ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کروبی به خامنه‌ای: پاسخگو باش

دبیرکل حزب اعتماد ملی و یکی از رهبران محصور در نامه‌ای سرگشاده اعلام کرده که رهبر جمهوری اسلامی مسئول وضع نابسامان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران است.

مهدی کروبی، یکی از رهبران اعتراضات که از هفت سال پیش تاکنون در حصر خانگی‌ است در نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای، از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است که به جای انتقاد از دیگران پاسخگوی اشتباهاتش باشد.

مهدی کروبی

نامه سرگشاده مهدی کروبی به رهبر جمهوری اسلامی ایران را سحام‌نیوز منتشر کرده است. مهدی کروبی خطاب به علی خامنه‌ای می‌نویسد:

«با توجه به میزان حضور و نفوذ‌تان در بالاترین لایه قدرت نظام باید بپذیرید که وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امروز کشور نتیجه مستقیم سیاست‌های راهبردی و اجرایی شماست.»

و سپس نهادهایی را که زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای اداره می‌شوند، بررسی می‌کند:

  • مجلس خبرگان - یک مجلس فرمایشی
چند نکته مهم در نامه مهدی کروبی: این نامه از سِنخ "نصیحه الملوک" است. به "ملک" نصحیت می‌کند که به انصاف و عدالت رفتار کند. بنیاد دید نامه بر ایده انقلاب اسلامی و سهم نویسنده در تحقق آن است. گله نویسنده عدم پایبندی رهبر بر آن ایده، در نظر نگرفتن سهم همه کوشندگان برای تحقق آن و انحراف از "خط امام" است. مردم به مثابه توده‌ای ترسیم شده است که زیر ستم است، باید مورد لطف قرار گیرد وگرنه به جان می‌آید. مردم به عنوان افرادی که فکر می‌کنند و عمل می‌کنند مطرح نیستند. آرزوی نویسنده حل مسائل در چارچوب جمع صاحبان "انقلاب اسلامی" است. به ارکان نظام انتقادی وارد نشده است.

مجلس خبرگان را در عمل به زیر مجموعه دفتر رهبری تبدیل کردید که تنها وظیفه سالانه‌اش ثناگویی است. حضور شما در جایگاه رهبری همراه شد با حذف بخش مهمی از نیروهای انقلاب.

مجلس خبرگان در دور باطلی قرار گرفت و شورای نگهبان که پیش از بازنگری قانون اساسی حتی حق نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری را هم نداشت، حیات و ممات این رکن مهم قانون اساسی را به دست گرفت و خروجی آن شد مجلسی فرمایشی که تنها وظیفه سالانه‌اش ثناگویی است.

به‌راستی برخی چه رویاهایی برای خبرگان در سر دارند که برای تحقق آن رویاها همه باید در این مسیر ذبح شوند؟

  • سپاه و بسیح

جنابعالی سپاه و بسیج را وارد فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی کردید که نتیجه فاجعه‌آمیز آن این روزها بر همه روشن است.

رفتار سیاسی تعدادی از فرماندهان سپاه نتیجه‌ای جز بی‌ثباتی سیاسی و ایجاد فضای استبدادی و حذف حاکمیت مردم و در نهایت نفی جمهوریت نظام در برنداشته است.

در حوزه اقتصادی انحصارطلبی آنان [سپاه و بسیج] ناشی از حذف مناقصه‌های عمومی، واگذاری‌های غیر قانونی صنایع بزرگ و کلیدی کشور، فساد‌‌های تاریخی آفریده است.

در حوزه امنیت داخلی سپاه بدون هیچ‌گونه نظارت و پاسخگویی کارهای موازی وزارت اطلاعات انجام می‌دهد و متعرض حقوق بنیادین مردم می‌گردد.

خروجی اصرار بر دخالت سپاه در امور سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی چه بوده است؟ آیا حضرتعالی نباید در قبال خروجی تأسف‌انگیز دخالت‌های سپاه پاسخگو باشید؟

اینجانب بارها در مصاحبه‌ها، صحبت‌ها و نامه‌هایم بر عدم دخالت نهادهای نظامی در سیاست تأکید کردم اما آنها در خرداد ۸۸ کار خود را کردند و من هم هزینه‌های مخالفت‌ علنی‌ام با اسکله‌های غیر قانونی و دخالت‌های سپاه و بسیج در سیاست و اقتصاد را پرداختم.

