ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکارم شیرازی آیین دراویش نعمت‌اللهی گنابادی را «عرفان کاذب» خواند

«عرفان کاذب» نامی است که محافظه‌کاران ایران عموماً به حلقه‌های عرفانی نوظهور نسبت می‌دهند. بنا به همین اتهام تا کنون برخی از چهره‌های اصلی این آیین‌های عرفانی نوظهور به مجازات اعدام محکوم شده‌اند.

حمله محافظه‌کاران به دراویش نعمت‌اللهی گنابادی پس از به خشونت‌ کشیده‌شدن اعتراضات آنها در پاسداران تهران شدت گرفته است. در همین راستا، ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید محافظه‌کار آیین دراویش را «عرفان کاذب» خواند و به مسئولان دولتی هشدار داد تا تعبیرهای دیگری را درباره این آیین به کار نبرند.

ناصر مکارم شیرازی

ناصر مکارم شیرازی شنبه پنجم اسفند در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به اعتراضات دراویش گنابادی گفت:

بارها گفته‌ایم عرفان‌هاى کاذب سر از مسائل خطرناک دینى، اجتماعى و اخلاقى در مى‌آورند که یک نمونه‌اش همین حادثه دردناک تهران بود، این جنایت تاکنون در کشور ما سابقه نداشت که شخص تبهکارى سوار ماشین شود و مردم بی‌گناه و مدافع امنیت را زیر بگیرد و به قتل برساند، این عارفان کاذب این بدعت را به نام خود ثبت کردند.

این مرجع تقلید شیعه گروه‌های به گفته او «عرفان کاذب» را با گروه «دولت اسلامی» (داعش) مقایسه کرد و گفت هر دو «طرفدار توحید کاذب‌اند».

گفته می‌شود تاریخ دراویش گنابادی به قرن هشتم هجری (چهاردهم میلادی) برمی‌گردد و شاه نعمت‌الله ولی بنیانگذار آن‌ها بوده است. دراویش گنابادی خود را پیرو شیعه دوازده امامی‌ می‌دانند و تمام شعائر شیعیان از جمله نماز و روزه را اجرا می‌کنند.

«عرفان کاذب» نامی است که محافظه‌کاران ایران عموماً به حلقه‌های عرفانی نوظهور نسبت می‌دهند. بنا به همین اتهام تا کنون برخی از چهره‌های اصلی این آیین‌های عرفانی نوظهور به مجازات اعدام محکوم شده‌اند.

محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار حلقه عرفان به اتهام فساد فی‌الارض و مرجان داوری، مترجم ایرانی به دلیل ترجمه کتاب درباره فرقه عرفانی «اکنکار» به اعدام محکوم شده‌اند.

چندی پیش نیز خبر اجرای حکم اعدام کریم زرگر، بنیانگذار «موسسه راه معرفت» و همسر مرجان داوری منتشر شد. او نیز به خاطر تبلیغ جنبش عرفانی اکنکار به فساد فی‌الارض متهم شده بود.

دراویش گنابادی دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، یک درویش ۶۷ ساله‌ گنابادی، در برابر ساختمان کلانتری پاسداران تهران تجمع کردند و برای دقایقی با نشستن بر کف خیابان مانع تردد خودروها شدند. به گفته یکی از شاهدان عینی پلیس پس از شلیک هوایی برای پراکندن معترضان، به تجمع‌کنندگان به صورت مستقیم شلیک کرد. پس از آن یک خودروی سواری و یک اتوبوس نیروهای پلیس را زیر گرفتند و به گفته سعید منتظر المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی سه مأمور نیروی انتظامی و یک بسیجی کشته شدند. بسیجی دیگری نیز با «سلاح سرد» کشته شد.

ناصر مکارم شیرازی یکی از محافظه‌کارترین مراجع تقلید شیعه و نزدیک به حکومت است. او از طرفداران سرسخت تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و اسلامی‌سازی‌کردن آنها است، هولوکاست را انکار می‌کند و با ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیز مخالف است.

او به مسئولان دولتی هشدار داده که هنگام سخن‌گفتن از دراویش گنابادی «مراقب تعبیرات خود باشند و چیزى برخلاف آموزه‌هاى دینى که نتیجه معکوس دارد نگویند».

مقام‌های دولتی و به ویژه برخی از اصلاح‌طلبان سعی کرده‌اند تا موضعی نرم‌تر نسبت به محافظه‌کاران تندرو اتخاذ کنند.

پیش از این محمود صادقی، نماینده تهران با بازنشر حکم قضائی محمد محمدی گیلانی، قاضی شرع دادگاه‌های انقلاب در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب، «مسئولان قضایی و انتظامی» را به رعایت حقوق شهروندی فراخوانده بود. در حکم گیلانی از پاسداران و قوای انتظامی خواسته شده تا از هر تعرضی نسبت به دراویش گنابادی پرهیز کنند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    مکار شیرازی مگر چیزی هم از عرفان میداند که دربارۀ آن اظهار نظر میکند؟ ایشان در مرحلۀ شریعت و یکی از پاسبانان شریعت هستند و بهتر است فقط در حد درک خودشان صحبت کنند. اهل طریقت و اهل حقیقت و اهل معرفت خودشان صلاح کارشان را میدانند. شمن اینکه ایشان تاریخ را هم به درستی نمی داند: این نخستین بار نیست که فردی تبهکار سوار ماشین میشود و افرادی را زیر میگیرد، بلکه در سال 1388 تبهکاران حکومت جمهوری اسلامی در تظاهرات عاشورا مردم را زیر گرفته و «شبنم سهرابی» یک مادر مجرد را به قتل رساندند. به نظر میرسد تبهکاران داعش از تبهکاران ج.ا تاکتیک های ترور خود را یاد میگیرند.

  • روزبه

    حتما مال شما عرفان صادقه !!!