ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کلیات بودجه انقباضی ۹۷ رد شد

ناظران ایرانی و خارجی یکی از دلایل اعتراضات سراسری دی‌ماه را بودجه انقباضی دولت روحانی می‌دانند. سیاست اقتصادی ریاضتی ایران به پیروی از رهبر آن «اقتصاد مقاومتی» خوانده شده است.

کلیات بودجه سال ۹۷ با رأی مخالف اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب نشد و برای بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

روحانی بودجه را به لاریجانی می‌دهد ـ تصویر آرشیوی

جلسه بررسی بودجه ۱۳۹۷ یکشنبه صبح هشتم بهمن‌ماه با نشست غیرعلنی مجلس آغاز شد. نشست علنی پس از آن به دلیل بارش شدید برف با یکساعت تأخیر برگزار شد تا شمار نمایندگان به حد نصاب برسد.

در جریان تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۹۷، ۱۲۰ نماینده رأی مخالف، ۹ نماینده رأی ممتنع و  ۸۳ تن رأی موافق دادند.

در حالی که فراکسیون امید اعلام کرده بود به کلیات این لایحه رای موافق می‌دهد اما دو نماینده این فراکسیون در مخالفت با این لایحه نطف کردند. در پایان نیز  تنها ۸۳ نماینده در کل مجلس به لایحه رای موافق دادند. تعداد اعضای فراکسیون امید ۱۰۰ تن تخمین زده می شود.

علی اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت که این کمیسیون ۳۲ جلسه با دولت برای بررسی بودجه برگزار کرده است. او درباره افزایش واحدهای انرژی گفت که در بودجه جدید، قیمت این واحدها افزایش یافته؛ اما نه به میزانی که دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری درخواست کرده بود.

به گفته او، لایحه بودجه سال آتی ایران به لحاظ درآمدی افزایش نیافته است.

مخالفان بودجه تغییرات کمیسیون تلفیق در یارانه‌های پرداختی را یکی از دلایل رأی منفی خود برشمردند. دولت در صدد است تا یارانه کسانی را که «پردرآمد» خوانده شده‌اند، حذف کند.

یکی دیگر از مخالفت‌ها به کاهش بودجه برای بخش کشاورزی باز می‌گشت. کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات آب در بخش سازه و شبکه و نیز کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات بخش کشاورزی و کاهش ۳۰ درصدی بیمه محصولات کشاورزی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده بود.

غیرواقعی‌بودن تخمین هزینه‌ها، کاهش بودجه عمرانی به طور کلی، بی‌توجهی به بودجه آموزش و پرورش به خصوص در نقاط محروم همچون سیستان و بلوچستان، عدم توجه به حل مشکلات صندوق تأمین اجتماعی و بازنشستگی، عدم اختصاص بودجه کافی برای مقابله با تأثیرات خشکسالی، و پیش‌بینی ۱۹۴ هزار میلیارد تومان برای اوراق مالی در بودجه ۹۷ از دیگر دلایل مخالفت نمایندگان مجلس با این بودجه بود.

علاوه بر این مخالفت‌ها، فعالان مدنی ایران و برخی اصلاح‌طلبان از تخصیص بودجه هنگفت به نهادهایی که دولت بر آنها نظارت ندارد، همچون نهادهای تحت نظر بیت رهبری، انتقاد کرده بودند. برای نمونه، افزایش بودجه حوزه‌های علمیه.

افزایش سن بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز در این بودجه لحاظ شده است.

ناظران ایرانی و خارجی یکی از دلایل اعتراضات سراسری دی‌ماه را بودجه انقباضی دولت روحانی می‌دانند. سیاست اقتصادی ریاضتی در ایران به پیروی از رهبر آن «اقتصاد مقاومتی» خوانده شده است.

بنابر قانون، مجلس موظف است سه روز دیگر، چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه مجدداً در این باره رأی‌گیری کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری لایحه یک‌هزار و ۱۹۴ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۷ کل کشور را ۱۹ آذر ماه امسال تقدیم مجلس کرده بود.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • از بلایای حکومت مذهبی

