ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراهیم رئیسی: ۹۸ درصد اقتصاد کشور در دست دولت است

ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و کاندیدای اصولگرایان در آخرین انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید تنها دو درصد اقتصاد کشور در دست نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است.

ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و کاندیدای اصولگرایان در آخرین انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید تنها دو درصد اقتصاد کشور در دست نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است.

ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی

ابراهیم رئیسی بدون آن‌که نامی از دولت حسن روحانی ببرد گفت: «برخی وظایف خود را انجام نمی‌دهند، آن وقت آدرس غلط می‌دهند؛ در حالی که تنها دو درصد اقتصاد کشور در حیطه نهادهای زیر نظر رهبری و ۹۸ درصد در اختیار دولت است.»

در ایران دولت بر همه بودجه کشور احاطه ندارد و نهادهایی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی هستند که از کنترل مالی دولت خارج‌اند. برآوردهای غیررسمی بیانگر این است که بیش از ۶۰ درصد اقتصاد جمهوری اسلامی در اختیار بنگاه‌های وابسته به نهادهای حکومتی و نظامی است.

دولت حسن روحانی بارها از معافیت مالیاتی بنیادها و نهادهایی همچون آستان قدس رضوی انتقاد کرده و در لایحه بودجه ۱۳۹۷ نیز پیش‌بینی کرده است که از شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی ۳۰ میلیارد تومان مالیات دریافت کند. سایر «نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی» که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شوند هم در بودجه سال آینده به پرداخت ۱۰.۸ هزار میلیارد مالیات موظف شده‌اند. با این‌حال در بودجه امسال میلیاردها تومان صرف نهادها و سازمان‌هایی چون مؤسسه نشر آثار خمینی، حوزه علمیه قم، «مؤسسه آموزشی و پژوهش امام خمینی»، دفتر تبلیغات اسلامی، «دایره المعارف فقه اسلامی» و... شده است.

آستان قدس یکی از چهار غول بزرگ اقتصاد ایران است. این نهاد تولید و ارائه بیش از ۳۰۰ نوع محصول کشاورزی، صنعتی، لبنی، مالی،خدماتی و فنی و تجارت و مالکیت دست‌کم ۴۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، را در دست دارد.

ابراهیم رئیسی در سخنان خود از نظام ولایت فقیه نیز دفاع کرد و گفت در حکومت اسلامی مهم‌ترین رکن ولایت فقیه است و «هر کجا مشکلی هست به سبب دور شدن از گفتمان ولایی است».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    بدون این شک این اعداد و ارقام غلط و برای انحراف افکار مردم است. نمونۀ آن این که تمام پالایشگاه های ایران به بخض خصوصی واگذار شده اند و فقط یک پالایشگاه هنوز متعلق به دولت است و ما دانیم که صنایع نفت بخش بزرگی از اقتصاد ایران است. احتمالاً رئیسی به جای محاسبۀ درصد بر مبنای حجم نقدینگی یا سرمایۀ در گردش یا حجم تبادلات، تعداد مؤسسات را حساب کرده و خواسته سفسطه کند. از نظر تعداد می توان حرف ایشان را درست دانست، چون آستان قدس رضوی که در ید قدرت ایشان است متشکل از صدها مؤسسه است که مجموعاً یک اسم دارند و احتمالاً رئیسی همۀ آنها را یک مؤسسه و بنا را بر تعداد مؤسسات دانسته است. ضمن اینکه بخش خصوصی هم اکنون مالک بخش عظیمی از اقتصاد ایران است.

  • Farzad

    این اقا دنیا و آخرتش را به این رژیم گره زده، به آخرت بعید بدانم که اعتقاد داشته باشد، ولی با تمام توان در طلب مال دنیا جهد و کوشش می کند. بنابراین، سخن کسی که پول تمام فکر و ذکرش است، و برای بدست آوردنش دست به هر جنایتی می زند، قابل اتکا نیست. از هر شخصی که بپرسید خواهد گفت که دولت در این مملکت کاره ای نیست. کسی که در ایران توان مالی بالا دارد، بیت و دستگاههای زیر نظر آن و سپاه و بسیج است، نه دولت. وظیفه دولت توزیع پول کارمندان و سایر هزینه هاست، که بر روی آن هم جولان زیادی نمی توان داد. هزینه جنگ سوریه و لبنان و فلسطین و بحرین و یمن و غیره را چرا در بودجه نمی بینیم؟ پس دست دولت نیست. این پولها را این آقا می داند از کجا تأمین می شوند. در تمام دنیا، سیاستمداران معمولا انسانهای بسیار باهوش و زیرکی هستند، و دیده شده که در رقابت در قدرت دستور قتل هم داده اند، اما در پرده، هر چند چنین مواردی برای همیشه پوشیده نمی مانند. ولی امثال این آقا، بر خلاف دیگر سیاستمداران انسان باهوشی به نظر نمی رسد، و دلیل آن طوق لعنت کشتار 67 است که بر گردن خودنهاده است، و به آن افتخار هم می کند.