ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز عملیات نظامی مصر برای پاکسازی صحرای سینا

ارتش مصر گفته است هدفِ این عملیات «عناصر و سازمان‌های تروریستی و جنایتکار» در شمال و مرکز سینا و دیگر مناطق دلتای مصر و صحرای غرب دره نیل است.

یک سخنگوی نظامی مصر اعلام کرد که ارتش این کشور عملیات امنیتی علیه «تروریست‌ها و جنایتکاران» در سراسر کشور را آغاز کرده است.

سربازان مصری در صحرای سینا ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش الجزیره، سرهنگ تامر رفاعی، سخنگوی ارتش مصر روز جمعه ۹ فوریه / ۲۰ بهمن از اجرای عملیاتی برای عقب نشاندن گروه‌های مسلح از شبه‌جزیره سینا، در بخش‌هایی از دلتای نیل و صحرای غربی خبر داد.

تامر رفاعی در یک بیانیه فوریِ تلویزیونی گفت: «نیروهای امنیتی صبح امروز طرح مقابله عمومی علیه عناصر و سازمان‌های تروریستی و جنایتکار را در شمال و مرکز سینا و دیگر مناطق دلتای مصر و صحرای غرب دره نیل آغاز کردند.»

او افزود: «این عملیات اقدامی در تمام جهت‌های استراتژیک برای تقویت کنترل بنادر دولتی مصر است.»

ارتش پیش از این دستوراتی به بیمارستان‌ها به‌منظور آماده‌سازی تخت‌ها و افزودن کارکنان خود در شرایط اضطراری و تخلیه‌های پزشکی داده است.

رسانه‌های محلی نیز از «افزایش غیرمعمول» شمار خودروهای نظامی در شمال صحرای سینا خبر داده‌اند.

شبه‌جزیره سینا منطقه ناهموار و کم‌جمعیتی است و دولت مصر از زمان کودتا علیه حکومت محمد مرسی در تابستان سال ۲۰۱۳، علیه گروه‌های مسلحی که در این منطقه فعالیت‌شان تشدید شده است می‌جنگد.

در طول این سال‌ها، در این منطقه بیشتر حملات علیه سربازان و مأموران امنیتی مصر بوده است اما غیرنظامیان نیز هدف این حملات قرار گرفته‌‌‌ و کشته شده‌اند. تاکنون صدها نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

در سال ۲۰۱۴ در ادامه یک عملیات انتحاری که به کشته شدن ۳۳ سرباز منجر شد، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، شبه‌جزیره سینا را «لانه تروریسم و تروریست‌ها» خواند و اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد.

در نوامبر ۲۰۱۷ بر اثر انفجار و حمله افراد مسلح به مسجد «بیرالعابد» در روستای «الروضه» واقع در منطقه العریش صحرای سینای مصر دست‌کم ۳۰۵ نفر کشته شدند.

در بیانیه روز جمعه سخنگوی ارتش مصر از مردم این کشور خواسته شده است که «بلافاصله از هر عنصری که امنیت و ثبات کشور را تهدید کند، گزارش دهند».

این عملیات در حالی آغاز شده که قرار است در روزهای ۲۶ تا ۲۸ مارس (۶ تا ۸ فروردین ۱۳۹۷) انتخابات ریاست جمهوری مصر برگزار شود. در این انتخابات تنها دو کاندیدا شرکت دارند: عبدالفتاح سیسی و مصطفی موسی، یکی از طرفداران دولت. بدین ترتیب بخت سیسی برای ادامه حکومت خود بیشتر خواهد بود.

بیش از ۱۵۰ سیاستمدار و فعال اجتماعی مصر با انتشار فراخوانی انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.