ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عبادی و حکیم به ائتلاف خود پایان دادند

ابتدا شبه‌نظامیان شیعه عراقی راه خود را از نخست‌وزیر عراق جدا کردند و اکنون روحانی با نفوذ شیعه، عمار حکیم. با شکست ائتلاف نصر آینده عبادی هم به خطر می‌افتد.

ائتلاف نصر به رهبری حیدر عبادی نخست وزیر عراق و جریان الحکمه (حکمت) وابسته به عمار حکیم روحانی متنفذ عراقی با صدور بیانیه‌ای مشترک به ائتلاف خود پایان دادند. این دو جریان سیاسی اعلام کرده‌اند که در انتخابات پارلمانی ۱۲ مه عراق با دو فهرست انتخاباتی شرکت می‌کنند.

حیدر عبادی و عمار حکیم: ائتلاف شکننده نخست‌وزیر ملی‌گرا با شیعیان نزدیک به ایران (عکس: آرشیو)

ائتلاف نصر و جریان الحکمه شامگاه دوشنبه ۹ بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که راه آن‌ها در انتخابات پارلمانی عراق از هم جدا می‌شود. در این بیانیه آمده است که این دو جریان سیاسی بر ادامه همکاری و توجه به روابط مثبت میان خود تأکید دارند. آن‌ها همچنین یادآوری کرده‌اند که به همکاری‌شان برای برگزاری انتخاباتی شفاف و در یک فضای مثبت ادامه می‌دهند.

در این بیانیه گفته شده که دو طرف بعد از انتخابات در چارچوب ائتلاف‌های گسترده‌تری برای تشکیل دولت وحدت ملی که آرمان‌های مردم عراق را برآورده کند، دیدار خواهند کرد.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، یکشنبه ۲۴ دی‌ ائتلاف جدیدی با نام «نصر‌ العراق» (پیروزی عراق) تشکیل داد و از نیروهای سیاسی عراق خواست به این ائتلاف بپیوندند.

نیروهای بسیج مردمی موسوم به حشد شعبی و نیروهای پارلمانی شیعه طرفدار ایران با اعلام مشارکت در این فهرست انتخاباتی، از ائتلاف عبادی حمایت کرده بودند. اما حمایت آنان یک روز بیشتر دوام نیاورد و آن‌ها هم راه خود را از نخست‌وزیر عراق جدا کردند.

عبادی در بیانیه‌ای که ۱۰ روز قبل منتشر کرده بود گفته بود:

«ائتلاف جدید، به محافظت از پیروزی‌ها و فداکاری‌های شهداء و مبارزه با فساد و سهمیه‌بندی‌ها، در کشور ادامه خواهد داد. ائتلاف نصر، برای همه عراقی‌ها فعالیت خواهد کرد و یکپارچگی کشور و حاکمیت ملی را تقویت می‌کند.»

عبادی همچنین خاطرنشان کرده بود که ائتلاف نصر بر اساس تخصص و صلاحیت‌ها شکل می‌گیرد و به فرقه‌گرایی در عراق دامن نمی‌زند. حشد شعبی به دلیل اختلافاتش با نخست‌وزیر عراق درباره این رویکرد و همچنین مسأله مبارزه با فساد از ائتلاف نصر جدا شد. حیدر عبادی می‌گوید از نامزدهایی دفاع می‌کند که حامی اقدامات ضد فساد او باشند. حشد شعبی اما می‌گوید دست برخی از نزدیکان نخست‌وزیر به فساد آلوده است.

انتخابات پارلمانی عراق ۱۲ مه ‌(۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷) با حضور ۲۷ ائتلاف و ۱۴۳ حزب برگزار می‌شود. انتظار می‌رود این انتخابات، چشم‌انداز سیاسی عراق را تغییر دهد. ائتلاف‌های سیاسی در عراق اما شکننده‌اند. شکست ائتلاف نصر آینده حیدر عبادی را به خطر می‌اندازد.

عمار حکیم، روحانی با نفوذ شیعه در تابستان سال جاری رسماً خروج خود از مجلس اعلای اسلامی عراق را اعلام کرد و از تأسیس یک سازمان سیاسی جدید به نام «حزب ملی الحکمه (حکمت)» خبر داد. از تشکیل این حزب به عنوان تلاش برای بیرون آمدن از زیر نفوذ ایران یاد شده بود. جمهوری اسلامی ایران از ائتلاف عبادی با حکیم خشنود نبود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.