ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز مجمع جهانی اقتصاد در داووس بدون حضور ایران

در هوای برفی، در سوئیس مهم‌ترین مجمع اقتصادی جهان با شعار «برای آینده‌ای مشترک در دنیای متلاشی» برگزار می‌شود. اقتصاد جهانی شکوفاست و با این حال بیشتر ساکنان جهان از این شکوفایی بی‌بهره‌اند.

نخست‌وزیر هند چهل‌وهشتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس را افتتاح می‌کند. این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که ناعدالتی اقتصادی در جهان بیشتر شده است.

محل چهل‌وهشتمین اجلاس داووس در سوئیس

در این دور از اجلاس داووس تمرکز بر قدرت اقتصادی هند است و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند امروز، سه‌شنبه ۲۳ ژانویه / ۳ بهمن آن را افتتاح خواهد کرد.

روز گذشته (دوشنبه) رویترز گزارش داد که ایران برای نخستین بار در طول سال‌های گذشته در اجلاس داووس نماینده ندارد و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در آخرین لحظات سفر خود به سوئیس را برای شرکت در این اجلاس لغو کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران دلیل نرفتن ظریف به داووس را اجرایی شدن ساختار جدید وزارت خارجه «در ابعاد وسیع» از روز یکشنبه، اول بهمن دانست و گفت: «آقای ظریف تصمیم گرفتند که با توجه به اهمیت این موضوع و همچنین برای نظارت و مدیریت بر روند آن در تهران باشند و برنامه‌ای برای سفر خارجی پیش‌بینی نکرده بودند.»

بدین ترتیب ایران در چهل‌وهشتمین اجلاس داووس شرکت نخواهد داشت.

نخست‌وزیر هند برای اولین بار در کنفرانس داووس حضور دارد. شش وزیر و بیش از ۱۰۰ تن از مسئولان تجاری هند نارندرا مودی را همراهی می‌کنند.

در روزهای آینده، هند می‌خواهد در چندین رویداد داووس سرمایه‌گذاری در این کشور را ترویج کند.

«اینوست ایندیا»، آژانس سرمایه‌گذاری ملی هند پیش از این از «چشم‌انداز ملی روشن» و «اراده قوی سیاسی» در هند برای تبدیل شدن به بازترین اقتصاد جهان سخن گفته بود.

در این دور از اجلاس داووس بیش از ۳۰۰۰ شرکت‌کننده از بخش‌های سیاسی، اقتصادی و جامعه مدنی کشورهای جهان تا روز جمعه آینده زیر شعار «برای آینده‌ای مشترک در دنیای متلاشی» گفت‌وگو و مذاکره خواهند کرد.

همچنین انتظار می‌رود که رهبران کشورهای جهان، از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در این اجلاس شرکت کنند. در پایان اجلاس نیز قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سخنرانی کند.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نیویورک گفت او به دلیل «قرارهای مهم» این بار بر خلاف سال گذشته به‌شکل دیگری به داووس سفر خواهد کرد. این در حالی است که در گذشته همواره سفر دبیرکل سازمان ملل به داووس در برنامه‌ریزی قرار داشت.

ترامپ سفر برنامه‌ریزی شده خود را به مجمع اقتصاد جهانی آغاز خواهد کرد. به‌گفته سارا سندرز، سخنگوی ترامپ، سفر هیئت کاخ سفید روز سه‌شنبه، یک روز بعد از برنامه‌ریزی صورت گرفته آغاز خواهد شد. ترامپ پس از هیئت آمریکا در روز چهارشنبه به‌وقت ایالات متحده به داووس پرواز خواهد کرد.

مجمع جهانی اقتصاد که در سال ۱۹۷۱ توسط کلاوس شواب، اقتصاددان آلمانی شکل گرفت، هدف خود را «بهبود وضعیت جهان» قرار داده است. منتقدان اما می‌گویند با اجلاس سالانه رهبران مالی و تجاری جهان تنش‌های اجتماعی در جهان تشدید شده است.

در حال حاضر صدای انتقادی در رشد اقتصاد جهانی در حال افزایش است و در داووس نیز شنیده می‌شود. براساس یک نظرسنجی از سوی شرکت PwC مدیران بین‌المللی بیش از گذشته نسبت به این‌که جهانی شدن سودمند است، تردید دارند و شکاف بین موفقیت‌های اقتصادی و اهداف اجتماعی در حال افزایش است. وقتی اقتصاد رشد می‌کند این به معنای آن نیست که هر شهروندی از آن بهره‌ور می‌شود. افزون بر این، پوپولیسم، ناامنی سیاسی و تروریسم بر رهبران تجاری جهان تأثیر گذاشته‌اند. با این حال آن‌ها وضعیت اقتصادی جهان را خوب ارزیابی می‌کنند.

صندوق بین‌المللی پول نیز خوش‌بین است و پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی خود را در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به میزان قابل توجهی افزایش داده است. با این حال کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که «بسیاری از مردم هنوز از این رشد بی‌بهره‌اند. به‌ویژه در برخی از کشورهای در حال توسعه و بازارهای در حال ظهور، مردم تحت تأثیر توسعه اقتصاد جهانی قرار نمی‌گیرند.»

روز گذشته، دوشنبه ۲۲ ژانویه / ۲ بهمن، «آکسفام»، بنیاد بین‌المللی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، در گزارش تازه‌ای نسبت به عمیق‌تر شدن شکاف میان فقرا و ثروتمندان در جهان هشدار داد و اعلام کرد که ۸۲ درصد از ثروت‌های به‌دست آمده در سال ۲۰۱۷ در دست یک درصد ثروتمندترین افراد جهان است در حالی که وضعیت ۵۰ درصد از جمعیت فقیر جهان بدون تغییر مانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.