ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان آلودگی نفتی در بندر چابهار را تکذیب کرد

جلبک‌های سبز رنگی در خلیج چابهار بر سطح آب ظاهر شده و ظن آلودگی نفتی را در بندر شهید بهشتی به وجود آورده است. مقامات استان می‌گویند آلودگی نیست، مریضی دریایی‌ست.

جلبک‌های سبز رنگی در خلیج چابهار بر سطح آب ظاهر شده و ظن آلودگی نفتی را در بندر شهید بهشتی به وجود آورده است. اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده که لکه‌های سبزرنگ به دلیل آلودگی نفتی به وجود نیامده، بلکه پدیده «شکوفایی جلبکی» یا بلوم پلانکتنی‌ست که مردم محلی به آن «مریضی دریا» می‌گویند‌.

۱۷ آبان ۱۳۹۴: آلودگی نفتی در بندر چابهار در اثر سانحه برای کشتی «مارک» بعد از اقدامات اداره کل بنادر و دریانوری استان سیستان و بلوچستان برای زدودن آلودگی

پدیده شکوفایی جلبکی (algal bloom) هنگامی روی می‌دهد که بر اثر عوامل گوناگون تعداد جلبک‌ها در حجم آب از مقدار معمول بیشتر شود، به‌گونه‌ای که رنگ آب تغییر یابد. اگر تعداد این سلول‌ها بیش از حدود یک میلیون عدد در لیتر شود، در این صورت رنگ آب به رنگ رنگیزه غالب این موجودات تغییر می‌کند و ممکن است منجر به بروز مشکلاتی برای انسان‌ها و یا آبزیان شود.

اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده که کارشناسان محیط زیست مطمئن شده‌اند که این پدیده برای انسان‌ها و آبزیان بی‌خطر است. حسن ابراهیمی معاون اداره کل بنادر و دریانوری استان سیستان و بلوچستان چهارشنبه ۴ آبان به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است:

«کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی استان به صورت روزانه از اسکله‌های تحت مدیریت بازدید کرده و در صورت وقوع هرگونه آلودگی احتمالی، تیم مقابله با آلودگی این بندر با تجهیزات مدرن و کارآمد و با توان عملیاتی بالا این قابلیت را دارد که در کمترین زمان ممکن، با آلودگی مربوطه مقابله نماید و با استفاده از تجهیزات جمع‌آوری لکه‌های نفتی موجود در بندر، مواد نفتی ریخته شده به دریا را جمع‌آوری و از محیط زیست دریایی محافظت کند.»

این نخستین بار نیست که خلیج چابهار دچار آلودگی نفتی می‌شود. در سال ۹۴ در اثر حادثه‌ای که برای کشتی «مارک» پیش آمد، در خلیج چابهار آلودگی نفتی رخ داد. کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تلاش کرده بودند شبانه آلودگی نفتی را جمع کنند، اما به دلیل کمبود امکانات به محیط زیست لطمه خورد.

حسن ابراهیمی یادآوری کرده که انتشار خبرهایی درباره آلودگی نفتی بندر چابهار پیامدهای اقتصادی دارد و لذا کسانی که اینگونه خبرها را بازتاب می‌دهند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران یکی از پروژه‌های مشترک تهران و دهلی‌نو است که قرارداد آن بین ایران و هند اردیبهشت ۹۴ امضاء شد. بر اساس قرارداد مشترک تهران و دهلی‌نو، هند متعهد شد دو لنگرگاه بندر چابهار را توسعه دهد و به مدت ۱۰ سال از منافع آن برخوردار شود. پس از ۱۰ سال براساس توافق دو طرف یا مالکیت تجهیزات به ایران منتقل شده و یا فعالیت هندی‌ها ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.