ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رضا شهابی به مرخصی درمانی آمد - اما فقط ۵ روز

در عکسی که پس از مرخصی او از زندان منتشر شده شرایط جسمی این فعال کارگری مناسب به نظر نمی‌رسد. رضا شهابی در آذر ماه دو بار در زندان دچار سکته خفیف شد.

۳۲ وکیل دادگستری با انتشار بیانیه‌ای یادآوری کرده بودند که رضا شهابی به مراقبت پزشکی نیاز دارد و خواهان آزادی کامل او شده بودند.  یک روز بعد از انتشار این بیانیه مسئولان قضایی جمهوری اسلامی با مرخصی پزشکی این فعال کارگری موافقت کردند. مرخصی درمانی شهابی پنج روزه است.

رضا شهابی پس از مرخصی استعلاجی

در عکس‌‌هایی که پنجشنبه ۱۹ بهمن منتشر شده شرایط جسمی این فعال کارگری مناسب به نظر نمی‌رسد. شماری از ناظران حقوق بشر می‌گویند در چهره او آثار سکته‌ ناقص دیده می‌شود.

روز گذشته  ۳۲ وکیل دادگستری با انتشار بیانیه‌ای یادآوری کرده بودند که رضا شهابی به مراقبت پزشکی نیاز دارد و خواهان آزادی کامل او شده بودند:

«شهابی، به‌رغم اینکه سال‌های محکومیت را با تنی رنجور سپری کرده‌است اما همچنان با وضعیت جسمی بیمار و نیازمند به مراقبت پزشکی، درمان و معالجه در زندان به سر می‌برد.»

حسین احمدی نیاز، آرش کیخسروی، معصومه فناییان، مریم فتحعلی‌زاده آهنگر، نسرین ستوده، صالح نیکبخت، محمود علیزاده طباطبایی، ناصر زرافشان، یوسف مولایی و میترا آزرم از وکلایی هستند که این بیانیه را امضا کرده‌اند. آن‌ها با استناد به به عضویت ایران در سازمان بین‌المللی کار و اصل ۲۶ قانون اساسی اعلام کرده‌اند که کارگران حق دارند تشکل‌های صنفی مستقل داشته باشند و جمهوری اسلامی هم باید این حق را به رسمیت بشناسد.

رضا شهابی در زمستان ۸۳ به همراه چند تن دیگر از کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را تأسیس کرد. شش روز بعد در خرداد ۸۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران او را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال و به اتهام «تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال زندان محکوم کرد.

رضا شهابی در آذر سال جاری دو بار در زندان دچار سکته خفیف شد و طبق تشخیص پزشک می‌بایست به طور اضطراری به بیمارستان منتقل می‌شد اما مسئولان زندان از اعزام او امتناع کردند.

دادستان وثیقه‌گذار رضا شهابی را تحت فشار قرار داده بود و او ناگزیر شد ۱۸ مرداد ۹۶ خود را به زندان رجایی‌شهر معرفی کند. با وجود آنکه حکم آزادی او از زندان در پرونده‌اش بود، به ۹۶۸ روز حبس محکوم و مجدداً زندانی شد.

این فعال کارگری در اعتراض به حبس مجددش دست به اعتصاب غذایی ۵۰ روزه زد که پس از وعده «یک مقام عالی‌رتبه امنیتی» و درخواست خانواده، همکاران و تشکل‌های کارگری در ایران و جهان، به اعتصاب غذای خود پایان داد. اعتصاب غذا وضع جسمانی او را شکننده‌تر کرد.

طی هفته‌های گذشته با وخامت وضع جسمی رضا شهابی و ممانعت مسئولان زندان از معالجه او تشکل‌های سراسری کارگران کانادا و چند کشور اروپایی از جمله سوئد، نروژ، آلمان و فرانسه با ارسال نامه‌های اعتراضی به سران حکومت ایران خواستار آزادی فوری رضا شهابی شده‌اند.

اوایل دی سال جاری نیز شماری از فعالان سیاسی و مدنی در حمایت از شهابی تجمعی در برابر وزارت کار ترتیب دادند اما این اعتراض با دخالت پلیس و بازداشت موقت شماری از فعالان سیاسی و همسر او ربابه شهاب به خشونت کشیده شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.