ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گلایه جعفر سبحانی از تراکم روحانیت در قم و «درجا» زدن آنان در این شهر

مرجع تقلید شیعه با انتقاد از شبکه‌های مجازی می‌گوید مساجد ایران خالی از خطیب است و با این‌حال روحانیون ترجیح می‌دهند در قم بمانند و کاری نکنند.

آیت الله جعفر سبحانی یکی از مراجع تقلید شیعه با انتقاد از شبکه‌های مجازی گفته است که شهرها خالی از روحانی و مساجد کشور خالی از خطیب شده و در همان حال اکثر روحانیون در قم مانده‌اند و «درجا» می‌زنند.

بیکاری ۹۰ درصد از طلبه‌ها، بودجه میلیاردی دولت برای رفاه آنان (عکس: آرشیو)

دو سال پیش مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از بیکاری ۹۰ درصد روحانیون ایران خبر داده بود.

در بودجه سال ۹۷ برای برنامه حمایت از حوزه‌های علمیه و مدارس علوم دینی ۴۲۰ میلیارد تومان، حمایت از آموزش طلاب علوم دینی (برادران) ۳۵۳ میلیاد تومان، حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی طلاب علوم دینی(برادران) ۶۶ میلیارد تومان و حمایت از فعالیت‌های پژوهشی طلاب در زمینه علوم دینی ۲۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده. مرکز خدمات حوزه‌های علمیه بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی دارد. علاوه بر این قرار است ۱۸۷ میلیارد تومان صرف «پرداخت مستمری به معمرین، ازکارافتادگان و خانواده مرحومین طلاب و روحانیون» شود و ۳۳۵ میلیارد تومان نیز برای «پرداخت کمک هزینه معیشتی طلاب» در نظر گرفته شده. «ارائه خدمات فرهنگی، رفاهی و ورزشی به طلاب و روحانیون» نیز با بیش از ۲۸ میلیارد تومان از هزینه‌های دیگر دولت است. علاوه بر وابستگی روحانیت شیعه به بودجه دولت، یکی از چالش‌های حوزه علمیه، ایجاد اشتغال برای انبوه آخوندهاست.

جعفر سبحانی در سخنانی  در قم از شورای مدیریت حوزه علمیه خواست تدبیری برای حل بحران تراکم معمم بیندیشد:

«این وظیفه شورای مدیریت حوزه است که روحانیانی که در قم هستند و از نظر تحصیل، تدریس و تحقیق دیگر کاری ندارند با پشتیبانی و حمایت، آنها را به شهرستان ها اعزام کند تا سنگر تبلیغ را دیگران از ما نگیرند.»

به گفته آیت‌الله جعفر سبحانی یکی از وظایف معممان بی‌کار می‌تواند ارتباط با جوانان باشد برای رقابت با شبکه‌های اجتماعی:

«هر چه که فریاد زدیم که فضای مجازی را اصلاح کنید وعده‌هایی داده‌اند و قدم‌هایی نیز برداشته شده ولی همچنان آنچه که باید اتفاق بیفتد، اتفاق نیفتاده است. اعزام روحانیونی که علم، قلم و بیان دارند و می توانند با جوانان ارتباط برقرار کنند یک وظیفه است.»

احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ۲۹ دی گفته بود اگر درآمد طلبه‌های حوزه‌های علمیه مناسب نباشد بنای روحانیت و حوزه به خطر می‌افتد. احمد خاتمی، در مقام سخنگوی هیأت رئیسه خبرگان، فضای مجازی را با یک سگ هار مقایسه کرده و گفته بود: اگر رها شود «دوباره گاز می‌گیرد.» احمد جنتی، رئیس خبرگان رهبری نیز گفته بود که سرعت اینترنت باید کاهش پیدا کند و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه از مقامات امنیتی خواسته بود فعالان مدنی در شبکه‌های مجازی را شناسایی و بازداشت کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.