انتخابات۸۴ در سایه انحصارطلبی افراد پرنفوذ جریان اصلاحات و ضعف وزارت کشور و انفعال دولت اصلاحات در صیانت از آرا مردم، سپاه وبسیج در دوره اول به محوریت فرزند شما در انتخابات به نفع یکی از نامزدها عمل کردند.

  • شورای نگهبان:

فردی نظیر جناب  [احمد] جنتی نزدیک به ۲۵ سال در کسوت دبیری شورای نگهبان، بی‌رحمانه با آبروی افراد بازی‌ کرده است. کند ذهنی، عجول بودن در تهمت زدن به افراد و دست بردن در انتخاب مردم ویژگی منحصر به فرد این عضو کهنسال شورای نگهبان است.

  • حوزه‌های علمیه

برای آبروی روحانیت شیعه از شما می‌خواهم به دخالت نهادهای امنیتی و حکومتی در حوزه‌ها پایان دهید.

حوزه‌ها به پول حاکمیت آلوده شده‌اند و در کنار آنان مراکزی با نام‌های مقدس از بودجه عمومی کشور رقم‌های نجومی دریافت می‌کنند.

  • مهندسی انتخابات

خواستم جلوی آقازاده را بگیرید که نگرفتید و سال ۸۸ دیدید که او در جریان کودتای انتخاباتی چه بلایی سر نظام و انقلاب آورد. اگر در آن روزها امام مجتبی اشکال کرده بودم رأی بیش از پنج میلیون اینجانب در سال ۸۴ و در انتخابات ۸۸ به آمار مضحک ۳۰۰ هزار تنزل پیدا نمی‌کرد در حالی که در سال ۸۴ در یازده استان نفر اول بودم و تنها در استان لرستان ۴۵۰ هزار رای آورده بودم.

[با اشاره به اعلام پیروزی زودهنگام محمود احمدی‌نژاد از سوی رهبر جمهوری اسلامی] فردای انتخابات وقتی مردم در شوک تقلب و مهندسی انتخابات بودند پیام تبریک زودهنگام صادرکردید و برای ماندن او در قدرت همه اعتبار نظام و آبروی هزار ساله روحانیت را هزینه کردید.

در نماز جمعه ۲۹ خرداد، به جای شنیدن صدای معترضین به زبان تهدید سخن گفتید و تمام‌قد از نتیجه مضحک انتخابات دفاع کردید و نظر خود را به آقای احمدی‌نژاد نزدیک‌تر از همه دانستید. بر رقبایش به تندی تاختید که در مناظره‌ها به رئیس جمهور محترم، انگ دروغگویی و خرافاتی می‌زنند.

[ با اشاره به رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاددر انتخابات ریاست جمهوری ۹۶] آیا به راستی جایگاه رهبری این است که روزی کسی را اینچنین به قدرت برسانند و روز دیگر همان فرد را از اعمال یک حق ساده محروم کنند؟

وقتی آقای روحانی با ۲۴ میلیون رأی مردم انتخاب شد، فرمودید: تخلف در انتخابات مناسب نظام جمهوری اسلامی نیست و مسئولان باید این موارد را با جدیت دنبال کنند. این تناقض آشکار را چگونه پاسخ می‌دهید؟ در ۸۸ در مقابل مردم قرار می‌گیرید و با تحکم با آنان سخن می‌گویید و امکان تقلب را از اساس منتفی می‌دانید. اما وقتی نامزد مورد نظرتان با نظارت و دخالت کامل حامیانش در شورای نگهبان با اختلافی فاحش شکست می‌خورد از برخورد جدی مسئولان با تخلف سخن می‌گویید؟

  • اعتراضات سراسری

این نوع زیستن زیبنده مردم بزرگ و صبور ایران نیست. به جای تکرار اتهام ارتباط با دشمن و برخوردهای قهرآمیز و سخت‌گیرانه سخن آنان را با جان و دل گوش دهید.

