ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آنکارا و واشنگتن درباره شمال سوریه به تفاهم رسیدند

حاصل سفر تیلرسون به آنکارا مشخص شد: وزیر خارجه آمریکا حق ترکیه در تأمین امنیت مرزهایش را به رسمیت شناخت. قرار است با بیرون راندن کردها از منبیج کار آغاز شود.

ایالات متحده آمریکا و ترکیه جمعه ۱۶ نوامبر/ ۲۷ بهمن توافق کردند که روابط استراتژیک خود را بهبود بخشند. ترکیه به امریکا پیشنهاد کرده است که با بیرون راندن نیروهای نظامی وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک از مناطق تحت کنترل در این سوی رود فرات، آمریکا و ترکیه پایگاه نظامی مشترکی در این منطقه ایجاد کنند. وزیر خارجه آمریکا در سفرش به ترکیه پذیرفت که روابط دو کشور به یک نقطه بحرانی نزدیک شده است.

جمعه ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ آنکارا: مولود چاووش اوغلو و رکس تیلرسون، وزرای خارجه ترکیه و آمریکا

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا پنجشنبه ۱۵ فوریه/ ۲۶ بهمن به آنکارا سفر و با چاوش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا که به همراه تیلرسون به ترکیه سفر کرده، گفته است که تیلرسون چند ساعت با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در باره بهبود روابط دو کشور گفت‌وگو کرده است.

روابط ترکیه و امریکا طی یک‌سال گذشته همواره با تنش همراه بوده است. دولت اردوغان از امریکا خواسته بود که فتح‌الله گولن رهبر جنبش هیزمت ( خدمت) را به آنکارا بازگرداند. علاوه بر این محاکمه رئیس پیشین هالک بانک ترکیه در امریکا به اتهام همکاری با ایران برای دور زدن تحریم‌ها نیز بر روابط سیاسی دو کشور تاثیر منفی گذاشته است. اما یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف بین آنکارا و واشنگتن جنگ سوریه است. در حالی که اردوغان از ابتدا با قدرت گرفتن کردها در شمال سوریه مخالفت کرده، امریکا تا به حال یکی از متحدان این گروه بوده است.

ارتش ترکیه ۲۰ ژانویه به عفرین که تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک است، حمله نظامی و همزمان مخالفان حمله نظامی به این منطقه را در ترکیه بازداشت کرده است. دولت ترکیه نیروهای نظامی وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک را در فهرست گروه‌های «تروریستی» قرار داده و برای دستگیری صالح مسلم رئیس پیشین این حزب جایزه تعیین کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری که جمعه ۱۶ نوامبر/ ۲۷ بهمن در آنکارا برگزار شد، پذیرفت که روابط بین دو کشور به یک نقطه بحرانی نزدیک شده است:

«ما از این نقطه به بعد با هم همکاری می‌کنیم. ما آستین بالا می‌زنیم و به مشکلاتی می‌پردازیم که روابط ما را تیره کرده. ما این مشکلات را از میان برمی‌داریم.»

به گزارش رویترز ترکیه به امریکا پیشنهاد کرده است که با بیرون راندن نیروهای نظامی وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک از مناطق تحت کنترل در این سوی رود فرات، یک پایگاه نظامی مشترک امریکا و ترکیه در منطقه ایجاد شود. وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری جمعه ۱۶ نوامبر/ ۲۷ بهمن خود در آنکارا درباره این موضوع اظهار نظر نکرد.

خبرگزاری رسمی دولت ترکیه، آناتولی، نیز گزارش داد که وزرای خارجه ترکیه و امریکا در بیانیه مشترکی بر حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه تاکید کرده و اعلام کردند: «با هرگونه تلاش برای تغییر بافت جمعیتی در این کشور قاطعانه مقابله خواهند کرد».

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز پس از دیدار با همتای امریکایی خود گفت که از آنکارا از امریکا خواسته است که مبارزه با نیروهای فتو- وابسته به گولن – حزب کارگران کردستان ترکیه و یگان‌های مدافع خلق در سوریه را در دستور کار قرار دهد. او گفت که همکاری امریکا و ترکیه پس از خروج یگان‌های مدافع خلق از منبیج آغاز خواهد شد:

«مهم این است که در این منطقه امنیت برقرار شود. ما اقداماتمان را برای رسیدن به این هدف با هم هماهنگ می‌کنیم. ما از منبیج [کار] را آغاز می‌کنیم. بعد از خروج یگان‌های مدافع خلق کرد از این منطقه گام‌های بعدی را به اتفاق آمریکا برمی‌داریم.»

منبیج تا دو سال پیش تحت کنترل نیروهای دولت اسلامی – داعش – بود و نیروهای یگان‌های مدافع خلق حزب اتحاد دموکراتیک با بیرون راندن داعش شهر را تصرف کردند. دولت رجب طیب اردوغان اما مخالف کنترل کردها بر مناطق شمال سوریه و مناطق مرزی این کشور با ترکیه است.

تیلرسون اعلام کرد که منبیج در نظر آمریکا اکنون در اولویت قرار گرفته است:

«ما پیش از این قول‌هایی به ترکیه داده بودیم که به آن عمل نکرده‌ایم. منبیج را از این به بعد در اولویت قرار می‌دهیم».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این سخنان حق ترکیه در «دفاع از مرزهایش» را به رسمیت شناخت، اما در همان حال اعلام کرد که در نظر آمریکا نه فقط منبیج بلکه شمال سوریه اهمیت دارد.

پانویس:

این گزارش که پیش از این با تیتر « پیشنهاد ترکیه به آمریکا: احداث پایگاه نظامی مشترک در منبیج» منشر شده بود، با اطلاعات تازه به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کامران

    خداوند در طبیعت شیر آفرید با چنگال و دندان و عضلات قوی، موش آفرید با قدرت اختفا و سرعت زیاد، آهو آفرید با سرعت دوندگی زیاد. هر کدام از این حیوانات برای ادامه حیات به قدرتی مجهزند. در میان انسانها اما مسائل دیگر حاکم است، مثلا محل پراکندگی انسانها، دین آنها و یا نژادشان، که برای آنها مزایا و یا مضراتی دارد. در میان کل جمعیت دنیا، کردها جزو معدود مردم مظلوم بوده اند که هیچ حامی ندارند، و بدون هیچ یک از امتیازهای این زندگی دنیوی برای اولین حقوق انسانی خود تلاش می کنند. امیدوارم این توافق، آقای اردوغان را جری نکند برای ماجراجوئی های بزرگتر!

  • کارو

    وزیر امور خارجه امریکا «رکس تیلرسون» است، نه رکس ریکلسون. تصحیح بفرمایید. ---------------------------------------------------------- با تشکر اصلاح شد . زمانه