ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گوترش خواستار تعهد بیشتر به صلح در جهان شد

دبیرکل سازمان ملل۱۲ عرصه عملی سازمان ملل در سال جدید را برشمرد و گفت بدون مشارکت زنان بحران‌ها حل نخواهند شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از دولت‌ها خواست تا تلاش بیشتری برای صلح جهانی انجام دهند. او می‌گوید بحران‌های جهانی کنونی باید حل و فصل شوند و بدون مشارکت زنان حل بحران‌ها دشوار خواهد بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل: برابری بیشتر و حضور بیشتر زنان، ابزاری اساسی برای حل چالش‌های پیچیده جهان است.

آنتونیو گوترش، سه‌شنبه شب ۱۶ ژانویه / ۲۶ دی در برابر نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل درباره اولویت‌های پیش رو در سال ۲۰۱۸ سخن گفت و ۱۲ مورد بحرانی در سال جدید میلادی را برشمرد و بر توانمندسازی هر چه بیشتر زنان تأکید کرد.

گوترش در این مراسم گفت: «سال گذشته وقتی که مسئولیت خود را پذیرفتم یادآوری کردم که سال ۲۰۱۷ را سال صلح خواهیم کرد. یک سال بعد باید بگوییم که صلح همچنان به‌دست نیامده است.»

دبیرکل سازمان ملل افزود: «مناقشات عمیق‌تر شده‌اند و خطرات جدیدی ظهور کرده‌اند. نگرانی‌های جهانی در مورد سلاح‌های هسته‌ای به بالاترین حد خود پس از جنگ سرد رسیده است. تغییرات اقلیمی سریع‌تر از ما تغییر می‌کنند و نابرابری‌ها افزایش می‌یابند. ما شاهد نقضِ وحشتناکِ حقوق بشر هستیم و ملی‌گرایی، نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی در حال افزایش است.»

به‌گفته گوترش، این به معنای آن است که «برای پاسخگویی به نیازهای فوری امروز، برای کاهش بیم افرادی که ما به آن‌ها خدمت می‌کنیم و به‌منظور تدارک آینده بهتر برای جهان» باید وحدت و شجاعت را بیشتر کرد.

۱۲ عرصه عملی

اگرچه این کشورهای عضو هستند که باید اولویت‌های اقدامات سازمان ملل را تعریف کنند، با این حال آنتونیو گوترش ۱۲ عرصه عملی را که از نظر او مهم‌ترین بسترهای فعالیت سازمان ملل هستند، معرفی کرد.

دبیرکل سازمان ملل ابتدا تأکید کرد که برای جهانی‌سازی منصفانه باید «توزیع و معامله جدید» ترویج شود: «فقر و نابرابری و همچنین توزیع نابرابر منافع جهانی‌شدن به هیچ وجه غیرقابل اجتناب نیستند.»

او سپس به تغییرات اقلیمی اشاره کرد و گفت باید «تلاش‌های‌مان را در مبارزه با تغییرات آب و هوایی بسیار افزایش دهیم (...) در سال ۲۰۱۶، برای اولین بار در سه سال قبل از آن، انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش یافت. (...) ما باید در آینده سرمایه‌گذاری کنیم و نه در گذشته.»

سومین مورد از عرصه عملی پیش روی سازمان ملل از نظر گوترش پناهجویی و مهاجرت است. او یکی از مهم‌ترین وظایفی را که باید در سال جاری به انجام رساند «تصویب قراردادی جهانی برای مهاجرت ایمن» دانشت. گوترش تأکید کرد: «من این را گفته‌ام و بار دیگر تکرار می‌کنم: مهاجرت پدیده‌ای مثبت است.»

۹ عرصه عملیِ دیگر از نظر دبیرکل سازمان ملل چنین هستند: بهره‌وری از مزایای انقلاب چهارم صنعتی، همزمان با محافظت مردم از تهدیدات آن؛ دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره با پرهیز از حرکت به سمت یک فاجعه، حل آشفتگی‌ها در کل خاورمیانه؛ تقویت همکاری بین سازمان ملل و اتحادیه آفریقا؛ پایان دادن به انسدادها و اختلافات موجودی که اروپا را فلج کرده است؛ ادامه تأکید بر مبارزه با تروریسم؛ تقویت عملیات صلح سازمان ملل؛ توقف خروج بزرگ مسلمانان روهینگیا از میانمار و غلبه بر تناقض نادرست بین حقوق بشر و حاکمیت ملی.

دادن نقش بیشتر به زنان

آنتونیو گوترش گفت: «در هر یک از این ۱۲ عرصه، تأثیرات نامطلوب بر زنان را می‌بینیم؛ از جنگ‌ها و درگیری‌ها گرفته تا تغییرات اقلیمی و مهاجرت جمعی. ما همچنین می‌بینیم که برابری بیشتر و حضور بیشتر زنان، ابزاری اساسی برای حل این چالش‌های پیچیده است. ثابت شده است که مشارکت معنادار زنان در صلح و امنیت، صلح پایدار به‌همراه خواهد داشت. مشارکت برابر زنان در نیروی کار و دستمزد برابر زنان و مردان، میلیاردها دلار به سود اقتصادهای ما خواهد بود.»

به‌گفته دبیرکل سازمان ملل، برای دستیابی به چنین دستاوردهایی، اقدامات بیشتری لازم است. او تأکید کرد که رویکرد او بر سه اصل استوار است: توانمندسازی زنان و دختران، جلوگیری از استثمار جنسی و سوء استفاده از زنان، و مبارزه با آزار و اذیت جنسی.

او گفت: «کشورهای عضو سازمان ملل باید رهبری خود را در این زمینه بر عهده بگیرند. اما همه در همه جا می‌توانند کاری انجام دهند تا جهان ما امن‌تر و پایدارتر شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.