ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله آملی لاریجانی به فعالان مدنی: «جاسوسی در پوشش فعالیت مدنی رایج شده است»

خبرهای تائید نشده‌ای از دستگیری سه فعال محیط زیست در استان هرمزگان منتشر شده است. رئیس قوه قضائیه ایران می‌گوید: پروژه نفوذ در قالب نهادهای مدنی در حال انجام است.

در ادامه اتهام‌زنی مسئولان به فعالان مدنی و سازمان‌های غیردولتی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی هم تشکل‌های مدنی را ابزاری برای جاسوسی دانست و گفت که دستگاه قضایی به شدت با پروژه نفود برخورد می‌کند. همزمان با این اظهارات کاربران شبکه‌های اجتماعی از بازداشت سه تن از فعالان محیط زیست استان هرمزگان خبر می‌دهند.

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی

چند روز پس از مرگ مشکوک کاووس سید‌امامی در زندان، مسئولان قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی همچنان در حال تکرار اتهام جاسوسی به او و دیگر بازداشت‌شدگان اخیر هستند.

در ادامه این روند صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی بدون اینکه جزئیات تازه‌ای بیان کند، گفت: «در حوادث اخیر همه دیدند برخی در قالب پوشش‌های خاص اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کردند.»

این اظهارات چند ساعت پس از بیانیه وکلای خانواده کاووس سیدامامی منتشر شد که اعلام کردند: تحقیقات مقدماتی فاقد اعتبار است.

لاریجانی اما گفت: «امروز جاسوسی در پوشش فعالیت مدنی رایج شده است.»

او در سخنانی که خبرگزاری‌های ایران به نقل از روابط عمومی قوه قضائیه منتشر کردند، فعالان محیط زیست را به «جمع‌آوری اطلاعات برای بیگانگان» متهم کرد و افزود: «در پوشش کسب و کار نیز جمعیت‌هایی تشکیل می‌دهند تا از آن طریق بی بند و باری را ترویج دهند.»

لاریجانی مدعی شد که این اقدامات از سوی آمریکا و کشورهای منطقه به منظور «نفوذ» در جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.

او گفت که قوه قضائیه به شدت نسبت به مسئله نفوذ حساسیت دارد و «سد راه آن می‌شود».

نخستین بار علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی شهریور ۱۳۹۴ در دیدار با گروهی از فرماندهان سپاه از مسئولان امنیتی و قضایی خواست که در برابر «نفوذ دشمن هشیار باشند».

پس از این اظهارات گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی به اتهام «همکاری با پروژه نفوذ» بازداشت و محاکمه شدند.

لاریجانی نیز بار دیگر خطر نفوذ را «بسیار بزرگ» خواند و گفت که قوه قضائیه به دلیل ایستادگی در برابر «نفوذ» مورد حمله قرار می‌گیرد.

او در ادامه بدون نام بردن از افراد، منتقدان قوه قضائیه را کسانی دانست که «به اسلام و انقلاب خیانت می‌کنند» و گفت: «عده‌ای با مغالطه می‌گویند که اگر از دستگاه قضایی شکایت داشتیم به کجا شکایت کنیم؟ این سئوال اساساً ایراد دارد».

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران چند روز قبل در یک ویدئو کوتاه از رئیس قوه قضائیه انتقاد کرده و گفته بود که اگر کسی از قوه قضائیه شکایت داشته باشد، نمی‌داند به کجا مراجعه کند.

لاریجانی بدون نام بردن از احمدی‌نژاد و دیگر منتقدان قوه قضائیه گفت: «تخریب قوه قضائیه تخریب رکن نظام است و نباید نظام را تضعیف کرد».

او در ادامه منتقدان قوه قضائیه را عده‌ای «جوساز» خواند که برای «جلوگیری از تحقیقات در پرونده‌ای که به نفع آنها نیست، تمام دادگستری کشور، نظام و حتی رهبری را زیر سئوال می‌برند» و از قضات خواست: «در برابر این هجمه‌ها بایستند».

