ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات ـ از میان آنها: فراخوان اعتصاب سراسری کارگران شرکت نفت

این مجموعه دربرگیرنده اخبار اعتراضاتی است که روز شنبه ۲۱ بهمن صورت گرفته یا در این روز منتشر شده و با اخبار جدید بروز می‌شود.

این مجموعه دربرگیرنده اخبار اعتراضاتی است که روز شنبه ۲۱ بهمن صورت گرفته یا در این روز منتشر شده و با اخبار جدید بروز می‌شود.

کارگران شرکت نفت از اعتصاب سراسری سه‌روزه خبر داده اند

اعتصاب سراسری کارگران شرکت نفت

کارگران شرکت نفت و رانندگان نفت‌کش برای آغاز اعتصاب سراسری از شنبه ۲۱ بهمن به مدت سه روز فراخوان دادند.

بر اساس فراخوان منتشرشده در وب‌سایت «اتحادیه آزاد کارگران»، کارگران شرکت نفت و رانندگان نفت‌کش اعلام کرده‌اند که در اعتراض به پرداخت‌نشدن حقوق و مزایا و مطالبات مزدی، پایین‌بودن کرایه نفت‌کش، عوارض بالای اتوبان و ناکارآمدی سیستم از ۲۱ بهمن تا ۲۳ بهمن در اعتصاب خواهند بود.

تصویر فراخوان منتشرشده

این اعتصاب در سرتاسر ایران به جز مناطق زلزله‌زده اجرایی می‌شود. در فراخوان اعتصاب به رانندگان نفت‌کش هشدار داده شده که شاید جایگاه‌های سوختی جاده‌ها به دلیل اعتصاب سوخت نداشته باشند.

این بیانیه هدف از اعتصاب را «کمک به مردم ایران و همبستگی با مردم ایران و مبارزه با پول‌شویی و اختلاس» خوانده است.

در هفته‌های اخیر کارگران شرکت نفت و نفت‌کش در نقاط و بخش‌های مختلف صنعت نفت ایران دست به اعتراض زده بودند.

کارگران شرکت حفاری شمال دو سال مطالبات معوقه دارند. آن‌ها علاوه بر تعویق مزد سال جاری، بخشی از  اضافه حقوق سال ۹۵، اضافه حقوق سال ۹۶ و عیدی سال گذشته را هم دریافت نکرده‌اند. در پی اجرای «طرح اصلاح ساختاری» در شرکت، حقوق و دستمزد بخش اعظم پرسنل کاهش یافته. بیش از ۲۰۰ تن اخراج شده‌اند. دست‌کم ۱۰۰ تن بلاتکیف‌اند یا به بیان مدیر عامل حفاری شمال «در طرح توسعه آتی شرکت» قرار دارند.

یک کارگر شرکت حفاری شمال در پیامی به زمانه نوشته بود که «۱۴ روز در بدترین شرایط کاری کار می‌کنیم، متاسفانه هنوز عیدی سال گذشته، حق سفر پرسنل از پارسال تا کنون، ۸ ماه اضافه حقوق مصوبه دولت سال ۹۵ و  اضافه حقوق مصوبه دولت سال ۹۶، و حقوق آذرماه و دی ماه هنوز پرداخت نشده است. از وقتی که بنیاد مستضعفان طبق اصل ۴۴ سهام شرکت حفاری شمال را خرید متاسفانه وضع شرکت بد و بدتر شد. شرکت همه مطالباتش رو از کارفرما که شرکت نفت مرکزی می‌باشد گرفته و مشکل مالی ندارد اما از پرداخت حق کارگران امتناع می‌کنند.»

۱۶۰ تن از کارکنان پیمانی شرکت پخش فراوردهای نفتی تبریز نیز ملحقات مزد خود را دریافت نکرده‌اند. پیمانکار با این کارکنان که بیش از ۱۴ سال سابقه کار دارند قرارداد جدیدی بسته است اما مطالبات مربوط به  قرارداد قبل شامل مابه‌ازای نقدی مرخصی و عیدانه آن‌ها را نپرداخته است.

