ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نبرد عفرین: عراق مداخله نظامی ترکیه را مردود دانست

شنبه هشت سرباز ترکیه از پای در آمدند تا پرتلفات‌ترین روز برای این نیروها از آغاز عملیات در عفرین رقم بخورد. دیده‌بان حقوق بشر سوریه آمار کشته‌های ارتش ترکیه را ۱۹ تن اعلام کرده.

ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق به انتقاد از مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه پرداخت. همزمان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مکالمه‌ای تلفنی به همتای فرانسوی خود درباره «دامنه» عملیات در عفرین اطمینان داد و به زودی برای ملاقات با پاپ، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، عازم واتیکان خواهد شد. ارتش ترکیه شنبه ۱۴ بهمن / سوم فوریه با هشت کشته، پرتلفات‌ترین روز خود را از آغاز این عملیات پشت سر گذاشت. حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (ج ه پ) نیز شنبه از اردوغان خواست تا با دولت دمشق رابطه برقرار کند. حملات کردهای شمال سوریه به تلافی بی‌احترامی به پیکر یک سرباز زن از سوی شبه‌نظامیان ارتش آزاد سوریه انجام شد. ارتش آزاد در بیانیه‌ای وعده داد که این حادثه را بررسی می‌کند.

شبه‌نظامیان ارتش آزاد سوریه در شمال حلب، تل مالد- عکس: afp

ابراهیم الجعفری شنبه در گفت‌و‌گو با یک شبکه خبری سوری راجع به موضع بغداد درباره عملیات ترکیه در عفرین گفت که «ما مداخله کشورهای خارجی در امور داخلی هر کشوری را مردود می‌دانیم.»

به گفته الجعفری، دولت عراق «تجاوز» ترکیه علیه سوریه را درست همچون حضور نظامی‌ ترکیه در شهر بعشیقه در شمال شرق موصل محکوم می‌کند. او در عین حال تأکید کرد که بغداد برنامه‌ای برای قطع روابط دوجانبه بین دو کشور ندارد.

اعزام سربازان ترکیه به شهر بعشیقه در دسامبر ۲۰۱۵ به بحرانی دیپلماتیک بین ترکیه و عراق انجامید. نمایندگان عراق در اکتبر ۲۰۱۶ از دولت این کشور خواستند تا حضور نظامی ترکیه در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر موصل را رسماً حرکتی «اشغال‌گرانه» بخواند و محکوم کند.

ترکیه در واکنش وعده داد که نیروهای خود را پس از پایان جنگ با گروه «دولت اسلامی» (داعش) بیرون بکشد.

موصل، دومین شهر بزرگ عراق تا سال گذشته میلادی در اختیار گروه داعش بود. اما آنکارا هنوز نیروهای نظامی را از این منطقه بیرون نبرده است.

اردوغان شنبه دو هفته پیش، ۲۰ ژانویه / ۳۰ دی‌ماه آغاز عملیات زمینی در عفرین را اعلام کرد و شهر منبج را هدف بعدی خواند. در این عملیات که «شاخه زیتون» نام دارد، شبه‌نظامیان «ارتش آزاد سوریه» با پشتیبانی هوایی و زمینی ارتش ترکیه در عفرین وارد نبرد با کردهای شمال سوریه شده‌اند.

آنکارا دلیل اصلی این حمله را هدف قراردادن «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ)، شاخه نظامی حزب چپ‌گرای «اتحاد دموکراتیک» کردهای سوریه در منطقه عفرین عنوان کرده است.

ترکیه حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را حزبی تروریستی می‌داند و ی پ گ را نیز شاخه این حزب در سوریه قلمداد می‌کند و خطری برای امنیت ملی خود.

تنها ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک کردهای شمال سوریه را حزبی «تروریستی» قلمداد می‌کند. ی پ گ و ی پ ژ (یگان‌های مدافع زنان) رهبری ائتلاف «نیروهای دموکراتیک سوریه» را برعهده دارند که تحت پشتیبانی آمریکا، علیه داعش می‌جنگد.

در همین راستا، حزب جمهوری‌خواه، اپوزیسیون اصلی در پارلمان ترکیه از اردوغان خواست که با دولت بشار اسد در دمشق رابطه برقرار کند. آنکارا از ابتدای جنگ سوریه خواهان کنار رفتن اسد از قدرت شده بود.

پرتلفات‌ترین روز ارتش ترکیه

هرچند نیروی زمینی اصلی عملیات ترکیه در عفرین را شبه‌نظامیان «ارتش آزاد سوریه» تشکیل می‌دهند که با ده‌ها اتوبوس از ترکیه به سوریه منتقل شدند، اما شنبه هشت سرباز ترکیه نیز از پای در آمدند تا پرتلفات‌ترین روز برای این نیروها از آغاز عملیات در ۲۰ ژانویه / ۳۰ فروردین رقم بخورد.

بنا بر بیانیه ارتش ترکیه، یکی از این سربازان در درگیری با ی پ گ کشته شد و یک سرباز دیگر در حمله ی پ گ در استان کیلیس ترکیه از پای درآمد. یک سرباز دیگر نیز که اول فوریه مجروح شده بود، شنبه در بیمارستان جان داد.

پنج‌ سرباز ترکیه نیز در حمله نیروهای یگان‌های مدافع زنان در روستای عبدانه در بخش بلبله کانتون عفرین کشته شدند.

