ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمخانی: اعتراضات اخیر در ایران طبیعی بود اما دشمن اغتشاش کرد

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای اعتراضات سراسری اخیر در ایران را «بسیار محدود» توصیف کرد و گفت چنین اعتراضاتی در همه کشورها هست.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای اعتراضات سراسری اخیر در ایران را «بسیار محدود» توصیف کرد و گفت چنین اعتراضاتی در همه کشورها هست.

علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی و دبیر این شورا

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخشی از گفت‌وگوی خود با شبکه العالم به اعتراضات سراسری اخیر در ایران اشاره کرد و او نیز همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی از نقش «دشمنان انقلاب» در این اعتراضات سخن گفت.

شمخانی اعتراضات سراسری اخیر را که در آن شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی و همه جناح‌های حکومتی و همچنین حکومت دینی سر داده شد، با اعتراضات اجتماعی در دیگر کشورها مقایسه کرد و گفت: «اعتراض به عنوان حق طبیعی مردم در برابر حاکمیت در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق برگزاری تجمعات کاملا مشروع و در چارچوب قانون به رسمیت شناخته شده است.»

اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ که در دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران برگزار شد، در پی سرکوب معترضان، بازداشت‌های گسترده و امنیتی‌شدن فضا پایان یافت. بر اساس آمار رسمی، در این اعتراضات ۲۵ نفر کشته و بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر بازداشت شدند.

تقریباً همه مقام‌های جمهوری اسلامی پس از این رویدادها چنان وانمود می‌کنند که در ایران حق برگزاری تجمعات آزاد و حق اعتراض مشروع است اما اعتراضات دی‌ماه توسط «دشمنان انقلاب» به «انحراف و خشونت» کشیده شد و به همین دلیل با آن مقابله شد.

علی شمخانی در چارچوب همین سیاست گفت: «از نظر ما این اعتراضات هم در مسیری طبیعی در قالب بیان مطالبات قرار داشت لیکن برخی اغتشاشگر به صورت هدفمند دست به اقدامات خشونت‌آمیزی زده و به دنبال ایجاد ناامنی بودند.»

او بر نقش «معاندان» در این اعتراضات تأکید کرد و گفت: «تضعیف یا استحاله جمهوری اسلامی ایران آرزوی بربادرفته دشمنان است.»

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که «ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و این تجمعات بسیار محدود بود»، این اعتراضات را نتیجه «برخی از مشکلات داخلی» دانست و بدون اشاره به جزئیات گفت روند حل برخی از مشکلات «از ماه‌ها قبل آغاز شده است» و «همه قوای سه گانه» در تلاش هستند این مشکلات را حل کنند.

اعتراضات اخیر که با شعارهایی در مخالفت با وضعیت اقتصادی و معیشتی آغاز شد خیلی زود به شعارهای سیاسی علیه کل حکومت ایران تبدیل شد. بیان گسترده چنین شعارهایی در یک حرکت اعتراضی، پس از انقلاب ایران بی‌سابقه بود.

پیش از این، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز رویدادهای اخیر در ایران را کار دشمنان جمهوری اسلامی دانسته بود.

دوسیه تظاهرات اعتراضی ۱۳۹۶

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Reza

    اینطور که پیداست این دشمن !!؟؟ تا ابدالدهر بهانهء نخنمای این نظلام زورگو و مستبدو بی کفایت خواهد ماند.