ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه تیراندازی مرزبان‌هایش به سوی آوارگان جنگی سوری را تکذیب کرد

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، آوارگان جنگ‌زده ادلب سوریه به مرز ترکیه پناه بردند اما مرزبان‌های ترک به روی آنها آتش گشودند و ۱۰ غیرنظامی از جمله یک کودک را کشتند.

سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی عنوان کرده است که مرزبان‌های ترکیه به سوی آوارگان جنگی سوری استان ادلب تیراندازی کردند و اجازه ورود آنها به خاک ترکیه را ندادند. آنکارا این گزارش را تکذیب کرده است.

ادلب تحت حملات هوایی سوریه و روسیه است

دیده‌بان حقوق بشر ادعا کرده است که جنگ‌زدگان استان ادلب برای فرار از درگیری‌ها در این منطقه به نزدیکی مرز ترکیه پناه برده بودند. امدادرسان‌ها هنوز از دسترسی به ادلب محرومند.

لما فقیه، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه اعلام کرده است که «سوری‌هایی که در جستجوی امنیت و پناهگاه به مرز ترکیه می‌گریزند، به ضرب گلوله و اذیت و آزار به عقب رانده می‌شوند.»

ارتش سوریه و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسیه در حال پیشروی در استان ادلب هستند. اکثر مناطق ادلب در کنترل شورشیان مسلح مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهوری دولت دمشق است. ترکیه که حامی بخش زیادی از شورشیان مسلط بر ادلب است، خود در منطقه عفرین در مجاورت این استان دست به عملیات نظامی علیه کردهای شمال سوریه زده است.

دیده‌بان حقوق بشر برای تهیه این گزارش با ۱۶ سوری مصاحبه کرده است. ۱۳ تن از مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که سربازان ترک رو به آنها شلیک کردند و ۱۰ غیرنظامی از جمله یک کودک را کشتند و چندین تن دیگر را زخمی کردند.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه شنبه ۱۴ بهمن / سوم فوریه درباره بیانیه دیده‌بان حقوق بشر گفت که سربازان ترکیه برای محافظت از این مردم در مرزها مستقر شده اند. به ادعای او، آنکارا از ۲۰۱۱، زمان آغاز انقلاب سوریه که به جنگ داخلی بدل شد، سیاست درهای باز را پیش گرفته است.

یک مقام دولتی دیگر نیز به خبرگزاری «رویترز» گفته است که هیچ موردی از تیراندازی به غیرنظامیان در مرز ترکیه رخ نداده.

جنگ در ادلب هزاران تن را آواره کرده است. بنا به آمار سازمان ملل، از ۱۵ دسامبر گذشته تا ۱۵ ژانویه امسال دست‌کم ۲۴۷ هزار سوری این منطقه وادار به ترک خانه‌هایشان شده اند.

به گفته لما فقیه، «نبرد در ادلب و عفرین هزاران تن را آواره کرده و می‌کند و به این ترتیب، شمار سوری‌هایی که برای رسیدن به ترکیه حاضرند جان‌شان را به خطر بیندازند، رو به افزایش است.» او همچنین هشدار داد که «سخاوت ترکیه» در پذیرفتن شمار زیادی از پناهجویان سوری مسئولیت این کشور در قبال محافظت از جان پناه‌آوردگان به مرزهایش را برطرف نمی‌کند.

ترکیه بیش از هر کشور دیگری مهاجران سوری را پذیرفته است. به گفته مقام‌های ترکیه، سه و نیم میلیون جنگ‌زده سوری در این کشور زندگی می‌کنند.

    سرنگونی جنگنده روسیه در آسمان ادلب

    شنبه یکی از جنگنده‌های روس بر فراز آسمان ادلب سرنگون شد و خلبان آن پس از سقوط در درگیری با شورشیان از پای درآمد.

    جبهه تحریر شام مسئولیت سرنگون‌کردن این جنگنده روس را پذیرفت. جبهه تحریر شام ائتلافی از گروه‌های جهادی تندرو به رهبری جبهه النصره، شاخه سابق القاعده در سوریه است و بخش‌های زیادی از ادلب را در دست دارد.

    به گفته مقام‌های نظامی روس، خلبان جنگنده سرنگون‌شده توانست پیش از سقوط بیرون بپرد، اما پس از آن در درگیری با اعضای جبهه تحریر شام کشته شد.

    روسیه در پی سرنگونی جنگنده‌اش با جنگنده‌های بیشتر به بمباران همان منطقه پرداخت. ارتش روسیه مدعی شد که ۳۰ شورشی در این بمباران‌ها کشته شدند.

    بمباران‌های روسیه و سوریه، به ادعای مخالفان سوری، تا کنون بیمارستان‌ها و مدارس را نیز در ادلب هدف قرار داده و صدها تن را کشته و زخمی کرده است. گروه‌های ترکمن مخالف اسد تحت حمایت ترکیه قرار داشتند. پس از آغاز عملیات نیروهای سوری در ادلب در اواخر سال گذشته میلادی و بمباران شدید مناطق تحت کنترل آنها، ترکیه از ایران و روسیه خواست تا مانع ادامه این عملیات شوند.

    هرچند عملیات در ادلب متوقف نشد، اما ترکیه عملیات دیگری را با توافق روسیه، یکی از حامیان پیشین کردهای سوریه در عفرین آغاز کرده است.

    منابع نزدیک به «یگان‌های مدافع خلق»، شاخه نظامی حزب چپ‌گرای کردهای سوریه با نام «اتحاد دموکراتیک» مدعی شده‌اند که ترکیه و روسیه بر سر ادلب و عفرین دست به معامله زده‌اند.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.