سه دهه است که شما در رأس نظام قرار دارید و هنوز هم از جایگاه یک اپوزسیون سخن می‌گویید. در این سه دهه بخش مهمی از نیروهای اصیل انقلاب را کنار گذاشتید تا سیاست‌های مورد نظرتان را اجرا کنید و امروز با نتایج همان سیاست‌ها مواجه هستید.

اعتراض‌های اخیر در شهرهای مختلف علیه ظلم و فساد و تبعیض زنگ خطری است که هرچه زودتر باید آن را دریابید و دغدغه‌های معیشتی مردم را مورد توجه قرار دهید.

کارتل‌های اقتصادی به حیات خلوت برخی افراد تبدیل شده که هیچگونه نظارتی بر آنها اعمال نمی‌شود. بیش از ۵۰ درصد ثروت کشور در دست چند نهاد‌ حاکمیتی است که نظارتی هم بر آنها اعمال نمی‌شود.

در چنین شرایطی طبیعی است که توده‌ها و طبقات فرودست جامعه که پایگاه اصلی انقلاب اسلامی بوده‌اند به بشکه باروتی تبدیل شوند.

نظام این روزها چنان در سراشیبی قرار گرفته که از تجمع چند هزار نفری مردم به ستوه آمده از ظلم و فساد احساس خطر می‌کند.

پیش از آن که فجایع بیشتری در زندان‌ها رقم خورد دستور آزادی زندانیان بحران اخیر را صادر کنید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوین

    در نامهء آقای کروبی خطاب به خامنه ای نکات مثبتی وجود دارد . خامنه ای را ،که فی الواقع خدایی می کند ، مورد پرسش قرار داده و .... قطعا هیچ فرد آزادیخواه و عدالتجویی نمی تواند از حصر و رنج رهبران و پیروان جنبش سبز ابراز شادمانی کند ، اگرچه کمترین اشتراک فکری با ایشان نداشته باشد . اگر روزی درهای زندان حگومت فعلی گشوده شود نباید فورا به تفکیک خودی و غیر خودی روی آوریم ؛ که در این صورت تکرارِخامنه ای و خمینی خواهیم بود . شاید مهمترین ایراد یا اشکالِ وارد به این نامه ، ابراز وفاداری آقای کروبی به نظامی سراسر باطل به سرکردگی خمینی است . گویا ایشان توجه نمی کنند که زندانیِ همین نظام و تفکرِ ولایی هستند . چه بسا اگر خمینی زنده بود به کمتر از قتل عام ایشان و همهء منسوبین جنبش سبز راضی نمی شد . با آرزوی رهائیِ همهء محبوسین و محصورینِ این نظام پلید و سفاک .

  • Mani

    کمی در باره ی اصلاح طلبی و اصلاح طلبان. اصلاح طلبی یعنی تغییراتی در ساختار قوانین حکومت اسلامی که مبتنی بر قرآن و قوانین ۱۴۰۰ ساله اسلام( چون قتل،کشتار،تجاوز به کودکان و بیشمار قوانین جنایت اعراب وحشی و بیایانگرد آن زمان) و کمی به روز کردن آن قوانین برای جلوگیری از شورش و طغیان مردم علیه حکومت و قوانین جهل و جنایت ۱۴۰۰ ساله تازیان است. اصلاح طلب متوجه است که نمیتوان با آن قوانین شوم کشور را اداره کرد بنابراین میخواهند در اجرا کردن قوانین اسلام تغییراتی بوجود آورند تا مانع سرنگونی حکومت اسلامی که مطلوب شان است بشوند(به سخنرانی خاتمی برای دانشجویان در زمان ریاست جمهوری اش توجه کنید) اما آنها تلاش میکنند قوانین الله مدینه اشان را اصلاح کنند و بدون اینکه خود بخواهند این موجود ساخته و پرداخته اعراب باده نشین عربستان آنزمان را نفی کنند چون دارند قوانین مرگ،کشتار ،غارت و تجاوز آنرا نادیده میگیرند و اصلاح میکنند. هدف اصلاح طلبان تداوم حکومت اسلامی بر مبنای آن قوانین شوم وضد بشری است. اصلاح طلبان فرصت طلبانی هستند که تمام تلاش شان در تاریکی و جهل نگه داشتن مردم و مانع شدن تکامل در جامعه است. آنها همان اعراب وحشی باده نشین ۱۴۰۰ سال قبل اما در لباس مدرن هستند. آنها یکی از بزرگترین سدهای تکامل آگاهی بشریت هستند.

