ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایتالیا ۵ میلیارد یورو در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند

ایتالیا بزرگترین واردکننده اروپایی کالاهای ایرانی و دومین صادرکننده کالاهای اروپایی به ایران است. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا، به‌ویژه ایتالیا پس از برجام دائماً رو به افزایش بوده است.

ایتالیا به بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بدل شده است. این دو به زودی قراردادی اعتباری به ارزش پنج میلیارد یورو امضا خواهند کرد که بر اساس آن، دولت ایتالیا به شرکت‌های این کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران یاری خواهد رساند.

دیدار نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق ایتالیا با محمدجواد ظریف

یک منبع وابسته به خزانه‌داری آمریکا به خبرگزاری «رویترز» گفته است که قرارداد اعتباری پنج میلیارد یورویی رم و تهران پنج‌شنبه، ۱۱ ژانویه / ۲۱ دی‌ماه به امضا خواهد رسید.

بر اساس این قرارداد، اینویتالیا، یک شرکت سهامی متعلق به دولت ایتالیا اقدام به گشودن خطوط اعتباری برای دو بانک ایرانی صنعت و معدن و بانک خاورمیانه می‌کند تا کمپانی‌های ایتالیایی از طریق آنها قادر به سرمایه‌گذاری در ایران باشند.

منابع آگاه به رویترز گفته اند که قرارداد یادشده بین اینویتالیا و دو بانک یادشده به امضا خواهد رسید و تهران ضمانت تأمین مالی پروژه‌ها را برعهده خواهد داشت.

حفظ برجام

ماسیمو دالما، نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق ایتالیا سه‌شنبه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در حاشیه دومین کنفرانس امنیتی تهران دیدار کرده بود. دالما در این دیدار خواستار حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، قرارداد به‌دست‌آمده از پی توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های گروه ۱+۵ شد و گفت که تقویت همکاری‌های اقتصادی بین ایران و اعضای اتحادیه اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.

اتحادیه اروپا که پس از امضای برجام در ۲۰۱۵ روابط اقتصادی با ایران را گسترش داده است، به دنبال حفظ توافق هسته‌ای است. برجام پس از رسیدن دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری ایالات متحده در معرض خطر قرار گرفت. رئیس‌جمهوری آمریکا اکتبر گذشته از تأیید پایبندی ایران به برجام، علی‌رغم تأیید آن از سوی آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و دیگر طرفین این قرارداد، سرباز زد.

هرچند اروپا خواهان حفظ برجام است، در انتقاد علیه برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران کنار واشنگتن ایستاده است. همچنین ادغام دوباره ایران در بازارهای مالی بین‌المللی به دلیل هراس از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا با مشکل مواجه شده و انتظارات ایران از سرمایه‌گذاری خارجی، به‌ویژه اروپایی‌ها در ایران برآورده نشده است.

وزیر خارجه ایران نیز در دیدار با ماسیمو دالما تأکید کرده بود که اتحادیه اروپا برای حفظ برجام علاوه بر صدور بیانیه، باید گام‌های عملی بردارد.

    افزایش صادرات به اروپا

    با این وجود، هر چه از برجام بیشتر می‌گذرد، روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا نیز گسترش بیشتری می‌یابد.

    به گزارش روزنامه ایرانی انگلیسی‌زبان «فایننشال تریبون»، آمارهای اتحادیه اروپا از افزایش ۱۰۹ درصدی صادرات کالاهای ایرانی به اروپا خبر می‌دهد.

    به گفته این روزنامه، آمارهای «یورواستات»، نهاد آمارگیری اتحادیه اروپا نشان می‌دهند که ایران در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از هشت میلیارد و ۲۴ میلیون دلار کالا به ۲۸ عضو اتحادیه اروپا ارسال کرده که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۶، ۱۰۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

    در این میان ایتالیا مقصد اصلی صادرات ایران بوده. این کشور با واردکردن بیش از دو میلیارد و ۵۸۰ میلیون کالای ایرانی به بزرگترین شریک تجاری ایران بدل شده است.

