ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطعنامه شورای حکام آژانس عليه برنامه اتمی ايران تصويب شد

<p>شورای حکام آژانس بين&zwnj;المللی اتمی در قطعنامه&zwnj;ای نسبت به برنامه هسته&zwnj;ای ايران ابراز &quot;نگرانی عميق و فزاينده&quot; کرد.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>با اين حال اين قطعنامه که روز جمعه ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان ۱۳۹۰) تصويب شد، خواهان ارسال پرونده اتمی ايران به شورای امنيت سازمان ملل نشده است.</p> <p>قطعنامه شورای حکام ۱۰ روز پس از گزارش يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين&zwnj;المللی انرژی اتمی تصويب شد. آمانو در اين گزارش از وجود &quot;ابعاد نظامی&quot; در برنامه اتمی ايران ابراز نگرانی کرده بود.</p> <p>اين قطعنامه که توسط گروه ۱+۵ (روسيه، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين به اضافه آلمان) تهيه شده بود، با ۳۲ رأی موافق، دو رأی مخالف (کوبا و اکوادور) و يک رأی ممتنع (اندونزی) تصويب شد.</p> <blockquote> <p>شورای حکام آژانس از ايران خواسته است تا اجازه دهد يک هيأت بلندپايه آژانس با سفر به ایران درباره ترديدهايی که در برنامه اتمی ايران وجود دارد با مقام&zwnj;های مسئول در اين کشور گفت&zwnj;وگو کند</p> </blockquote> <p>۳۵ کشور در شورای حکام عضويت دارند و برای تصويب هر قطعنامه دست&zwnj;کم ۱۸ کشوربايد به آن رأی بدهند.</p> <p>شورای حکام در اين قطعنامه از ايران خواسته است تا &quot;سريع&zwnj;تر&quot; به قطعنامه&zwnj;های شورای امنيت سازمان ملل عمل کند.</p> <p>شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون چهار بار ايران را تحريم کرده است. با اين حال ايران می&zwnj;گويد با وجود اين تحريم&zwnj;ها از برنامه اتمی خود عقب&zwnj;نشينی نمی&zwnj;کند.</p> <p>در اين قطعنامه&zwnj;ها &quot;جلوگيری از انتقال فناوری موشکی به ايران، ممنوعيت فروش تکنولوژی اتمی به ايران، ممنوعيت خريد تسليحات از ايران، قطع همکاری با چند بانک ايرانی و تحريم سپاه پاسداران و کشتيرانی&quot; از موارد عمده&zwnj;ای است که به تصويب رسيده است.</p> <p>قطعنامه&zwnj;های شورای امنيت همچنين از ايران می&zwnj;خواهد غنی&zwnj;سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد اما ايران می&zwnj;گويد غنی&zwnj;سازی اورانيوم را &quot;حق&quot; خود می&zwnj;داند و از آن کوتاه نمی&zwnj;آيد.</p> <p>شورای حکام آژانس بين&zwnj;المللی انرژی اتمی همچنين از ايران خواسته است تا اجازه دهد يک هيأت بلندپايه آژانس با سفر به ایران درباره ترديدهايی که در برنامه اتمی ايران وجود دارد با مقام&zwnj;های مسئول در اين کشور گفت&zwnj;وگو کنند.</p> <p>علی&zwnj;اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس پيش از تصويب اين قطعنامه گفته بود ايران اين قطعنامه را &quot;نامتوازن، غيرحرفه&zwnj;ای، غيرقانونی و سياسی&quot; می&zwnj;داند.</p> <p>سلطانيه پس از تصويب قطعنامه شورای حکام اعلام کرد جمهوری اسلامی &quot;حتی برای ثانيه&zwnj;ای&quot; غنی&zwnj;سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد.</p> <p>&nbsp;</p>

شورای حکام آژانس بين‌المللی اتمی در قطعنامه‌ای نسبت به برنامه هسته‌ای ايران ابراز "نگرانی عميق و فزاينده" کرد.

با اين حال اين قطعنامه که روز جمعه ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان ۱۳۹۰) تصويب شد، خواهان ارسال پرونده اتمی ايران به شورای امنيت سازمان ملل نشده است.

قطعنامه شورای حکام ۱۰ روز پس از گزارش يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تصويب شد. آمانو در اين گزارش از وجود "ابعاد نظامی" در برنامه اتمی ايران ابراز نگرانی کرده بود.

اين قطعنامه که توسط گروه ۱+۵ (روسيه، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين به اضافه آلمان) تهيه شده بود، با ۳۲ رأی موافق، دو رأی مخالف (کوبا و اکوادور) و يک رأی ممتنع (اندونزی) تصويب شد.

شورای حکام آژانس از ايران خواسته است تا اجازه دهد يک هيأت بلندپايه آژانس با سفر به ایران درباره ترديدهايی که در برنامه اتمی ايران وجود دارد با مقام‌های مسئول در اين کشور گفت‌وگو کند

۳۵ کشور در شورای حکام عضويت دارند و برای تصويب هر قطعنامه دست‌کم ۱۸ کشوربايد به آن رأی بدهند.

شورای حکام در اين قطعنامه از ايران خواسته است تا "سريع‌تر" به قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل عمل کند.

شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون چهار بار ايران را تحريم کرده است. با اين حال ايران می‌گويد با وجود اين تحريم‌ها از برنامه اتمی خود عقب‌نشينی نمی‌کند.

در اين قطعنامه‌ها "جلوگيری از انتقال فناوری موشکی به ايران، ممنوعيت فروش تکنولوژی اتمی به ايران، ممنوعيت خريد تسليحات از ايران، قطع همکاری با چند بانک ايرانی و تحريم سپاه پاسداران و کشتيرانی" از موارد عمده‌ای است که به تصويب رسيده است.

قطعنامه‌های شورای امنيت همچنين از ايران می‌خواهد غنی‌سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد اما ايران می‌گويد غنی‌سازی اورانيوم را "حق" خود می‌داند و از آن کوتاه نمی‌آيد.

شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همچنين از ايران خواسته است تا اجازه دهد يک هيأت بلندپايه آژانس با سفر به ایران درباره ترديدهايی که در برنامه اتمی ايران وجود دارد با مقام‌های مسئول در اين کشور گفت‌وگو کنند.

علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس پيش از تصويب اين قطعنامه گفته بود ايران اين قطعنامه را "نامتوازن، غيرحرفه‌ای، غيرقانونی و سياسی" می‌داند.

سلطانيه پس از تصويب قطعنامه شورای حکام اعلام کرد جمهوری اسلامی "حتی برای ثانيه‌ای" غنی‌سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرزانه

    به نظرمیاددست آمریکاوآژانس وایران توی یه کاسه هست وتاحالا اینطرف میزی ها(ایران)زورش چربیده وآمریکاهم بیشترمیخوادرابطه داشته باشه تابجنگه همه اینا سیاهبازیهای سیاسی است وهرچه بدبختی ودردسرومصیبته برای مردمه،این وسط تنهافرقی که آمریکاوایران دارن درحمایت آمریکا ازمنافع مردم خودشه