ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وکلای خانواده سید‌امامی: تحقیقات مقدماتی پرونده بی‌اعتبار است

وکلای خانواده کاووس سیدامامی با صدور بیانیه‌ای فیلم پخش شده از صدا و سیما را «ساختگی» و «اهانت‌آمیز» خواندند و اعلام کردند: تحقیقات مقدماتی به‌دلیل عدم حضور وکیل فاقد اعتبار است.

۱۱ روز پس از درگذشت کاووس سید‌امامی در زندان، وکلای خانواده او اعلام کردند که با شکایت از صدا و سیما و پیگیری این پرونده، ابعاد دقیق آن را روشن خواهند کرد.

کاووس سید‌امامی

آرش کیخسروی و پیام درفشان که وکالت خانواده سید‌امامی را بر عهده‌ دارند، دوشنبه ۳۰ بهمن در نخستین بیانیه مشترک اعلام کردند که به دلیل عدم حضور وکیل در مرحله تحقیقات مقدماتی این تحقیقات بی‌اعتبار است و این پرونده را تا روشن شدن ابعاد دقیق آن پیگیری خواهند کرد.

وکلای خانواده سید‌امامی همچنین فیلم پخش شده از تلویزیون جمهوری اسلامی را «ساختگی» خوانده و گفته‌اند که از صدا و سیما جمهوری اسلامی به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت خواهند کرد.

صدا و سیما جمهوری اسلامی هفته گذشته در مستند «منطقه ممنوعه» کاووس سید امامی را «جاسوسی» خواند که به بهانه پژوهش‌های زیست محیطی اطلاعات محرمانه مربوط به فعالیت‌های نظامی ایران را در اختیار آمریکا قرار داده است. در این مستند نشان داده می‌شد که کاووس سیدامامی و همکارانش تحت پوشش فعالیت‌های محیط زیستی به مراکز هسته‌ای ایران نزدیک می‌شدند و از طریق جاسازی دوربین‌های ریز در زیر بال پرندگان از این مناطق حساس فیلمبرداری کرده و اطلاعات جمع‌آوری می‌کردند. این گزارش همچنین فعالیت آن‌ها را در جهت ایجاد بحران‌های محیط زیستی در ایران دانست و این سئوال را مطرح کرد که آیا مشکلات محیط زیستی کنونی یکی از نتایج عملکرد این افراد نبوده است.

وکلای خانواده سید‌امامی اما این فیلم را «گواه فقدان مدرک مستدل» علیه او دانسته و اعلام کرده‌اند که از مراجع قضایی «تعقیب قانونی مسئولین برنامه تلویزیونی ۲۰:۳۰» را درخواست خواهند کرد.

در این بیانیه فیلم پخش شده از تلویزیون جمهوری اسلامی «اهانت‌آمیز» و موجب «تهاجم به احساسات خانواده» و «جریحه‌دار شدن عوطف خیل عظیمی از مردم ایران» خوانده شده که «در اقدامی تخریبی و مشکوک» به منظور «خدشه بر انگیزه و امید فعالان محیط زیست» ساخته شده است.

وکلای کاووس سید‌امامی با اشاره به حضور افرادی با عنوان «سربازان گمنام» در این فیلم پرسیده‌اند: «اگر بنا بر ادعا این اطلاعات نظامی دارای اهمیت بوده است چطور با علم و اطلاع اشخاص مسئولی که در فیلم تحت عنوان سربازان گمنام نامیده شده‌اند، از کشور خارج می‌گردیده و در طول تمامی این سال‌ها سکوت نموده‌اند».

کاووس سید‌امامی، استاد دانشگاه امام صادق و فعال محیط زیست ۱۹ بهمن امسال در زندان درگذشت. مسئولان قضایی جمهوری اسلامی او را به «جاسوسی» متهم و علت مرگش را خودکشی اعلام کردند. خانواده سیدامامی اما این ادعا را رد می‌کند.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران یکشنبه ۲۹ بهمن مدعی شده بود که بر اساس فیلم دوربین‌های نظارتی زندان «سید امامی از سرویس بهداشتی خارج شده و با در آوردن پیراهن خود و پرتاب شی به سوی لامپ، سعی در شکستن آن داشته است».

او گفت: «اگر مأمور توجه بیشتری می‌کرد، می‌توانست از خودکشی متهم جلوگیری نماید».

پیش از این فیلمی نیز از سلول سیدامامی به چند تن از نمایندگان مجلس نشان داده شده بود و برخی از آن‌ها نیز گفته بودند چیزی از این فیلم معلوم نیست و فقط در آن نشان داده می‌شود که سیدامامی برای خودکشی «آماده» می‌شود. در اظهارات متناقض نمایندگان مجلس توضیحات مسئولان سپاه پاسداران حاوی مسائلی خارج از آن‌چه در فیلم دیده می‌شد نیز بیان شده بود.

علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اطلاعات سپاه پاسداران را مسئول پرونده سید‌امامی دانسته و گفته است که مجلس در این باره نمی‌تواند از سپاه سئوال کند.

چند تن دیگر از فعالان محیط زیست و اعضای مؤسسه غیردولتی «حیات وحش میراث پارسیان» که همراه با کاووس سیدامامی دستگیر شده بودند، همچنان در زندان به سر می‌برند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.