ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه: حبس ابد برای سه روزنامه‌نگار و آزادی یک روزنامه‌نگار آلمانی ترک‌تبار

دستگاه قضائی ترکیه سه روزنامه‌نگار مشهور این کشور را به اتهام شرکت در کودتای نافرجام ۱۵ و ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ به حبس ابد محکوم کرد و همزمان دنیز یوجل، روزنامه‌نگار آلمانی ترک‌تبار را پس از تحمل یک سال زندان، آزاد کرد.

دستگاه قضائی ترکیه سه روزنامه‌نگار مشهور این کشور را به اتهام شرکت در کودتای نافرجام ۱۵ و ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ به حبس ابد محکوم کرد و همزمان دنیز یوجل، روزنامه‌نگار آلمانی ترک‌تبار را پس از تحمل یک سال زندان، آزاد کرد.

از راست: محمد آلتان، نازلی ایلجک و احمد آلتان، روزنامه‌نگارانی که در ترکیه به حبس ابد محکوم شدند.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، دو برادر به نام‌های احمد و محمد آلتان، و نازلی ایلجک، روزنامه‌نگاران و نویسندگان ترکیه‌ای که هرگونه اتهام دست داشتن در کودتا را رد کرده‌اند، به‌همراه سه نفر دیگر که آن‌ها نیز متهم به شرکت در کودتا شده بودند، جمعه ۱۶ فوریه / ۲۷ بهمن به حبس ابد محکوم شدند.

برادران آلتان و خانم ایلجک همواره از بی‌گناهی خود در دادگاه سخن گفته و اتهامات عنوان‌شده علیه خود را «پوچ» خوانده بودند.

آن‌ها متهم به ارسال «پیام‌های اطلاعاتی» در طول یک برنامه تلویزیونی که شب قبل از کودتا مستقیم پخش می‌شد، شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در توئیتر حکم سنگین این روزنامه‌نگاران را محکوم کرده و امروز (جمعه) را «یک روز سیاه» برای آزادی بیان در ترکیه نامیده است.

محمد آلتان ۶۵ ساله مؤلف چندین کتاب سیاسی است. او در سپتامبر ۲۰۱۶ به‌همراه برادرش احمد دستگیر شد. احمد آلتان ۶۷ ساله رمان‌نویس و روزنامه‌نگار است. او همچنین روزنامه اپوزیسیون به نام «طرف» را منتشر می‌کرد. نازلی ایلجک ۷۳ سال سن دارد و در سال ۲۰۱۳ به خاطر انتقاد از وزاری کابینه در جریان فساد اقتصادی از روزنامه صباح، روزنامه هوادار دولت، اخراج شد. او نیز از ژوئیه سال گذشته میلادی در زندان است.

سه نفر دیگری که روز جمعه محکوم شدند یعقوب شمشک، مدیر سابق بازاریابی روزنامه «زمان»، فِوزی یازیجی، گرافیست این روزنامه و شکورو طغرل اوزسنگول، مربی آکادمی پلیس هستند.

آنکارا مسئول کودتای نافرجام ژوئیه سال گذشته را فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا می‌داند اما او این اتهام را رد می‌کند. از زمان کودتا تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر بازداشت و بیش از ۱۴۰ هزار نفر یا از کار برکنار و یا از مشاغل خود معلق شدند.

ترکیه در رده‌بندی آزادی مطبوعات سازمان گزارشگران بدون مرز، در میان ۱۸۰ کشور رتبه ۱۵۵ را دارد.

آزادی دنیز یوجل

همزمان با محکومیت این افراد، دنیز یوجل روزنامه‌نگار ۴۴ ساله آلمانی ترک‌تبار که یک سال پیش به اتهام همکاری با «تروریسم» بازداشت شده بود، روز جمعه توسط دستگاه قضائی ترکیه آزاد شد.

بازداشت یوجل یکی از عوامل تیرگی روابط آلمان و ترکیه در یک سال گذشته بود.

خبرگزاری آناتولی نوشته است که دستگاه قضائی ترکیه اتهامات علیه یوجل را تأیید کرده و او را قابل مجازات به ۱۸ سال زندان دانسته اما موافقت کرده که تا تاریخ محاکمه، او را آزاد کند.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، در آغاز هفته گفته بود که در زندان ماندن یوجل بزرگترین مانع بر سر راه روابط برلین و آنکارا است. او روز جمعه اظهار امیدواری کرد که این روزنامه‌نگار بتواند ترکیه را ترک کند.

بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، چهارشنبه، روز قبل از آن‌که با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار کند اظهار داشت که آزادی دنیز یوجل نزدیک است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش از این تأکید کرده بود که تا زمانی که در سمت رئیس جمهوری ترکیه باقی است اجازه نخواهد داد که یوجل به آلمان بازگردانده شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.