این حمله به تلافی بی‌احترامی شبه‌نظامیان ارتش آزاد به پیکر یک عضو ی پ ژ و مثله‌کردن او انجام شد.

آمار تلفات نظامی و غیرنظامی عملیات عفرین

بنا به آمار اعلام‌شده از سوی ارتش ترکیه، تا کنون ۱۴ سرباز ترک کشته شده‌اند. گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه اما یکشنبه ۱۵ بهمن / چهارم فوریه تلفات ترکیه را ۱۹ تن اعلام کرد. به گفته این گروه ناظر، ۱۱۵ شبه‌نظامی ارتش آزاد سوریه نیز تا کنون کشته شده‌اند.

شمار کشته‌شدگان اعضای ی پ گ و ی پ ژ نیز به ۱۰۶ تن رسیده است.

به گفته سازمان ملل، ۳۲۳ هزارتن در عفرین و مناطق مجاور آن که تحت کنترل کردها است، زندگی می‌کنند. ۱۹۲ هزارتن از آنها محتاج کمک‌رسانی هستند و ۱۲۵ هزار تن از آنها نیز آوارگان جنگ سوریه است که به مناطق تحت کنترل کردها پناه برده‌اند.

تا کنون ۶۸ غیرنظامی، از جمله ۲۱ کودک و ۱۲ زن بر اثر گلوله‌باران و پرتاب موشک از سوی ترکیه کشته شده‌اند. شورای سلامت عفرین شمار کشته‌شدگان غیرنظامی را اما ۱۲۷ تن و شمار زخمی‌ها را ۱۶۸ تن اعلام کرده است.

ارتش آزاد بی‌احترامی به پیکر عضو ی پ ژ را بررسی می‌کند

ارتش آزاد سوریه شنبه با انتشار بیانیه‌ای به انتشار ویدئویی از جسد مثله‌شده بارین کوبانی، عضو ی پ ژ واکنش نشان داد.

مادر، خواهر و برادر عضو کشته‌شده ی پ ژ، بارین کوبانی، در شهر عفرین در حال اعتراض به عملیات نظامی ترکیه هستند ـ سوم فوریه، منبع: afp

ارتش آزاد در این بیانیه وعده داد که این حادثه را بررسی می‌کند. زیاد حاجی عبید، یک مقام ارتش آزاد به شبکه خبری روداو، نزدیک به حکومت محلی اقلیم کردستان عراق گفته است که این اتفاق «در سطحی فردی رخ داده و عاملان آن تنبیه خواهند شد.»

ویدئوی پیکر مثله‌شده عضو ی پ ژ جمعه منتشر شد و کردها را خشمگین کرد.

اردوغان در گفتگوی تلفنی با مکرون بر سر عفرین

رجب طیب اردوغان شنبه‌شب با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه درباره عملیات نظامی در عفرین گفت‌و‌گو کرد.

به گفته دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان در این گفتگو به مکرون اطمینان داده که عملیات نظامی تنها علیه «عناصر تروریستی» انجام خواهد شد. او همچنین گفته که ترکیه هیچ طرح و برنامه‌ای برای قلمروی هیچ کشور دیگری ندارد.

جزئیات بیشتری از این تماس منتشر نشده است. اما مکرون هفته گذشته به روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفته بود که

اگر معلوم شد که این عملیات بیش از مقابله با تهدید احتمالی تروریستی در مرزهای ترکیه است و نوعی اشغال محسوب می‌شود، آن وقت مسئله‌ای اساسی برای ما ایجاد خواهد کرد.

ترکیه پیشتر سخنان مکرون را «توهین‌آمیز» توصیف کرده بود.

آمریکا نیز عملیات ترکیه در عفرین را «انحراف» از نبرد با داعش توصیف کرده است.

رجب طیب اردوغان دوشنبه به واتیکان سفر خواهد کرد تا با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان گفتگو کند. این نخستین دیدار یک رهبر ترکیه برای حدود شش دهه از واتیکان است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یک کورد کرمانشاهی

    به عقیده من عردوغان یک مسلمان اصیل و نژاد پرست است دارد او از روی کتاب محمد عمل میکند محمد دستور کشتن غیر مسلمان و چپاول اموال آنها (غنیمت) و قطع دست و پا و به بردگی گرفتن غیر مسلمانان و تجاوز به مال و ناموس دیگران هزاران بار توی کتاب اون محمد کودک ازار و مالی خولیای آمده (قطع دست وپا تجاوز به مال و ناموس غیر مسلمان) کشتار کوردها در روز روشن با چراغ سبز آمریکا، انگلیس ، و با همکاری ایت الله کثیف پوتین و اردوغان ب.ی. نا.مو.س و با ثرمایه مردم ایران توسط آخوندهای وطن فروش ایرانی انجام میگیرد - هموطنان تمام پولهای که پوتین خرج سوریه میکند همش آخوندهای جنایتکار دزد و مفت خور از جیب ما پرداخت پرداخت میکنند - به امید آزادی و برچیده شدن اسلام ناب محمدی از روی کره زمین

  • سهراب

    انسان وقتی اخبار مربوط به صحبتهای سران این کشورها را می خواند با خود می گوید که آیا این افراد نمی دانند که تمام مردم دنیا صحبتهای آنها را گوش می دهند و به سادگی قادرند صحبتهای دروغ را از راست تشخیص دهند؟ چگونه است که به این راحتی اینهمه دروغ می گویند؟؟؟؟؟؟؟