    میزان صادرات ایران به ایتالیا در ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶ افزایشی قابل توجه داشته است: ۳۱۵ درصد.

    دیگر مقاصد اروپایی کالاهای ایرانی پس از ایتالیا را به ترتیب ارزش واردات فرانسه (بیش از دو میلیارد یورو)، اسپانیا (۱.۱۵ میلیارد یورو)، یونان (کمی بیش از یک میلیارد یورو) و هلند (۶۹۰ میلیون یورو) تشکیل می‌دهند.

    هرچند آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا در فهرست واردکنندگان اصلی از ایران قرار ندارد، اما بزرگترین صادرکننده به این کشور است و بیش از دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر است. ایتالیا پس از آلمان دومین صادرکننده بزرگ اروپایی به ایران است.

    ایتالیا یکی از نخستین کشورهایی بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران پس از امضای برجام برای گسترش روابط اقتصادی با اروپا به آنجا سفر کرد. آن سفر به دلیل پوشاندن مجسمه‌های برهنه کاپیتول در رم هنگام بازدید حسن روحانی جنجالی شده بود.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • مجسمه‌های برهنه‌

        جهت مقایسه وضعیت رفاهی ایران با سایر کشورهای جهان، درآمد سرانه ایران و برخی کشورهای منتخب در سال 2009 در نمودار 2 نشان داده شده است. درآمد سرانه ایران در سال 2009 برابر 4530 دلار بوده و با وجود اینکه از متوسط درآمد سرانه کشورهای در حال توسعه خاورمیانه (3210 دلار) بالاتر است، اما فاصله آن با متوسط درآمد سرانه جهان (8581) نسبتا زیاد است. فاصله درآمد سرانه ایران در مقایسه با درآمد سرانه کشورهای توسعه یافته (37246 دلار)، آمریکای شمالی (45365 دلار) و اتحادیه اروپا (32838 دلار) بسیار زیاد است، به نحوی که درآمد سرانه کشورهای توسعه یافته بیش از 5/7 برابر ایران است؛ بنابراین اگرچه درآمد سرانه ایران در مقایسه با کشورهای با درآمد پایین (507 دلار)، نسبتا مناسب است، اما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته یا حتی متوسط جهانی پایین است.

      • مجسمه‌های برهنه‌

        با آغاز شرایط انقلابی در سال ۱۳۵۶، روند تولید سرانه نیز معکوس شده و سیر نزولی خود را آغاز می‌نماید. علاوه بر روند نزولی تولید کل با توجه به بی‌ثباتی دوره انقلابی و پس از آن آغاز جنگ ایران و عراق، افزایش سریع جمعیت، سیر نزولی تولید سرانه را تشدید نموده است، به نحوی که تولید سرانه با کاهش حدود ۵۰ درصدی، از ۲/۷ میلیون ریال در سال ۵۵، به ۵/۳ میلیون ریال در پایان سال ۱۳۶۷ می‌رسد، اما از سال ۱۳۶۸، با توجه به بهبود تولید کل و نیز کاهش نرخ رشد جمعیت در دهه ۷۰ و ۸۰، روند صعودی تولید سرانه آغاز شده و به جز یک دوره سه ساله (از سال ۷۲ تا سال ۷۴) که با کاهش مواجه بود، تا پایان سال ۸۸ ادامه یافت، به طوری که تولید سرانه از ۵/۳ میلیون ریال در سال ۶۷، به ۷ میلیون ریال در سال ۱۳۸۸ رسید. نکته جالب این است که میزان تولید سرانه در سال‌های اخیر، تازه به سطح تولید سرانه در سال ۱۳۵۵ رسیده است

