ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری دراویش با نیروهای امنیتی در حوالی منزل قطب دراویش گنابادی

نیروهای امنیتی از شامگاه شنبه در خیابان محل اقامت قطب دراویش نعمت‌اللهی گنابادی حضور یافته بودند. آنها پس از درگیری به خیابان‌های اطراف رفته‌اند و هنوز در منطقه پاسداران حضور دارند.

دراویش گنابادی و نیروهای امنیتی صبح یکشنبه ۱۵ بهمن در خیابان گلستان هفتم، در منطقه پاسداران تهران با یکدیگر درگیر شدند. نیروهای امنیتی از این خیابان که محل اقامت قطب دراویش نعمت‌اللهی گنابادی است، عقب نشسته‌اند، اما فضای امنیتی در پاسداران پابرجا است.

گلستان هفتم در پاسداران تهران، ۱۵ بهمن، پس از درگیری دراویش با نیروهای امنیتی

نیروهای امنیتی از شامگاه شنبه در خیابان محل اقامت نورعلی تابنده، قطب دراویش نعمت‌اللهی گنابادی حضور یافته بودند که با تجمع دراویش در همان محل روبه‌رو شدند. شمار معترضان به حضور مأموران امنیتی در طول شب افزایش یافت.

درگیری بر اساس اطلاع‌رسانی فعالان حقوق دراویش گنابادی صبح یکشنبه رخ داد. در تصاویر منتشرشده از این درگیری در شبکه‌های اجتماعی، موتورسیکلت‌های واژگون‌شده نیروهای امنیتی دیده می‌شود و دراویشی که برای دفاع از نورعلی تابنده در محل حضور یافته‌اند.

ویدئوهایی نیز از این درگیری‌ها منتشر شده است.

حضور نیروهای انتظامی در محل اقامت قطب دراویش گنابادی و کنترل امنیتی خیابان گلستان هفتم در منطقه پاسداران تهران، موجب نگرانی دراویش شده بود. فائزه عبدی‌پور، از زندانیانی که برای فعالیت در حوزه حقوق دراویش در دی ماه ۹۶ دستگیر شد، در توئیتر توضیح داده که «تعرضی که نیروهای امنیتی نسبت به منزل قطب دراویش گنابادی داشته‌اند موجب افزایش حضور دراویش در این مکان شده است.»

به گفته عبدی‌پور، هرچند پس از این درگیری‌ها نیروهای امنیتی از خیابان گلستان هفتم متفرق شدند، اما در کوچه‌های دورتر از آن در حالت آماده‌باش ایستاده‌اند.

نیروهای امنیتی یا مقام‌های رسمی حکومت ایران هنوز به طور رسمی موضعی نگرفته‌اند.

وب‌سایت «مجذوبان نور»، پایگاه اطلاع‌رسانی دراویش گنابادی پیش از آن با انتشار بیانیه‌ای حضور نیروهای امنیتی در خیابان گلستان هفتم را محکوم کرد و هشدار داد که «هر گونه تعدی و تعرض» نسبت به نورعلی تابنده با «واکنش شدید» دراویش روبه‌رو خواهد شد.

گلستان هفتم در پاسداران تهران، ۱۵ بهمن، پس از درگیری دراویش با نیروهای امنیتی

چهارشنبه ۱۱ بهمن هم نیروهای امنیتی در خیابان گلستان هفتم محله پاسداران حاضر شده بودند و به کمک نیروهای انتظامی می‌خواستند در این محل منطقه ایست بازرسی ایجاد کنند که در نهایت این کار را نکردند.

در واکنش به اقدامات نیروهای امنیتی در روز چهارشنبه، تارنمای «مجذوبان نور» در بیانیه‌ای نوشت: «اقدام تعرض‌آمیز اعزام شماری از نیروهای امنیتی و بسیج به نزدیکی محل زندگی قطب دراویش گنابادی با هدف تنگ‌تر کردن هرچه بیشتر دایره ارتباطی ایشان و ارادتمندانشان و به رخ کشیدن رفتار زورمآبانه و پلیسی، بار دیگر پیکر واحد جامعه‌ی درویشی را پریشان و متألم کرد.»

جمهوری اسلامی دراویش گنابادی را یک «گروهک انحرافی» می‌داند و آنها از سوی مأموران امنیتی جمهوری اسلامی همیشه تحت فشار و محدودیت قرار دارند. در ۳۰ سال گذشته، تعداد زیادی از دراویش به حبس محکوم شده‌اند. آخرین بار در جریان اعتراضات خیابانی دی ماه ۱۳۹۶ در سراسر ایران، نیروهای امنیتی پنج فعال حقوق دراویش را دستگیر کردند. در پی تجمع اعتراضی دراویش مقابل زندان اوین تهران، هر پنج نفر از دستگیرشدگان آزاد شدند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.