ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرضیه برومند در واکنش به اعتراض‌ها: با حجاب اجباری مخالفم

مرضیه برومند در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت، با اشاره به کمپین چهارشنبه‌های سفید، تلویحا از حجاب اجباری دفاع کرد. او امروز در ایستاگرام خود نوشته با حجاب اجباری مخالف است.

مرضیه برومند، کارگردان تلویزیونی حوزه کودک و نوجوان در ویدئویی که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت، با اشاره به موضوع اعتراض به حجاب اجباری و کمپین چهارشنبه‌های سفید، تلویحا از حجاب اجباری دفاع کرد و با ادبیات نامناسبی از گرداندگان کمپین‌های ضد حجاب اجباری نام برد. او امروز در ایستاگرام خود توضیح داده که با حجاب اجباری مخالف است.

در فیلمی که از مصاحبه احمد طالبی نژاد با مرضیه برومند منتشر شده، او درباره تعریف خود از زن شرقی سخن گفته که زنی «کامل» است، می‌تواند درک شرایط کند، خانواده را اداره کند، با شوهرش رابطه خوبی داشته باشد ولی شوآف نداشته باشد. او  با اشاره به موقیعت زنان در خانواده گفته که زنان از گذشته حاکم خانواده بوده‌اند و «مادرش تصمیم می‌گرفت ولی هوار نمی‌زد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته در خانه همسایه‌شان که ماهواره دارد، «نشست‌های خانم‌ها» را نگاه می‌کند و ناراحت می‌شود: «می‌بینم که دارند چیزی را تبلیغ می‌کنند که نه راهگشا نخواهد بود که وضع را بدتر خواهد کرد.»

او با اشاره غیرمستقیم به مسیح علینژاد او را «خانم اسمشو نبر، بدریخت، بد دهن و وزوزی» توصیف کرده که او را که می‌بیند «چندشش می‌شود.»

مرضیه برومند گفته: «این چیست که از خانم‌های ما می‌خواهد؟ چهارشنبه سفید بپوشیم بیاییم بیرون چیکار بکنیم؟ ما در قبل از انقلاب هم رعایت می‌کردیم چیزهایی رو.»

مرضیه برومند گفته که هیچ‌وقت گرایش سیاسی نداشته اما گرایشات فعالیت در زمینه اجتماعی داشته‌ و گرایش اجتماعی‌ بیشتر عامل حرکتش بوده است.

این گفته‌های مرضیه برومند با واکنش‌های تندی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی روبه‌رو شده و بسیاری او را به حمایت از حجاب اجباری و همدستی با حاکمیت و دفاع از آن در جهت منافع شخصی متهم کرده‌اند که نگاهی متهجر به آزادی و نقش زنان دارد.

انتقاد شخصی و توصیف او از مسیح علینژاد هم با اعتراض کاربران روبه رو شده و کاربران زیادی نوشته‌اند که اشاره او به ظاهر یک شخص و توهین به او، یک اقدام تحقیرکننده از سوی یک زن نسبت به زن دیگر است.

عده‌ای هم به نگاه این کارگردان به ظاهر انسان‌ها اعتراض کرده‌اند و گفته‌اند چنین شخصی نمی‌تواند الگوهای مناسبی درباره بدن و زیبایی به کودکان ارائه دهد.

او در توضیحی که در اینستاگرام خود منتشر کرده نوشته: «من با حجاب اجبارى مخالفم و خودم هم به مفهوم رايج هرگز محجبه نبوده و نيستم، اما با دخالت و رهبرى نمايى انهايى كه در خارج از كشور و در امان به سر مي‌برند و مترصد هستند تا هر جنبش اجتماعى را در داخل به نفع خودشان مصادره كنند و بهانه به دست تندروها بدهند و جوان‌هاى نازنين ما را به مخاطره بيندازند نيز به شدت مخالفم.»

او گفته گفت‌وگویش با احمد طالبى نژاد جديد نيست و در مهرماه گذشته انجام شده و بهتر است كامل دیده شود.

اعتراض زنان ایرانی به حجاب اجباری در ماه‌های اخیر شدت بیشتری گرفته و در روز نهم بهمن‌ماه با اعتراض چندین زن در خیابان‌های تهران که به دختران خیابان انقلاب مشهور شدند، اوج گرفته است.

پیش از آن در ماه دی، زنی به نام ویدا موحد، در حالی که روسری خود را بر سر چوپ زده بود، بر بالای یک سکوی برق در خیابان انقلاب ایستاد و الهام‌بخش حرکت اعتراضی زنان شد.

در سال‌های اخیر، زنان زیادی با انتشار عکس‌ها و ویدئوهای خود و ارسال آنها به کمپین آزادی‌های یواشکی و چهارشنبه‌های سفید. به اجباری بودن حجاب و برخوردهای پلیسی با شکل پوشش زنان در ایران اعتراض کرده اند.