  • Hasani

    دختر ايراني تمام خيابان انقلاب را بدون حجاب اجباري طي كرد ***

  • Hasani

    امامزاده سازی در تخت جمشید؛ ظرف مدت سه روز !امام‌زاده جدید در شیراز رویید! ***

  • sattar beheshti

    حکومت جبر و جهل و فساد و ارتجاع آنچنان مورد تنفر مردم ایران است و ترک برداشته که حتی مجبور شده اند اجازه درج نامه توسط کروبی نه حسین موسوی را بدهند؟!

  • Farid

    در نامه مورخ ۲۹ خرداد ۱۳۸۴ به شما یادآور شدم که یکی از بزرگان به جنابعالی گفته‌اند که "آقازاده حضرتعالی از فلان شخص حمایت می‌کند" و شما فرموده‌اید‌ "ایشان آقاست نه آقازاده"!. اینجانب از سر اخلاص، احترام و دلسوزی از جنابعالی خواستم جلوی دخالت این آقازاده را بگیرید که نگرفتید و ۸۸ دیدید جریان کودتای انتخاباتی چه بلایی بر سر نظام و انقلاب آورد!!. رأی بیش از۵ میلیون اینجانب در انتخابات۸۴ در خرداد ۸۸ که هم حامیان بیشتری از گروهها و جمعیت‌ها به‌خصوص دانشجویان، روشنفکران، زنان، محرومین و افراد مورد تبعیض اعم از دگراندیشان، ‌ اقلیت‌های حقوقی و مذهبی، دراویش و اهل حق داشتم و هم حضور مردم در انتخابات نزدیک به بیست درصد افزایش پیدا کرده بود به آمار مضحک ۳۰۰ هزار رأی تنزل پیدا نمی‌کرد. برای نمونه بد نیست یادآور شوم که در سال ۸۴ تنها در استان خودم لرستان از مجموع ۸۰۰ هزار رأی واریز شده به صندوق‌ها بیش از ۴۴۰ هزار رأی داشتم و در سال ۸۸ در همین استان از مجموع ۹۵۵ هزار رأی واریز شده به صندوق‌ها سهمیه مرا ۴۴ هزار رأی در نظر گرفتند.!

  • نازلی

    برو بابا بعد چهل سال ادای دموکراسی در اوردن چیزی را عوض نمیکنه. ما حکومت اخوندب نمیخوایم.

  • رافع

    راديو زمانه لطفا يك توضيح و تفسير كامل از آنچه شما "كامنت هاي توهين آميز" مي دانيد ارائه كنيد. −−−−−−−−−−−−− ویراستار: رجوع کنید به این مطلب https://www.radiozamaneh.com/255400

  • شهروند

    بهتر بود زمانه تفسیر نامه کروبی را جداگانه در مقاله ای دیگر انجام میداد. اضافه کردن توضیحات در کنار یک خبر توهین به شعور خواننده است. من فکر میکنم در شرایط فعلی بهتر است جو گیر نشویم و به قول مادر بزرگم "ذوق زده نشویم" برای گذار از این نظام هر مخالفی یک نیروی ارزشمند است و بهتر است به جای دفع به جذب نیرو فکر کنیم. ایران تنها من و شما و خوانندگان زمانه نیستند هفتاد میلیون نفر دیگر هم هستند که زمانه نمیخوانند.