      اصلا این کار غلطی است بنزین و سوخت و برق ارزان به ثروتمندان بدهد، این کار غلطی است که ثروتمندان یارانه بگیرند! این یارناه انرژی موجب شده مردم هر خودروی اشغالی بخرند و حتی برای خرید تا سر خیابان با ماشین یا موتور سیکلت بروند! یکی از تفریح های بچه نوکیسه ها از طبقات متوسط به بالا این شده با موتورسکلت یا ماشینهایشان دور دور کنند! دور درو با وسیله نقلیه از تفریحات شده بخاطر بنزین مفت و ارازن ! اما از انجا که حکومت مذهبی ولایی در ایران از اساس شیاد است و نیت و هدفش خیرخواهی نیست (این را بعد از 40 سال بویژه از دوران خامنه ای اثبات کرده) این برنامه های تبدیل به فرصت نسل سوزی و غارت بیشتر کرده. امروز بر من نوعی ثابت شده، هدف فقیر کردن عمدی مردم ایران است و نقشه بعدی غارت و نابودی تمام ظرفیت فقرزدایی در ایران . مسفانه این فکر شیطانی در حاکمان ایران است که اگر مردم ایران از فقر نجات یابند خواهان اصلاحات سیاسی باشند! این فکر شیطانی اشتباه است. این فکر بیشتر بیشتر موجب ریزش سمپاتها و حامیان حکومت می شود بیشتر بیشتر مردم به سمت انقلاب خشن خواهد برد. انقلابی ممکن است بزرگترین اخوندکشی تاریخ بشریت را موجب شود / باور کنید من از شناختی که اکثریت مردم دارم نفرت از اخوندها بقدری بالا است اگر انقلاب بشود دهها هزار اخوند خواهند کشت! خامنه ای و بقیه اخوندها دارند گور اخوند را برای همیشه می کنند با این فقیر کردن عمدی مردم ایران . پنجاه میلیون نفر فقیر در ایران مثل بمب اتمی هستند. اگر روزی این فقرا انقلاب کنند بزرگترین اخوندکشی تاریخ راه خواهند انداخت. سپاه و بسیج اگر امروز کودتا کند و حکومت مذهبی و اخوندی براندازد دو تا لطف در حق خود و اخوندها و مردم ایران کرده، اول از یک انقلاب ویرانگر فقرا جلوگیری کرده و دوم اخوندهای بی عقل به سلامت از قدرت کنار زده و انها زنده نگه میدارد و بعد هم موجب می شود فقرا سپاهی ها بسیجی را عفو کنند و احتمالا با همین مقدار غارت شده رضایت بدهند . اما بایست این چند هزار ملیارد دلار ثروت عمومی به صورت سهام مالکیت در بیاید و میان مردم بویژه فقرا رایگان و فوری توزیع شود. در این صورت ایران از مهلکه نجات پیدا میکند..

    • از بلایای حکومت مذهبی

      کلی گشتم تا این مطلب و کامنتهای مهمش پیدا کنم در سایت شما. در این کامنتها کسی دارد مستنداتش می گوید ، که در بطنش حقایق تلخ فقر و ناامیدی است. چگون ثروتمندان فرا مالیاتی میکنند، چگونه با ول خرجی خون به دل فقرا می کنند! چگونه ثروت از غرات و رانت را پز میدهند! اجازه مجلس به دولت روحانی برای «تفتیش» حساب‌های بانکی شهروندان https://www.radiozamaneh.com/377809 اصل هدفمندی یارانه کاری درست است، مثل همان ابلاغیه اصل 44 همگی از همان اصطلاحاتی است که بایست صورت بیگرد. اما دولت تدارکچی حسن روحانی شیاد است، دو سوم درامد صد هزار ملیارد تومانی یارانه به مردم فقیر نمی هد! تاکنون چندین پیشنهاد خوب شده، یکی این است این یارانه تبدیل به سهام مولد کنند و به مردم رایگان و فوری بدهند، هم فقر از بین می رود و هم موتور اقتصاد راه می افتد ! اما دولت شیادان میخواهد این پول با وام به رانتخوران بدهد! رانتخورانی که قبلا صد هزار میلیارد تومان وام را خوردند پس ندادند!

    • از بلایای حکومت مذهبی

      کلانتری در تازه‌ترین اظهارات خود، دوباره به مقایسه بودجه‌ سازمان محیط زیست با دیگر نهاد اشاره کرده و گفته که «درآمد خودروسازی کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان است که ۱۵۰ برابر بودجه محیط زیست و ۳ برابر بودجه وزارت بهداشت است.» رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، خطر ریزگردها را کمتر از آلاینده‌های شیمایی دانسته و گفت که ریزگردهایی که منشا داخلی دارند درشت‌تر و سنگین‌تر هستند و ظرف حداکثر سه ساعت نشست می‌کنند اما ریزگردهایی که منشاء خارجی دارند تا چند شبانه‌روز در هوا می‌مانند و به جاهای دوردست‌تری می‌روند و به علت کوچکی، خطرات بیشتری دارند. وی با بیان اینکه مردم نسبت به ریزگردها حساس‌ترند چون می‌توانند به چشم ببینند، گفته که «آلاینده‌های شیمیایی خودروها بسیار خطرناک تر هستند. امیدواریم سال آینده بر اساس قانون جدید محیط زیست که امسال مجلس مصوب کرده است بتوانیم با مافیای خودروسازی مبارزه کنیم تا روند آسیب به سلامت مردم را کند کنیم.» kayhan.london

    • از بلایای حکومت مذهبی

      معاون حسن روحانی گفته است: «مافیای خودروسازی کشور هم آن قدر توان مالی دارد که هیچ کس، هیچ دستگاهی و حتی شخص رئیس جمهوری نیز زورش به آنها نمی رسد، خودروهایی با آلایندگی بسیار بالاتر از استانداردها و با سوخت‌های غیر استاندارد در کشور داریم، ملت چه تقصیری دارند که هوا آلوده است.» کلانتری گفته که هیج‌کس نمی‌تواند جلوی تولید اتومبیل‌های غیر استاندارد را در کشور بگیرد، «تا حرف می‌زنیم می‌گویند مخالف تولید داخلی و اشتغال هستید، در این شرایط نباید انتظار هوای پاک داشته باشیم.» وی «بهداشت و محیط زیست قربانی کمپانی‌های بزرگ تولید خودرو» خواند و گفت که آنها حتی هر یافته علمی را دستکاری و تغییر می‌دهند و مقابله با آنها قدرت زیادی می‌خواهد.