بازداشت سه فعال محیط زیست در هرمزگان

به فاصله کوتاهی پس از انتشار سخنان رئیس قوه قضاییه کانال پیام‌رسان تلگرام «زیست‌بوم» خبر داد که سه تن از همیاران محیط‌زیست در استان هرمزگان دستگیر شده‌اند.

برپایه خبرهای تائید نشده حسن راغ، محمد زارع و عارف زارع سه فعال محیط زیست در بندر خمیر واقع در استان هرمزگان هستند که در رابطه با پرونده «جاسوسی فعالان محیط زیست» بازداشت شده‌اند.

در خبر دیگری در همین رابطه مصطفی ترک‌همدانی که وکالت بازداشت‌شدگان محیط زیست را عهده‌دار شده است، به وب‌سایت «رویداد ۲۴» گفته است که هنوز با درخواست وکالت او موافقت نشده است.

هومن جوکار، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی، سام رجبی، آبنوس صادقی و سپیده کاشانی از اعضای تشکل‌های محیط زیستی هستند که در ارتباط با پرونده موسوم به «جاسوسی در پوشش فعالیت محیط زیست» بازداشت شده‌اند.

در پیوند با همین موضوع حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم از سپاه پاسداران به دلیل «دستگیری تعدادی از جاسوسان که با عنوان انجام پروژه‌های محیط‌زیستی اطلاعات محرمانه کشور را ثبت و ضبط و به خارج از کشور منتقل می‌کردند»، تشکر کرد و گفت که سپاه مسئول برخورد با «پروژه‌های جاسوسی و نفوذ بیگانگان» است.

علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود که به دلیل اینکه دستگیری کاووس سید امامی و هفت فعال محیط زیست دیگر توسط اطلاعات سپاه پاسداران صورت گرفته، مجلس نمی‌تواند در این باره از سپاه سئوال بپرسد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوین

    عجب جاسوس تو جاسوسی شده ؟؟؟ همه که شدن جاسوس !!! پس اون اقتدار اطلاعاتی که می فرمایند حتی بر خودِ سازمان سیا و موساد و داعش و غیره اِشرافِ کامل داریم ، چی شد ؟ سربازانِ گمنام امام زمان کجا رفتند ؟ کیهان که استادِ جاسوس شناسی است چرا زودتر اقدام‌ نکرد ؟ ... خیلی عجیبه واقعا !!؟

  • shahab

    زهراکاظمی به گفته حاج حسین شریعتمداری،خودش،سرش رابه تخت کوبیده وکشته شده است؛روح الامینی ودیگرکشته شدگان اعتراضات۸۸براثرمنونژیت،فوت کردند؛کشته شدگان اعتراضات دی ماه۹۶خودکشی کردند؛سیدامامی خودکشی کرده است و... این دستگاه وسیستم قوه قضائیه که ایرادی به اعمالش نیست وبرطبق عدالت علوی بامتهمین ومجرمین برخوردمیکند. انتقادازاین قوه،انتقادواعتراض به دین واسلام ونظام ولایی است؛اینهایی که اعمال عادلانه این قوه رازیرسئوال میبرند،ازبیگانه خط وپول میگیرندتااین دستگاه عادل رالکه دارکنند.و...

  • shahab

    جاسوس بودن دختررئیس قوه قضائیه،اتهام واهی است! انتقادکردن ازعملکردغیرقانونی وضدقانونی قوه قضائیه،تضعیف رکن نظام است امااتهام زنی قوقضائیه کاملا درست است!

  • روزبه

    اینقدر این مسئله لوث کردن که اگر راستی راستی یه جاسوس بگیرن مردم اونم باورور نمیکنن. تا دیرروز مد بود پاپوش اقتصادی یا فساد اخلاقی و غیرو جور میکردن حالا به کمتر از جاسوسی رضایت نمیدن.

  • لیلی

    وقاحت که حد نداره دختر خودش جاسوسه همه رو به کیش خودش و دخترش می دونه. بگو می خوایم سرکوب کنیم همه فعالیت های مدنی رو چرا انگ میزنی. شما پرونده دخترت رو بهش رسیدگی کن