  • هشدار ای متجاهلان

    مطمئنم خیلی از انهایی عزیرانشان از دست دادند و مورد آزار و شکنجه و تجاوز جلادان حکومت خامنه ای شده اند مثل روز برایم روشن است در فردای انقلاب براندزای وارد فاز نهایی خواهد شود (معمولا در فاز وقوع انقلاب شکاکان و سمپاتها باور نمی کنند، اما حداقل در عمر من چند بار شاهد سرنگونی چین دیکتاتور ی هایی بودیم و حکومت خامنه ای هم هیچ دلیلی ندارد استثنائی باشد و شواهد همه حاکی است سرنگونی اش نزدیک است و متاسفانه بسیاری با خود نابود میکند از جمله عواملش را و خوشا به حال آن عوامل حکومتی که زودتر متوجه شوند و از این مهلکه خود و خانواده شان نجات بدهند) بسیاری انقلابیون خودسر خواهند شد و شک نکنید این اتفاق خواهد افتاد، هر چقدر امثال من مخالفت کنیم، مطمئن باشید با شناختی که از مردمان ایران و بافت فکری و فرهنگی شان دارم، درصدی هر چند کم دست به کشتار از حلادان و سرکوبگران خواهند زد و هیچ گریزی هم نیست و هر چه قدر امثال گنجی بیاند این داستان لوث کنند، باز هم انتقام وحشتناکی در انتظار جلادان رژیم است! این حقیقت بایست گفت، شاید برخی قبل از فاز نهایی از مهلکه نجات یابند! از اخوندها و سران حکومت کشتار خواهند کرد، هر چقدر ما هم بگوییم بی فایده است، راهی که خامنه ای و عمال حکومتش در پیش گرفته اند عاقبتش همنی است، بارها تکرار شده بارها نتیجه اش دیده ایم. شاید کامنتهای مثل من کمی اثرات مرگبارش کم کند ولی بعید می دانم با این روند جنون آمیزی حکومت خامنه ای در پیش گرفته عاقبت خوشی در انتظار او و عوامل سرکوبگرش باشد! این حرفهای من تهدی نیست، هشدار است از سرنوشتی بارها تکرار شده در تاریخ و هیچ دلیلی هم نمی بینم این بار استثنائی باشد!

  • هشدار ای متجاهلان

    ناجوانمردی که او در حق رفسنجانی یا همین کروبی کرد، حقیقتا هر انسانی در شک می برد اساسا خامنه ای سلامت عقلی دارد، مسئله فراتر از دیکتاتور ی است. مسئله این است برخی رفتار های خامنه ای خارج انسانیت عقل حداقلی است. یعنی خامنه ای گاه چنان قساوت و بیرحمی از خود نشان میدهد که تنها امثال صدام یا قذافی دیده شده است! این نکته را هنوز برخی سمپاتهای مذهبی و سپاهی و بسیجی شادی درک نکردند! ممکن است هر یک از همین سالوسان حامنه ای به تیر خشم نامعقول و ناجوانمردی اش گرفتار شوند! خامنه ای حقیقتا ناجوانمرد است. همین سپاهی ها تکلیفشات معلوم نیست که امروز دراند منتقع می شوند به سرنوشت چهاررئیس جمهور دوران خامنه ای گرفتار نشوند! حسن روحانی هم با تمام سالوسی و نوکری اش معلوم نیست سرنوشتی بهتر از احمدی نژاد یا رفسجانی و خاتمی داشته باشد. ارزش نامه کروبی این است که سمپات های احمق خامنه ای بیدار کند از خواب غفلت! وگرنه تکلیف خامنه ای مدتها مشخص شده او بیماری سادیسم دیکتاتوری دارد و متاسفانه جلادپیشیگان از سپاه سایبری تا نیورهای لباس شخصی که جوانان بیچاراه و معصومی مثل ستار بهشتی تحویل جلادان میدهند تا خود جلادها نمی دانند چنین دیکتاتوری هر آنها را نیز ممکن است خود آنها قربانی جنون ادم کشی خویش کند، چون فاقد عقلانیت و انسانیت و جوانمردی و معرفت حداقلی است. من واقعا نمی دانم دیگر چگونه توضیح بدهم که ما چه هیولایی طرف هستیم. هیولایی که حتی به خودش هم رحم نمیکند! خامنه ای حتی متوجه نیست این همه خشونت و نفرتی که علیه مردم دارد اعمال میکند ممکن است دودمان خودش ذا به باد بدهد و ممکن است خانواده اش گرفتار خشم جنون امیز مردمی بشود که ضربات خونباری از او خورده اند!

