خواهان انسداد «یک کانال» شد که به گفته او «در حال نفرت‌پراکنی» بود. کمی بعد کانال «آمدنیوز» از سوی تلگرام مسدود شد و دوروف نیز تصمیم تلگرام برای مسدودکردن آنها را به دلیل «تحریک به خشونت» از سوی آنها توجیه کرد.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز روز دوشنبه ۱۸ دی در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: «نباید عده‌ای بخواهند که شبکه‌های مجازی که به‌خاطر شرایط خاص چند روزی مسدود شده برای همیشه مسدود باشد.»

او افزود که با مسدود شدن شبکه‌های مجازی «بیش از ۱۰۰ هزار نفر شغل خود را در یک هفته اخیر از دست داده‌اند».

روحانی گفت: «هر چیز خوبی در کنار خود بدی هایی هم دارد اما نمی‌شود گفت که به طور مثال بخاطر خطراتی که اتومبیل و موتورسیکلت دارد کارخانه تولید این محصولات به‌طور کامل تعطیل شود.»

حدود ۴۷ میلیون ایرانی‌ کاربر شبکه‌های اجتماعی مجازی مختلف هستند. ایرانی‌ها با بیش از ۶۰۰ هزار کانال عمومی بیشترین تعداد کاربران شبکه تلگرام هستند که ۴۰ درصد این کانال‌ها را فروشگاه‌های مجازی تشکیل می‌دهند. فیلترینگ این شبکه‌ اجتماعی می‌تواند به کاربران آن و دولت ایران ضربه اقتصادی بزرگی وارد آورد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران شرط رفع فیلتر تلگرام در ایران را «حذف موارد تروریستی» خوانده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.