    • از بلایای حکومت مذهبی

      کلانتری روند خشک شدن تالاب‌ها، افزایش ریزگردها و غبارهای نمکی دریاچه اورمیه را در چند سال اخیر به شدت رو به افزایش دانسته و گفته که «حتی در این شرایط در تبریز و ارومیه زنبورهای عسل راه خود را گم می‌کنند.» معاون رئیس‌جمهوری اسلامی با بیان اینکه ادامه این شرایط ،کشاورزی در برخی نقاط تعطیل می‌شود، گفت که «مدیریت غلط فرسایشی و سیاست‌های غلط بهداشتی و اقتصادی در کنار کم‌آبی چه هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل کرده است.»

    • از بلایای حکومت مذهبی

      عیسی کلانتری می‌گوید زور حسن روحانی هم به «مافیای خودروسازی» نمی‌رسد! -وضعیت آلودگی شیمیایی بدتر از ریزگردهاست. -مافیای اتومبیل‌سازی یافته‌های علمی را دستکاری می‌کند. ۷ بهمن ۱۳۹۶ رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید مافیای اتومبیل‌سازی‌های غیر استاندارد و آلاینده آنقدر قدرتمند است که زور رئیس جمهوری هم به آنها نمی‌رسد! او گفته که امسال آلوده‌ترین هوا را در پنجاه سال اخیر را داشته‌ایم. عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، محیط زیست ایران را «مریض» خوانده و گفته که امسال بدترین سال را از نظر آلودگی هوا در ۵۰ سال گذشته تجربه می‌کنیم. وی گفته که متوسط میزان بارندگی امسال ۶۰ درصد از متوسط ۵۰ سال گذشته کمتر است.

    • نامیدانه می گویم برای ثبت در تاریخ

      با مطاعه کردم بودجه سال 1397 این ایرادات دارد: 1- ناشفاف بودن- ناعادلانه بودن، تبعیض امیز بودنف رانتخواری، ضد اقتصادی بودن، ملیتاریستی بودن و مداخله جویی در کشورهای دیگر مانند سوریه و ... 2- دادن هزاران میلیارد تومان بیت امال به نهادهای مفت خور و رانتخوار تحت بهانه مذهبی-فرهنگی 3- عدم حذف یارانه بی نیازان و همچنی ندادن تمام درامد هدفمندی یارانه به بی نیازان، دولت تدراکچی سرمایه داری حکومتی، همچنان دارد دو سوم یارانه به رانتخوران میدهد یا می دزدند تحت عناوین مختلف یا وام به سرمایه دارهای به اسم کارآفرینی!!! پول نفت مردم ایارن میریزد به صندق توسعه و رهبری و بقیه دارند انرا حاتم بخشی می کنند! این پول باید نقدا به مردم ایار بویزه فقرا داده شود! دارمد هدفمنی یارنه صد هزار ملیارد تومان است، باید همه این مبلغ نقدا به فقرای ایران که بیش از 50 میلیون نفر هستند داده شود، انهایی که فقرتر و نیازمندترند مانند بیکران و کارگران فصلی و معلولان فقیر . زنان و خانواده بی سررپست و پیرمجردهای بالای 35 سال برای خانه مجانی... 4- ادامه یارانه سوخت بویژه بنزین و گازوئیل . باید سیستم سهمیه بندی برقررا شود تا زمانی شرایط کشور از لحاظ درامد سرانه مناسب شود مثلا هر خودرو ماهی 200 لیتر بنزین هزار تومانی و اضافی به قیمت فوب خلیج فارس، باید عرضه بنزین و گازوئیل یارانه ای موقف شود. این کار هم جلوی الودگی میگرد و هم بی عدالتی و رانت و قاقچاق را از بین می برد. 5- برنامه دادن سهام مالکیت ثروتهیا عمومی به صورت فوری و رایگان شورع شود. صد میلیارد دلار این منبع بایست میان احاد مردم بویژه فقرا توزیع شود وگرنه تا نسل ها همچنان فقر خواهد بود. بایست این روند غارت ثروت عمومی تحت عنوان خصوصی سازی پایان یابد. 6- انحصارات حکومتی بر اقتصاد پایان یابد. انواع رانت و انحصار طلبی مثل خودروسازی و غیره، اجحاف به حقوق شهروندی است.