  • هشدار ای متجاهلان

    اینکه مواضع بگویید مهم است. اما خامنه ای دیکتاتوری اش بدون خدم و حشم معنی ندارد. حکومت دیکتاتوری مذهبی، بسیار پیچده تر از دیکتاتوری سکولار و غیر مذهبی است. در دیکتاتوری های سکولار معمولار چهره دیکتاتور ی بسیار عریان است و در مرحله آخر رسوایی شان عملا جز منتفعان از دیکتاتور ی کسی گردش نیست، به محض شروع سرنگونی همان مدافعان دیکتاتور اولین کسانی هستند دور او را خلوت کرده یا بهش خیانت میکنند. محمدرضا پهلوی و یا صدام نمونه مشخصش بودند. محمدرضا پهلوی یک دیکتاتور ترقی خواه بود، هر چقدر بی انصاف کنند باز هم به کارنامه او نگاه می کنیم می بینم واقعا ادم شبه سکولار و ترقی خواه و وطن دوست و ایران دوست بود. اما خامنه ای حقیقتا کمترنی اثری از ترقی خواهی، وطن دوستی ایرانی یا حتی مقداری جوانمردی او می بینیم، واقعا اگر می خواست بی رحمی مثل صدام و یا خامنه ای کند مین قطعا زنده نمی گذاشت دیدیم دیکتاتوری ها گذشته مخالفش اعدام کردند و چقدر بیرحمی کردند ولی باز نابود شدند، قدافی و صدام چگونه کردند! ولی عاقبتشان چی شد. اما خامنه ای اینها هزار بار بخواند حالی اش نمی شود، من بعد سالها از رفتار او متوجه شدم اساسا او حالی اش نمی شود، این حرف های من برای خامنه ای نیست. خامنه ای از نظر من یک بیمار روانی سادیمسی است که متاسفانه احمق ها و فرصت طلب های حکومت اخوندی این موقعیت به او دادند از جمله همین اقای کروبی که امروز زار می زند و یا خاتمی که به التماس افتاده ... حکم خامنه ای، حکم زنگی مست است که نابخردانی شمشیر بدان داده اند و جان مردم به حراج گداشتند در برابر این زنگی مست! من در خامنه ای کمترین اثری از انسانیت یا بویی از جوانمردی و رحم و شفقت می بینم، او اساسا فاقد درک و شعور وجوه انسانی شده و متاسفانه هنوز برخی سمپات ها یا مزدورانش متوجه این قضیه نشدند و این هم برای خود این مزدوران جلاد و هم مردم بسیار خطرناک است، ممکن است خامنه ای برای بقای حکومتش ایارن تا ورطه نیستی و حمام خون ببرد همان کرای قدافی کرد یا اسد بلکه بدتر ، اینها دارند به حرفهای دیکتاتروی عمل میکنند ااس یک بیمار خودشیفته روانی سادیسمی است و هیچ کس از جنونش در امان نیست!

  • رافع

    اين جمع بندي نادرست است و نامربوط و مقرضانه در جهت تخريب شخصي است كه براي آزادي و عدالت حبس ها كشيده و برخلاف عده اي روشنفكرنما هنوز در سن ٨٠ سالگي دنبال اصلاح خودشه. راديو زمانه شده تريبون مذهب كمونيسم، در اين مذهب كه شباهت بسياري با اسلام راديكال داره هر كسي كه كمونيست نيست بايد تحقير و تخريب و متهم به استمراريست بشه. در گذشته شب ها كابوس اسلاميست ميديدم حالا كابوس كمونيست ميبينم. من نظرم به كمونيست ها نزديك تره! اما دليلي نميبينم كه همه مثل من فكر كنند. وظيفه روشنفكر آگاه سازي و توليد فكره نه تهمت و افترا و توليد ايدوئولوژي.