جمعی از کارکنان پیمانکاری شرکت ملی حفاری ایران نیز چندین بار تجمع اعتراضی بر پا کرده اند. آنها به تبعیض میان کارکنان پیمانی و رسمی معترضند. این کارکنان در خوزستان و در هوای آلوده و مملوء از گرد و غبار کار می‌کنند و کمک رفاهی و حق بدی آب و هوا و دیگر ملحقات مزدی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

حتی دانشجویان شرکت نفت نیز از این اعتراض‌ها برکنار نبوده‌اند. همزمان با سفر بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به گچساران، جمعی از دانشجویان آموزشکده نفت این شهر پنجشنبه ۱۹ بهمن در اعتراض به عدم استخدام در وزارت نفت، مقابل فرمانداری تجمع اعتراضی برپا کردند.

معترضان که ۱۴۴ دانشجوی این دانشکده را نمایندگی می‌کردند بنرهایی حاوی اعتراض به «استخدام‌های غیرقانونی» در نفت و تعیین وضعیت شغلی خود در دست داشتند.

دختران خیابان انقلاب در یزد

اعتراض به حجاب اجباری نیز هنوز ادامه دارد. تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که یکی از معترضان به حجاب اجباری را در میدان مرکزی شهر یزد نشان می‌دهد.

این زن جوان معترض این بار به جای پرچم‌کردن روسری خود، پلاکاردی در دست گرفته و روی آن نوشته: «ما تنها نیستیم، اگر همه با هم متحد شویم.»

اعتصاب غذای خشک اتنا دائمی و گلرخ ایرایی

آتنا دائمی و گلرخ ایرایی اعلام کرده‌اند که از شنبه، ۲۱ بهمن اعتصاب غذای خشک خود را آغاز کرده‌اند.

این زندانیان سیاسی، روز چهارشنبه چهارم بهمن، پس از ضرب و شتم شدید از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شدند.

آتنا دائمی که به اتهام «تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و توهین به رهبر ایران» به هفت سال زندان محکوم شده، از آذر ماه سال گذشته محکومیت خود را می‌گذراند.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، همسر آرش صادقی که او هم در حبس به سر می‌برد نیز به دلیل نوشتن داستانی کوتاه علیه سنگسار که در دفترچه شخصی‌اش نوشته و آن را منتشر هم نکرده‌، بازداشت و با اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام محاکمه و به شش سال حبس محکوم شده است.

آتنا دائمی (راست) و گلرخ ایرایی

کارگران کاشی اصفهان

کارگران کارخانه کاشی اصفهان شنبه ۲۱ بهمن دست به اعتصاب زدند.

این کارگران دو سال مطالبات حقوقی دارند. ویدئویی از این اعتراض در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

اعتراض دستفروشان تهرانی

دست‌فروشان منطقه ۱۵ تهران نیز شنبه دست به اعتراض زدند. آنها در اعتراض به جمع‌آوری بازارهای روزانه در نزدیکی شب عید گرد هم آمدند و به ازدست‌دادن منبع درآمدی خود معترض بودند.

ویدئویی از این اعتراض در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

اعتراض معلمان حق التدریس یزد

در یزد معلمان حق التدریس تجمعی اعتراضی برپا کردند.

آنها می‌گویند که با گذشت پنج ماه از سال تحصیلی جدید، تنها یک ماه از حقوق خود را دریافت کرده‌اند.

سال گذشته نیز حقوق معلمان حق التدریس تا شب عید پرداخت نشده بود. معلمان حق‌التدریس در هفته‌ای گذشته در برخی دیگر از شهرهای ایران نیز دست به اعتراض زده بودند.

اعتراض ساکنان روستایی بدون برق، آب، گاز و جاده در خوزستان

صبح امروز شنبه ۲۱ بهمن شماری از کودکان، زنان و مردان ساکن روستای ابوهاون از توابع شهرستان باوی در مقابل استانداری تجمع و خواستار دسترسی به تمام امکانات اولیه که از آنها محرومند، یعنی آب، برق، گاز و جاده در روستای خودشان شدند.

اهالی روستای ابوهاون

شهرستان باوی در استان خوزستان قرار دارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.