ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانه نیما دوباره ثبت ملی شد

مالکیت بنیانگذار شعر نو ایران بر خانه‌اش در منطقه یک تهران به رسمیت شناخته شد و حکم دیوان عدالت اداری نقض گردید.

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی ایران اعلام کرده که مالکیت بنیانگذار شعر نو ایران بر خانه‌اش در منطقه یک تهران به اثبات رسید و با نقض حکم دیوان عدالت اداری،  خانه نیما یوشیج که از فهرست میراث ملی خارج شده بود، مجدداً در این فهرست به ثبت رسید.

آنچه که از خانه نیما یوشیج باقی مانده

دیوان عدالت اداری ۱۵ آبان ۹۶ با تکیه بر احکام شرع و بدون توجه به ملاحظات سازمان میراث فرهنگی، خانه علی اسفندیاری متخلص به نیما یوشیج، بنیانگذار شعر نو ایران را از فهرست آثار ملی خارج کرد. مالکان خانه نیما به دیوان عدالت اداری شکایت برده بودند که خانه نیما به او تعلق نداشته و به همین جهت نمی‌توان آن را در زمره آثار ملی به شمار آورد. سازمان میراث فرهنگی اما اکنون مالکیت نیما بر این ملک را ثابت کرده.

فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی ایران در گفت‌وگویی که خبرگزاری مهر پنجشنبه ۵ بهمن با او انجام داده گفته است:

«خانه نیما یوشیج در کمیته میراث فرهنگی تهران مطرح و در کمیته ملی ثبت شد. از سازمان ثبت اسناد استعلام را گرفتیم و به این ترتیب مالکیت نیمایوشیج در این خانه به اثبات رسید. خانه نیما یوشیج دارای ارزش تاریخی و فرهنگی‌ست و می‌بایست در فهرست میراث ملی بماند.»

پیش از این در سال ۷۹ پرونده خانه نیمایوشیج تهیه و به ثبت رسیده بود.

معماری خانه نیما از معماری اغلب خانه‌های شمیران در آن زمان تبعیت کرده است. سقف شیروانی و ایوانی که با ۸ ستون فلزی، نمای اصلی را دربر گرفته، از مشخصات این بنا است.

این خانه در حدود ۶۸۸ متر مربع عرصه دارد و ۱۸۰ متر مربع نیز زیربنای آن است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.