  • 42 ساله مجرد

    تکلیف من نوعی روشن است، که از آنجا حکومت مذهبی (از هر نوعش ) را مغایر با دموکراسی می دانم و اخر سر به نقض حقوق بشر و ظلم فساد عیله بشریت تمام می شود! بیست سال است در انتخابات شرکت نکردم و با خودم عهد کردم فقط در انتخاباتی شرکت می کنم که رفراندوم برای حکومت سکولار دموکراسی باشد، در نظرسنجی شرکت کردم: نظر شما درباره شعار “اعدام باید گردد” چیست؟" گفتم مخالف اعدام و انسان کشی به هر شکلی هستم و جنایتکارن حداکثر باید مجازتشان حبس ابد باشد. ... الان نظرم می گویم، آقای کروبی مثل هرشهروندی حق دارد نظرش را بگوید، او از دید یک روحانی شیعه و دارای سابقه مسئولیت (شاید هنوز معتقد به جمهوری اسلامی؟!) نظرش گفته است و از اینکه در حبس معذرت خواهی کردهب خاطر قصوراتش! هر چن دیر است ولی باز هم ارزشمند است، قطعا یکی قصورات قانون شکنانه کروبی، همان پذیرفتن حکم حکومتی است و تا جایی من یاد دارم اولین کسی این اصطلاح من دراوردی ضد قانونی شنیدم برای اولین بار از دهان کروبی بود! حالا خود او اسیر همین حم حکومتی ظالمانه شده و این همه سال بدون محاکمه و غیر قانونی در حبس حانگی است! اما نکته مهم و ارزشمند نامه آقای کروبی در این است که علی خامنه ای را در معرض پاسخگویی قرار می دهد از منظر قانون اساسی که ظاهرا بایست علی خامنه ای مشروعتیش از آن گرفته باشد وگرنه اصلا رهبری و حکومت او نامشروع و غیر قانونی است. نکته هوشمندانه کروبی اینجاست. وگرنه تکلیف حکومت خامنه ای که روشن است، وی نه پاسخگو است و نه مکلف به قانون و کلی سند و شواهد بر دیکتاتوری و نقض حقوق بشر و ضد منافع ملی و عمومی ایرانیان حکومتش موجود است، او و حکومتش تمام و کمال حقوق شهروندی مندرج در فصل سوم و بقیه اصول مترقی معدود قانون اساسی را نقض کرده است و فاقد مشروعیت و وجهه قانونی است. آخرین کارهای غیر قانوینی همین چند هفته اخیر، مخالفت با تظاهرات قانونی مردم طبق اصل 27 و نقض حق آزادی بیان طبق اصل 23 است و نقض قوانین اساسی و موضعه (اصل تفکیک قوا) و دخالت ودستبرد به صندق توسعه ملی.... هر یک از اینها مصداق عدم داشتن شرط تداوم رهبری و مسئولیت است و بایست بربرکنار شود و یا خود استعفا دهد و یا مجلس خبرگان مسئولیتش اجرا و وی از خلع کند از رهبری و حتی بایست محاکمه شود بخاطر مظالم و قانون شکنی هایش!

  • talabeh

    به نظر من همین که با این نحو از انتقادات تقدس خامنه ای از بین رفت خود نعمت بزرگی است . گرچه نظرات خوانندگان هم بجاست ولی یادمان نرود که تا چند ماه پیش داشتند از رهبری امام معصوم میساختند و حتی از طرف امام مهدی برایش افطاری می آمد و و و..