گفت‌وگوی مرضیه برومند و احمد طالبی‌نژاد را اینجا ببینید:



این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایرانی

    شما چکار به موی وزوزی و رنگ پوست مخالفینتون دارید؟

  • فرزاد

    ادامه تعریف ایشان از زن شرقی بنظرم کمی اغراق آمیز است، تمام موارد مورد اشاره ایشان در خصوص زن شرقی را زنان دیگر، در سرتاسر جهان دارا هستند با شدت و ضعف هائی، و این شامل فقط زن ایرانی نیست. اگر زنان دیگر کشورها مثلا شوآف دارند، و این با فرهنگ ما جور در نمی آید، در عوض اگر شما در خصوص محلل با زنان غربی سخن بگوئید، آنها آن را با تجاوز یکی می دانند، و برایشان قابل قبول نیست. یا مثلا ازدواج کودکان در غرب موضوعی وحشتناک است که در شرق و جوامع اسلامی بسیار رایج است. مرد سالاری در جوامع شرقی و حتی غربی امری انکار نشدنی است که با یک مثال (مادرم) بر آن پوشش نمی توان گذارد. مقایسه ایران امروز از لحاظ آزادیهای فردی و خصوصی با قبل از انقلاب قیاس مع الفارغ است. در قبل از انقلاب خواهر و برادر را دستگیر نمی کردند به جرم نامحرم بودن، که والدین با بردن شناسنامه آنها را آزاد کنند. پوشیدن لباس سفید چه مشکلی دارد؟ من که مشکلی در آن نمی بینم. اعتراض به قوانین و دولت به شکل مسالمت آمیز امری پسندیده و متمدنانه است. مردم در مقابل دولت ها ابزار قهریه ندارد، اینگونه اعتراض های مدنی است که دخالت نابجای دولتها را از زندگی خصوصی مردم قطع میکند. هیچ انسانی نمی تواند ادعا کند که گرایش اجتماعی دارد ولی آن به گرایش سیاسی ربطی ندارد (مخصوصا در جامعه ایران که همه چیز سیاسی است). بیش از 90 درصد آن مصاحبه به نظر من سیاسی است البته در قالب عناوین اجتماعی.

  • فرزاد

    قبول وابسته بودن خانم غلینژاد و خانم برومند کمی مشکل است (درپاسخ به یک کامنت). خانم علینژاد هدفی دارد، و آن بصورت مبارزه در جهت حقوق زنان، مشاهده می شود. ایشان به تنهائی هرگز قادر نخواهد بود با رژیمی دست و پنجه نرم کند که با اهرم استفاده از دلارهای نفتی، کشور و مردم ایران را به گروگان گرفته است. بناچار از هرکس که از او حمایت کند، قبول کمک می کند، همان کاری که خمینی کرد، و از فرانسه و آمریکا در زمانی که در فرانسه بود کمک گرفت. البته اسنادی رو شدند که نشان می دهد ایشان تا سالها بعد هم از کمکهای آنها بی نصیب نبود. به نظرم اشتباه خانم برومند در اظهار نظر صریح درباره دیگران بود، ایشان می توانست نظر خودش را بگوید. اینکه ظاهر انسانها وزوزی باشد یا مثل خانم برومند باشد، هیچ مزیت و یا عیبی ندارد. ظاهر انسانها باید متفاوت باشد زیرا انسانها متفاوت می اندیشند. مثلا به نظر من ظاهر خانم علینژاد بسیار مناسب و زیباست. ادامه در پائین

  • کارو

    چنین افرادی هستند که به مسیح علینژادها مشروعیت می بخشند. هر دو نفر وابسته و به دنبال تثبیت گفتمان خود.

  • منتشر نمی‌شوند

    من یه چیزی میگم کلی، جدا از این حرف های ماردی دارم پیر و واقعا کلسون درد و رنج و افسرده و واقعا مذهبی، واقعا می دانم افراد مسن چه جوری انف زیاد شماها به دل نگرید، چند سال پیش دیدم از یه خانم بازیگر مسن فیلیم گرفتن که نظرت بگو درباره امین تارخ، این فلیم در جلوی امین تارخ در برنانه 7 تلویزویون پخش کردن، من ان روز چه قدر آقای امین تارخ ادم با جنبه دیدم حداقل توی این مورد این مرد چه قدر نجابت کردف/ گفت متاسفم برای کسانی که این فیلم رگفتنف ان روز امین تارخ احترام گذشت به آن خانم پیشکسوت و چون می دانست شاید ان خانم حال و روزی خوبی ندار از نظر وحی و زندگی. بعضی وقت ها با جنبه باشیم و زود قضاوت نکینم اجازه بدیهم طرف خودش بازیابد و شاید اشتابهی حرفی زده و مت.جه نبوده. من این مورد دیدم خانم علی نژاد اصلا به خانم برومند توهین نکرد وبلکه خیلی نجیبانه به او احترام گذاشت و نتیجه اش هم دید و امروز خانم بورمند به نوعی ان حرف ناپسند را جبران رکد. به این بزرگرت ها احرتام بگذاردی. در ولایت ایران بسیاری از اجبار و ترس گاهی موضع می گیرند و حقیقت دلشان این ینست که نشان می دهند! از سر اجبار است!

  • Neda

    اینها یک عمر با تحمل «یا روسری یا تو سری » از این حکومت نون خورده اند و مثلا به شهرت رسیده اند!

  • جهانگرا

    فقط در کشور آریایی- شیعی ایران یک هنرمند می تواند چنین اراجیف فاشیستی را بی مهابا بر زبان راند. منتظر باشید تا در راستای نسبیت گرایی فرهنگی که اخیرا مقالاتی در مورد آن در زمانه منتشر می شود، این فاشیست اسلامی یک فیلم بسازد و آکادمی اسکار به او جایزه دهد.