      • مجسمه‌های برهنه‌

        روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ چاپ: ۱۳۹۰/۰۳/۲۱ از سال 1338 تا پایان سال 1355، تولید ناخالص داخلی ایران در یک روند صعودی از 44 هزار میلیارد به 242 هزار میلیارد ریال (به قیمت‌های ثابت سال 1376) رسیده است. در واقع اندازه اقتصاد ایران طی 17 سال، 5/5 برابر شده است. با آغاز شرایط انقلابی در سال 1356، روند تولید نیز معکوس شده و سیر نزولی خود را آغاز می‌نماید. شرایط نزولی تولید با توجه به بی‌ثباتی دوره انقلابی و پس از آن آغاز جنگ ایران و عراق، ادامه می‌یابد، به نحوی که تولید با کاهش 30 درصدی، از 242 هزار میلیارد ریال در سال 55، به 170 هزار میلیارد ریال در پایان سال 1360 می‌رسد. ، اما از سال 1368 روند صعودی تولید دوباره آغاز شده و به جز یک دوره سه ساله (از سال 72 تا سال 74) که افزایش تولید متوقف شد، تا پایان سال 88 ادامه یافت، به طوری که تولید از 180 هزار میلیاد ریال در سال 67، به 519 هزار میلیارد ریال رسید. در واقع اندازه اقتصاد ایران طی 21 سال، 9/2 برابر شده است. . از سال ۱۳۳۸ تا پایان سال ۱۳۵۵، تولید سرانه هر ایرانی در یک روند صعودی از ۲ میلیون ریال به ۲/۷ میلیون ریال در سال (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۷۶) رسیده است. در واقع تولید سرانه ایرانی‌ها طی ۱۷سال، ۶/۳ برابر شده است که از بهبود قابل‌توجه سطح رفاهی ایرانی‌ها در این دوره حکایت دارد.

      • دستان رستم

        هر روز روشن تر می شود گویا اصل مشکل غربیان مدعی حقوق بشر و سکولار دموکراسی، خطر ایران مجهز به بمب هسته ای بوده ! انگاری این ها توانسته اند فناوری هسته ای از حکومت تئوکراشی ضد سکولاریسم بگیرند! زهی یخال باطل1 فناروی هسته ای و ساختن ببم تمام و کمال در اختیار حکومت ایران است و برجام دارد زمان پول کافی برای برنامه فراهم میکند. نکته این جا است چه چیزی می تواند در 15 یا 20 دیگر مانع برنامه ساخت بمب اتمی شود. از کجا می دانید پروژه موازی در پایگاههای نظامی ایران بناشد؟! آیا علم غیب داردی الان در گوشه ای ایران مرکز غنی سازی سری نباشد و ایا علم غیب دارید پلوتونیوم در کلاهک هسته ای جایی مخفی نباشد؟ نکته این جا است، حکومتی به طور سیستماتیک دروغ می یگود و از هرگونه جنایت علیه بشریت روی گردان نیست. کشتن انسانی مظلوم و بیدفاع در خیابان و یا اسارت در زندان اوج شقاوت و درنده خویی این حکومتیان ایران نشان میدهد. مثلا الان حکومت تئکراسی ایران سکولاریسم جهانی تهدید نمی کند؟! تمام شواهد و روند حوادث نشان میدهد به جز چند ولت معدو مانند امریکا، بقیه جهان سکولار دارند از ایران یک کره شمالی به درجات بدتر می سازند. نکته مه این است فقط مشکل این ینست که حکومت تئوکراسی در ایران فقط دیکتاتور ی و جنایتکار و ناقض حقوق بشر است ، نکته خطرناکتر برای جهان سکولار این است که می خواهد نوع تئکراسی اش در جهان صدور کرده و هدف ایجاد امپراتوری تئوکراسی ولایی دراد. نکته اولی تر این است اساسا این حکومت خود پای بند هیچ قانون بین المللی نمی داند و من به دلایل موثق می گویم تمام این تعاملات و روابط با جهان سکولار (از کره و چین روسیه رگفته تا غرب) همچون ابزار است، خود ایران هم یک ابزار است و ارزشی بیشتر یک سکوی موقت نیست، چیزی به نام ملیت و کشور ایران برای این حکومت پشیزی ارزش ندارد .