  • روزبه

    «چند نکته مهم در نامه مهدی کروبی» جمعبندی خوبیست. کروبی منتقد وضع کنونیست از زاویه دید خودست نظیر بسیاری از استمرار طلبان و هنوز باور دارد به بن بست رسیدن حکومت دینی نتیجه اشتباهات فردیست نه اینکه سیستم حکومت دینی بکل غلط است . حرفها و دعوای ایشان با خامنه ای دعوای سر لحاف ملاست و اینکه یکسری سلیقه ها به بازی گرفته نشده . واقعیت اینست که عده ایی از جمله تاجزاده و یا کروبی خواهان تغییراتی در امور برای نجات کل حکومت اسلامی و اسلام راستین امام هستند زیرا خود را در آن ذینفع میبینند. خودمانیم در یک نظام آینده سکولار و دمکراتیک اگر عمرمان قد بدهد فکر میکنید خاتمی یا کروبی یا تاجزاده چقدر رای میاورند؟ سئوال اینجاست که آیا کشور و مردم در صورت تغییر مشی انحصار طلبان به رهبری خامنه ای و سپاه و شریک کردن اصلاح طلبان تاب و تحمل 40 سال دیگر آزمایش و شکست این آقایان استمرار طلب را دارند. بهترست این آقایان اگر به قول خودشان به جمهوریت یعنی جمهور مردم باور دارند به حرکت مردم بپونندند و خواهان نسخه تست شده در دنیا یعنی جمهوری سکولار و دمکراتیک شوند و آنگاه ایده های خود را در معرض رقابت عادلانه با افکار و عقاید و احزاب دیگر بگذارند تا جمهور مردم انتخاب بکنند نه در فضایی نظیر فضای سیاسی انحصاری 40 سال گذشته. اصلاح طلبان ریز و درشت شما اگر پیرو خط امام خودتان هستید که میگوید هستید به حرفها و وعده ایشان در به معرض انتخاب گذاشتن نظام بعد از چند نسل عمل کنید. حرفها و وعده هایی که بر سر جانباختگان انقلاب سال 57 زدند. هیچیک از آنها که در زمان رفراندم جمهوری اسلامی زیر 15 سال بودند و آنها که بعد متولد شدند (یعنی اکثریت کنونی جمعیت کشور) این نظام را انتخاب نکرده اند و این حق آنها ست که با رفراندومی تحت نظارت بین المللی استمرار نظام را تائید و یا رد کنند در صورت تائید مشروعیت نظام مورد علاقه شما آنگاه و پس آنگاه شما حق تداوم ادامه آزمایش و شکست خود با نظام اسلامیتان را دارید. تنها حرف قابل قبول از اصلاح طلبان همراهی با خواست مردم در انجام رفراندم آزاد با معیارهای بین المللی برای تداوم بقا یا جایگزینی نظام کنونی نه کمتر نه بیشتر .

  • هزار نکته باریکتر ز مو

    سایت رادیو زمانه، در مقایسه با دیگر سایت ها، نشان داده است که به کاربرد زبان فارسی ـ عاری از شلختگی ـ توجه ویژه ای دارد. از این رو توجه نویسنده محترم را به نکته ای درباره «نصیحت الملوک» جلب می کنم. یک) نصیحت در کاربرد امروز، به معنای پند و اندرز است، این معنا در فرهنگ های زبان فارسی آمده است. دو) اما کاربرد همین واژه در «نصیحت الملوک»، دیگر به معنای پند و اندرز نیست، بلکه اینجا با معنای کهن واژه روبروییم که به معنای «صحت خواهی، نیک خواهی، خیرخواهی» است. برای همین می گویند: نصیحه لائمه المسلمین. به کاربرد این «ل» در لائمه توجه بفرمایید. در اینجا پند و اندرز به ... مد نظر نیست، بلکه، نیک خواهی مد نظر است. پس نمی توان «معترضانه» به ملک نصیحت کرد که به «انصاف و عدالت» رفتار کند. سه) نتیجه می گیریم که نصیحت در اینجا به معنای پند است، نه خیرخواهی و نصیحت الملوک. چهار) و باز نتیجه می گیریم که نامه کروبی از جنس نصیحت الملوک نیست، بلکه اعتراض ِ همراه با راه حل خروج از بن بست است. ــــــــ با پوزش از تصدیع خاطر دبیر سایت و خوانندگان آن.

  • نکته بین

    آنچه با عنوان «چند نکته مهم در ...» بر شمرده اید، عملا در جهت کم کردن بار اثرگذاری نامه عمل می کنند: اولا، درک شما از نکات، تفسیر به رأی است، و فاقد مستندات گفتمانی در خود نامه است، ثانیا، طرح چنین تفسیری، چنانچه عامدانه باشد، در جهت کمک به وضعیت مخاطب نامه است، ثانیا، فاقد همدلی با شرایط و روندهای موجود کشور است.